selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 11:23

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
PostPosted: Thu Oct 02, 2008 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om det är samma skillnad som mellan ninka och majik 140 så skulle de inte förvåna mig om passiva majik 109 låter bättre än aktiva katan ??
Men det återstår att se. En fördel som jag ser det är att begpriset på katan lär sjunka och att man kan få ett par fina burkar till ännu bättre pris. Sitter själv med ett par komponent 104 nu driven av en 2250. Ska bli kul att jämför aktiva katan med 2250 eller passiv majik 109 med en 2250. Låter passiv majik 109 bättre blir det inte svårt att välja burk =)

PostPosted: Mon Oct 06, 2008 23:35 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

www.schibbolet.se under Produkter finns lite mer info om Majik 109.
/U

Linn-återförsäljare med showroom i Stockholm
www.schibbolet.se

PostPosted: Tue Oct 07, 2008 08:52 
Site Admin
Site Admin

Tar mig friheten att länka in bild...

Image

PostPosted: Tue Oct 07, 2008 09:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

uda wrote:
http://www.schibbolet.se under Produkter finns lite mer info om Majik 109.
/U
Från Schibbolet:
Quote:
Högtalarna kostar 11450 kr
Samma pris som Katan. :)

Stativen på Ayn´s bild har en bredare bottenplatta än Katan-stativen ser det ut som.

/M

PostPosted: Tue Oct 07, 2008 12:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

oj oj vad vackert.. För mig känns det extra kul att basreflexporten är fram Då kanske de funkar skapligt att ha dom på väggstativ. Förnärvarande är det enda möjlighetén för mig.

PostPosted: Tue Oct 07, 2008 15:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Storlek Majik 109: höjd 327mm, bredd 192 mm, djup 265mm

Storlek Katan: höjd 340mm, bredd 170mm, djup 230mm

/M

PostPosted: Tue Oct 07, 2008 16:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
För mig känns det extra kul att basreflexporten är fram Då kanske de funkar skapligt att ha dom på väggstativ.
Tyvärr måste jag meddela att detta är en vanlig missuppfattning. Det finns inget direkt samband mellan basportens placering och avstånd till vägg.

Men förhoppningsvis fungerar Majik 109 bra nära vägg!

PostPosted: Tue Oct 07, 2008 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Tyvärr måste jag meddela att detta är en vanlig missuppfattning. Det finns inget direkt samband mellan basportens placering och avstånd till vägg.

Tack för tipset borde väl kanske fattat det själv med tanke på att jag haft espek med basreflex fram. Och dom lät inte speciellt bäst nära en vägg. :oops:

PostPosted: Tue Oct 07, 2008 19:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Lejonklou wrote:

Tack för tipset borde väl kanske fattat det själv med tanke på att jag haft espek med basreflex fram. Och dom lät inte speciellt bäst nära en vägg. :oops:
Tja, dom har ju även en bakåtmonterad bas och en basreflexport för mellanregistret bakåt så det är svårt att följa dina tankegångar den här ggn? Lejonklou har (som vanligt) rätt(!), de flesta (normalstora) högtalare är i det närmaste rundstrålande ända upp till ca 1-2kHz så det spelar mindre roll var element eller portar sitter (dock inte alltid perfekt spridningsmönster igenom hela frekvensområdet).

PostPosted: Wed Oct 08, 2008 15:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för de vänliga orden, hardcore. Jag rodnar nästan. :oops:

Jag har testat det här med avstånd till vägg lite grann. Avstånd från vilken punkt på högtalaren var frågeställningen och metoden var att rotera en högtalare i olika vinklar och sedan finna det optimala avståndet till väggen bakom för varje position.

Med Espek kom jag fram till att centrum på det bakåtriktade baselementets kon var punkten som gällde. Avståndet mellan den och väggen bakom var konstant vid placering mot en given vägg i ett givet rum. (Andra väggar och/eller rum ger andra optimala avstånd, men punkten på högtalaren är densamma.)

PostPosted: Wed Oct 08, 2008 19:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men vad gäller då till tex komponent högtalrana med väggstativ basreflexporten hamnar ju bara några cm från bakväggen om man sätter upp dom på väggen med tillhörande stativ. Utan möjlighet av justering. Kan detta vara lämplig rekomendation av linn?

Var in på taktoton i dag och frågade lite om majik109. Den är tydligen inte en ersättare för katan ? Vilket förvånade mig en hel del. Majik 109 skulle tydligen vara mycket tunnare i basen än katan så att det är helt enkelt två högtalare med olika ljudkaraktär. Hur som helst så skulle dom få in högtlalaren i slutetet av denna månad så jag väntar med spänning att få lyssna själv =)

PostPosted: Wed Oct 08, 2008 19:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med det frekvensomfånget har jag väldigt svårt att tänka mig dessa högtalare utan baststöd från en subba :?

PostPosted: Wed Oct 08, 2008 21:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Men vad gäller då till tex komponent högtalrana med väggstativ basreflexporten hamnar ju bara några cm från bakväggen om man sätter upp dom på väggen med tillhörande stativ. Utan möjlighet av justering. Kan detta vara lämplig rekomendation av linn?
När det gäller bakåtriktade element så gäller följande: "Så länge luften från det bakre
elementet har en fri passage med en area minst lika stor som membranets area så ger det
inga restriktioner i luftflödet.
"

Jag antar att detsamma gäller med basreflexportar (d v s att så länge arean på basportens
öppning är mindre än arean på "öppningen" mellan högtalaren och väggen är det inte något
problem med luftflödet i a f).

Eller...?

Det är dock en väldigt vanlig kommentar bland kunder att om porten är framåt så funkar det
bättre på väggen.

/M

PostPosted: Wed Oct 08, 2008 21:59 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Sondek wrote:
Med det frekvensomfånget har jag väldigt svårt att tänka mig dessa högtalare utan baststöd från en subba :?
Jag kan inte se att det är några dramatiska skillnader i frekvensomfång mellan Majik 109 och Katan? Majik 109 går något djupare passivt och något mindre djupt aktivt (i a f enligt specifikationerna på schibbolet.se). Ska hursomhelst bli otroligt spännande att lyssna på dom. :D

PostPosted: Thu Oct 09, 2008 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Det är dock en väldigt vanlig kommentar bland kunder att om porten är framåt så funkar det
bättre på väggen.
Enligt Lejonklou så spelar det tydlingen ingen roll om porten sitter bak eller fram om jag förstått det hela rätt ? Men man får väl prova sig fram.
Quote:
Med det frekvensomfånget har jag väldigt svårt att tänka mig dessa högtalare utan baststöd från en subba
Har personligen lite emot sub till en högtalare. Lever hellre utan sub och köper en vettig fullregiterhögtalare när man får råd.

Post new topic  Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00