selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 05:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 04, 2008 12:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle oxå vilja lägga till att när jag bedömer hur "stark" en förstärkare är så tittar jag ju både på nätdel och effektdel.
Tex 3st C2100 har ju på papperet lika mycket effekt som 1st C6100.
I verkligheten kan förstås C2100 kontinuerligt leverera mer eftersom den har tre gånger så stor nätdel/kanal.
Detta är väl oxå ett av problemen med Linns mångkanalsförstärkare att nätdelarna helt enkelt inte räcker till.
Det är förstås en avvägning som allt annat...

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 04, 2008 13:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Jo det håller jag med om. Jag skulle gärna höra vad ni säger som har jämfört ett sent exemplar av båda dessa.

Jag jämförde 2250 med C2100 när den senare precis hade släppts och då kände jag att C2100 var nära men att 2250 nog hade ett litet övertag (det var inte helt enkelt).

Men eftersom 2100 kanske har förfinats något sedan dess (och 2250 inte har gjort det) så kanske det skulle bli motsatt resultat idag?
Jag har jämfört ca 4-5 månader efter release, orginal 2100 är bättre men svagare.
Fast du kanske jämförde med ett 2250 som hade internkablage tillrättat?
Man ska nog jämföra två moddade steg, där internkablage ligger så bra det kan...annars är det ju slumpen som avgör hur kablaget ligger dvs olika steg är olika bra vilket gör tester beroende av individer.

edit, 2100 låter även bättre ljudmässigt enl min smak.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 04, 2008 13:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sen finns det något psykiskt behagligt att veta att man har pulver i överflöd, även om man sällan använder det, lite samma som med bilar, 97% av körtiden befinner du dig under 3500v/min och använder kanske 30-40hk. Ändå vill man ha minst 5ggr så mycket under huven.

En annan intessant sak med CX100-stegen som jag märkt när jag fläskat på är att de spelar "renare" på hög nivå vilket gör att de känns vekare på något sätt. Det blir liksom aldrig brötigt och högt på ett traditionellt sätt utan snarare högt, rent och lite kraftlöst!?!?
Det känns som att man kan vrida upp volymen tills inget mera händer...

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 06, 2008 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alla steg börjar låta högt när de drivs in i klippning såvida de inte stänger av innan. Det är ofta distorsion som gör att man tycker att det låter högt. Har provat en PA rigg en gång som lät som om det var högt (lät illa) redan på tomgång. Bytte då CD och försteg och varpå det gick att spela bra mycket högre innan man tyckte att det lät illa. Har man bra grejer rakt igenom så kan man nästan spela hur högt som helst utan att man ens tycker att det är högt. I varje fall inte förrän man försöker prata med någon...

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00