selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:15

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 97 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 16, 2008 08:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vet inte riktigt om man ska se det som ett problem som skjuts över på konsumenten. Kanske snarare en möjlighet. Det ger ju ägaren/konsumenten väldigt stor frihet att välja vad han vill ha och kan kombinera gammalt och nytt.

Linn har ju valt den vägen med sin DS (där man ju hänvisas till andra leverantörer), vilket jag tycker verkar smartare än Naim, där man har packat ihop allt i ett enda paket. Men även där förmodar jag att det finns för och nackdelar.
Bill50x wrote:
Att dela upp utrustningen i "för många" enheter känns som att skjutsa över problemet till köparen. Varför inte öppna butik som säljer komponenter och kriga med Elfa istället?

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 16, 2008 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ni andra är kanske gjorda av pengar, men jag har fasen inte lust att lägga upp X-antal tusenlappar för att få prylar som jag inte kommer att använda. Om Majik DS är helt integrerad så är ju mer än hälften av kostnaden slut- och försteg.

Jag har generellt inget emot integrerade produkter men om man säljer separata komponenter så tycker jag att man bör ha hela kedjan enligt det konceptet oxå.

Jag tror fortfarande på en ren DS-spelare!!! 8)

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 16, 2008 14:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller med, allt annat än en ren spelare vore idioti. Å andra sidan så är ju Sneaky DS helt GRYM som ren källa för 12 papp! Jag satsar nog på en sådan så småningom (när jag får ett riktigt f-g jobb igen det vill säga).

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 16, 2008 15:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är inte säkert att det är så att du spar särskilt mycket pengar på att kapa bort delar. Det kan i vissa fall vara så att genom att utnyttja skalfördelar så kan det bli billigare att produktutveckla, investera i särskild tillverkningsteknologi, sköta logistik, underhåll, lagerhållning etc om man bara har en produkt istället för två eller flera. Så det går inte bara att titta på produkten och säga att hälften av kostnaden går att kapa om man tar bort förstärkaren. Man måste göra mer detaljerade studier av hela distributionskedjan och hela produktens livscykel för att kunna se hur mycket man eventuellt skulle kunna spara på att bredda sitt sortiment etc.

Det enda vi vet är nog att Linn är ju inte dummare än att de kan räkna på detta och att de förmodligen vet vad de gör och i detta också försöka beakta ev kanibalisering en integrerad enhet kan leda till. Och i detta jobb kan det vara så att det helt enkelt blir billigare att tillverka en produkt som förser både de som vill köpa en integrerad och de som bara vill ha spelaren.
Stephan wrote:
Ni andra är kanske gjorda av pengar, men jag har fasen inte lust att lägga upp X-antal tusenlappar för att få prylar som jag inte kommer att använda. Om Majik DS är helt integrerad så är ju mer än hälften av kostnaden slut- och försteg.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 16, 2008 18:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag förstår tänket.
Att göra plats för ett enkelt försteg på kretskortet kanske inte kostar så många kronor extra, kanske kan man packa in ett litet slutsteg oxå.
Jag känner dock att det hade känts bättre att de lade energin på att maximera ljudkvaliteten istället.
Kanske DS-tekniken är sådan att man med små medel når väldigt långt men att det därefter ger litet utbyte att försöka förbättra ljudet.
Ja, vi får väl se vad som händer, denna produkt kommer hursomhelst att vara en av Linns viktigaste de närmaste åren skulle jag tro.
Jag tror oxå att jag i bakgrunden har en känsla av att en integrerad lösning kompromissar prestandan på själva DS-delen.
Man får alltså både köpa grejjor man inte behöver och får komromisser på prestandan...

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 16, 2008 19:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Jag tror oxå att jag i bakgrunden har en känsla av att en integrerad lösning kompromissar prestandan på själva DS-delen.
Man får alltså både köpa grejjor man inte behöver och får komromisser på prestandan...
Det behöver inte vara så. Använder du inte förstärkeriet har du lite "overkill" nätdel för DS´en och det brukar inte kompromissa på ljudkvaliteten, tvärtom.

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 16, 2008 19:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om det är så att det ställs samma krav på en nätdel till ett slutsteg (kraft) som till källa/försteg (annat än ren kraft?) så borde det ju vara helt ok med en integrerad. För om jag förstått det rätt så stänger man av slutsteget och då kan källan/försteg använda all kraft från nätdelen? Stämmer det, eller är det en förenkling?
Bill50x wrote:
Det behöver inte vara så. Använder du inte förstärkeriet har du lite "overkill" nätdel för DS´en och det brukar inte kompromissa på ljudkvaliteten, tvärtom.

/ B
Jag läste på Linns forum att ngn uppskattar (så ta det för vad det är) att försteget i Sneaky är ungefär som Akurate Kontrol. Se utklippet nedan. Om det stämmer, så kan man ju tänka sig hur oerhört bra Majik DS, som är minst dubbelt så dyr, kommer att vara. Så även om man bara vill använda källan så är det oerhört prisvärt och använder man källa och försteg så är det ju alldeles fantastikt mycket man får för pengarna. Och då kan man nog svälja känslan av att det är onödigt med ett slutsteg om man inte behöver det.

I did the comparison yesterday (Sneaky --> KK vs. Sneaky/digital volume control --> 4200).

Sneaky --> KK is clearly better. More musical and better sound. Sneaky with digital volume control sounds a bit thin and lifeless in comparison.

That said, the internal volume control of the Sneaky is still very good, probably on Akurate Kontrol level (by no means Kolektor level). So adding an entry level pre-amp wouldn't make sense.

S.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 16, 2008 20:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hittade det här på Ljudkompaniet.se

LINN - Majik DS -
Nu är den på gång. Majik DS blir en ren källa, precis som Akurate DS. Den har även en variabel utgång så att den går att koppla direkt till ett slutsteg. (bilden är faktiskt av en Akurate DS, men Majik DS lär se väldigt lika ut...)
Pris: 23 250:--

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 16, 2008 21:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
That said, the internal volume control of the Sneaky is still very good, probably on Akurate Kontrol level (by no means Kolektor level). So adding an entry level pre-amp wouldn't make sense.
Typiskt trams, hur skulle han kunna veta det när han inte har jämfört? Saken är den att det inte finns något "försteg" över huvud taget i Sneaky, volymen regleras digitalt, alltså i mjukvaran. Detta betyder att det låter sämre ju lägre man spelar, eftersom den måste kapa bort mer och mer information. Spelar man högt så är signalkvalitén (om jag har fattat det rätt) däremot i stort sätt opåverkad.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 16, 2008 21:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
För om jag förstått det rätt så stänger man av slutsteget och då kan källan/försteg använda all kraft från nätdelen? Stämmer det, eller är det en förenkling?
Det ställs delvis olika krav på nätdelar till försteg och slutsteg. En skillnad är att slutsteget behöver både mer spänning och större kapacitet för ström. Spänningen kan regleras ner till lagom nivå utan större problem, men det blir lite överskottsvärme. Strömkapaciteten, som försteget inte behöver, kostar pengar. Varmare och dyrare alltså.

Ett annat problem är att nätdelar alltid presterar bäst inom vissa intervall. Detta gör att i ett försteg, där strömförbrukningen är tämligen konstant, kan nätdelens ljudkvalitet optimeras. Ska nätdelen även driva ett slutsteg, där strömförbrukningen vanligen varierar rejält, måste större kompromisser göras.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 16, 2008 22:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Diver wrote:

LINN - Majik DS -
Nu är den på gång. Majik DS blir en ren källa, precis som Akurate DS. Den har även en variabel utgång så att den går att koppla direkt till ett slutsteg. (bilden är faktiskt av en Akurate DS, men Majik DS lär se väldigt lika ut...)
Tänk om enda skillnaden är sämre nätdel plus den digitala volymkontrollen o det är det som sänker prestandan...
Linn har ju använt liknande sätt att "designa" olika försteg.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 16, 2008 22:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Diver wrote:

LINN - Majik DS -
Tänk om enda skillnaden är sämre nätdel plus den digitala volymkontrollen o det är det som sänker prestandan...
Linn har ju använt liknande sätt att "designa" olika försteg.
Det låter ju lite märkligt. Jag kan tänka mig sämre prestanda av kostnadsskäl men att man från början skulle "designa" ett sämre ljud som kunderna ändå får betala tiotusentals kronor för låter som rena lurendrejeriet. Nog förväntar sig väl kunderna bästa möjliga prestanda för varje krona? OBS att prestanda inte bara är "hur det låter" (i alla fall för mig) utan även inbegriper flexibilitet, gränssnitt och liknande.

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 16, 2008 23:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pratade med min handlare idag. Han sade att Majik DS är en Sneaky i "normal Linn design" med display. Den kostar 2.400,- Euro.
Det kommer även en Linn klinik LP12-kampanj, där man får 10% rabatt på alla uppgraderings-/reservdelar man köper där. Ett utmärkt tillfälle om man vill byta till Ekos SE alltså :-)

Björn

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 17, 2008 07:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu skall det bli spännande att höra hur bra den är oxå!

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 17, 2008 09:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tendaberry
Quote:
Pratade med min handlare idag. Han sade att Majik DS är en Sneaky i "normal Linn design" med display. Den kostar 2.400,- Euro.
Hoppas inte detta stämmer. Vem betalar 10 000 extra för en display och annan design?

Post new topic  Reply to topic  [ 97 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00