selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 01:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 14, 2008 23:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sikis: det handlar inte om att en CD-läsare i en dator är bättre, snarare
om att den arbetar på ett annorlunda sätt när du rippar skivorna till
hårddisken.

Om du använder datorns CD-läsare till att spela upp skivor med, så är
den i n t e bättre än en "vanlig" CD-spelare...

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 15, 2008 09:05 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Magnus wrote:
Sikis: det handlar inte om att en CD-läsare i en dator är bättre, snarare
om att den arbetar på ett annorlunda sätt när du rippar skivorna till
hårddisken.

Om du använder datorns CD-läsare till att spela upp skivor med, så är
den i n t e bättre än en "vanlig" CD-spelare...

/M
givet viss. det jag menar... hur en dator kan få över informationen bättre... inte spla upp den. helt med i hur det verkar funka.. har suttit på ungefär samma frågeställning som trådskaparen. hur en data cd för nån hundralapp klarar av det så bra och kan få med sig så myckewt information, har även funderat på om det skilljer på olika läsare på en dator om det kan bli bättre såmre med vissa. ...

men efter pratet om realtid och icke realtid fick jag förståelse för hur det verkar ligga till..

som sagt att det är skillnad på en cd spelare för uppspelning av ljud för 1000:- och 5000 eller 50 000:- det vet jag..

där av kan jag förstå trådskaparens funderingar hur en data cd ska klara jobbet... men nu är ju det utrett alldeles lysande..

sedan verkar det ju även skilja beroe på vad för program man använder fär att rippa skivorna med också. men då är vi ju inne på nå helt annat .

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 15, 2008 14:50 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hmm, är verkligen realtid vs inte svaret på frågan? Är det inte troligare att slippa mekaniska rörelser i samma låda som D/A-omvandlaren spelar större roll? Annars så borde man väl byggt bättre cd-spelare som jobbar på samma sätt som i en dator för länge sedan?

/Ola

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 15, 2008 14:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

loomer wrote:
att slippa mekaniska rörelser i samma låda som D/A-omvandlaren spelar större roll?
Njae, jag tror inte det då två-delade CD-spelare har funnits i minst 20 år (CD-drive + DAC).

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 15, 2008 15:22 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Magnus wrote:
loomer wrote:
att slippa mekaniska rörelser i samma låda som D/A-omvandlaren spelar större roll?
Njae, jag tror inte det då två-delade CD-spelare har funnits i minst 20 år (CD-drive + DAC).

/M
Jo, men det finns ju andra faktorer som kan begränsa mer i sådana lösningar. Oftast har man väl använt digital överföring med väl billiga komponenter och utan någon felkorrigering (S/PDIF), vilket jag tror kan vara en begränsande faktor.

Men mitt inlägg är bara en alternativ teori. Bland annat för jag tycker att det vore osannolikt att en relativt ny CD-spelare som Akurate CD är konstruerad som den är om den kunde låta bättre genom att jobba på samma sätt som när man rippar en CD med en buffert innan uppspelning. Konstruktionen kan förstås ha mer med utvecklingskostnader att göra.

/Ola

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 15, 2008 15:59 
Site Admin
Site Admin

Svaret på frågan är att bägge sakerna spelar in. Givetvis blir det enklare att bygga en bra spelare när man inte har en massa rörliga delar som stör på ett eller annat sätt.

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 15, 2008 17:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det finns ett par-tre riktigt urspårade trådar om asynkrona CDspelare vs. "synkrona" (heter det så?) vs. hårddiskbaserade lösningar. Dom är smockfulla av tekniska (eller kvasitekniska, jag kan inte avgöra skillnaden :D ) resonemang om varför det ena "borde" vara bättre än det andra och vice versa.

Faktum kvarstår att ingen buffrad (HD eller CD) lösning kom i närheten av de bästa CD spelarna innan Linn lanserade sina DS-maskiner.

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 15, 2008 18:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Problemet som fortfarande finns med att rippa cd skivor är att det inte finns någon som talar om datorcd läste rätt eller fel, därimot kan datorcd läsa om samma info 10 gånger om den har svårt att läsa skivan vilket gör att D7A slipper lägga till det den tror saknas

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 15, 2008 23:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Problemet som fortfarande finns med att rippa cd skivor är att det inte finns någon som talar om datorcd läste rätt eller fel, därimot kan datorcd läsa om samma info 10 gånger om den har svårt att läsa skivan vilket gör att D7A slipper lägga till det den tror saknas
Jo det gör det.
Ripningsprogrammet EAC söker i en databas o kollar checksumma. Om denna är rätt är avläsningen 100% korrekt.
Efter varje rippning får man en logg med denna info.
O ja, EAC läser om tills det är korrekt, om nu bara skivan finns i databasen. I databasen finns också artist/titel/låtnamn tex. Så man slipper mata in det manuellt.

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 15, 2008 23:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Faktum kvarstår att ingen buffrad (HD eller CD) lösning kom i närheten av de bästa CD spelarna innan Linn lanserade sina DS-maskiner.
Ja frågan är vad Linn har gjort som andra inte lyckats med tidigare?
Å andra sidan var det samma sak med Karik när den kom.
De är riktigt duktiga på Linn!

Att nu Naim dröjjer med sina HDspelare, kan man tolka det som att de är lite överaskade över vad Linn lyckats med o filar vidare på sina innan de släpps??

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 16, 2008 01:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Att nu Naim dröjjer med sina HDspelare, kan man tolka det som att de är lite överaskade över vad Linn lyckats med o filar vidare på sina innan de släpps??
Naims HDX är släppt i Tyskland. Hush släpper snart en maskin som verkar intressant också.

Björn

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 16, 2008 08:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Jo det stämmer ju att ingen verkar ha fått upp det till den "supernivån" tidigare.

Men Linn är ju dock inte ensamma om att få ut riktigt bra ljud från servers. Nu tex på naims forum så diskuteras det en del om en kille med en relativt billig dac (runt 8000 kr tror jag men inte säker) och sin dator tycker (ett helt gäng som blindtestat) att hans kombination är ungefär i linje med CDS3.

I samband med detta ryktas det också om att naim ska komma med en dac eller ngt liknande Linns DS produkter, dvs inte den där integrerade HDX. Personligen tycker jag nog att DS vägen verkar smartare än HDX som ju är jäkligt dyr för den prestanda den sägs leverera.

Jag hade i helgen för första gången chansen att lyssna på Sneaky och Akurate DS. Jag blev väl inte så superimponerad över sneakyn men jag är å andra sidan inte säker på hur handlar'n ställde in den, kopplade ur slusteget etc. Men, Akurate DS med master tapes! Whooo haaaaa, det blev nästan spöklikt bra. Utan att alls veta, så skulle jag kunna tänka mig att det kan matcha en riktigt bra LP12:a

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 16, 2008 08:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Linn har faktiskt haft flera hårddiskbaserade spelare i åtskilliga år (Linn
Kivor Index, Linn Kivor Tunboks, Linn Kivor Oktal etc...).

Kvalitén från dessa har varit i nivå strax under Ikemi som jag förstått
det. Frågan är väl vad Linn har hittat på under det senaste året när
de lyckats höja ribban så extremt högt, och dessutom har de pressat
priserna lika extremt (Kivor-prylarna är i n t e billiga).

/M

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 16, 2008 09:31 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

pekka71 wrote:
Jo det gör det.
Ripningsprogrammet EAC söker i en databas o kollar checksumma. Om denna är rätt är avläsningen 100% korrekt.
O ja, EAC läser om tills det är korrekt, om nu bara skivan finns i databasen. I databasen finns också artist/titel/låtnamn tex. Så man slipper mata in det manuellt.

Så där ja!! Nu börjar vi prata. I kombination med förklaringarna att en CD-spelare felkorrigerar i farten så tror jag att jag köper att DS blir bättre än CD.
Ber att få tacka! :D

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 16, 2008 09:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clubber_Lang wrote:
pekka71 wrote:
Jo det gör det.

Så där ja!! Nu börjar vi prata. I kombination med förklaringarna att en CD-spelare felkorrigerar i farten så tror jag att jag köper att DS blir bättre än CD.
Ber att få tacka! :D
Det viktigaste är att du lyssnar och tycker det är bättre. Inte räcker det men förklaringar varför det borde vara bättre.

Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00