selleri.de https://www.selleri.de/ |
|
Effekt / Vridmoment https://www.selleri.de/viewtopic.php?t=4515 |
Page 2 of 3 |
Author: | Clas [ Wed May 07, 2008 21:48 ] |
Post subject: | |
Magnus wrote: Det finns väl inte någon som fortsätter att varva motorn när |
Author: | Lejonklou [ Thu May 08, 2008 00:21 ] |
Post subject: | |
Clas wrote: Problemet för dieselmotorn är att när den har maxvrid ligger den långt ifrån maxeffekt. |
Author: | sportbilsentusiasten [ Thu May 08, 2008 01:57 ] |
Post subject: | |
Clas wrote:
Om derivatan på effektkurvan skulle ge vridmomentet, är ju vridet = 0 vid maxeffekt o negativ då effekten sjunker efter maxeffektvarvet. Dvs faller på sin orimlighet. Egentligen borde man ta bort alla vridmomentkurvor från bilspecar då de bara förvillar. Bättre är att visa effekt-kurvan enbart. Högt vrid vid låga varv (typiskt turbo bensin alt diesel) innebär ju bara att effekten är hög på de varven. Dvs motorn kan acca bra redan vid låga varv! Ska vi resonera kring formeln effekt = varv * vrid? Dieselbilar visar normalt upp ett grymt vrid, o det ser ju imponerande ut. Men tänk dock på att halva vridet på dubbla varvet ger lika mycket effekt...(enl formeln oven) Inte helt lätt att jämföra motorer med att titta på vridkurvan mao ![]() Vi tar en annan vinkling... 1/ 100hk är 100hk ovsett vid vilket varv effekten tas ut vid o accar bilen lika hårt. 2/ Däremot - 100Nm vid olika varv ger olika mycket effekt. Vrid vid höga varv ger mer effekt --> större acc. Samma slutsats, vridmomentkurvorna förvillar, det gör INTE effektkurvorna. Samt - det är effekten som är det intressanta vid acc. Moderator - förelår att vi gör en ny tråd med effekt/vridsnacket o flyttar snacket dit. |
Author: | sportbilsentusiasten [ Thu May 08, 2008 02:12 ] |
Post subject: | |
Lejonklou wrote:
En bra sug-bensinmotor har ett vridmoment som är närmast konstant oavsett varvtal --> effekten ökar linjärt med ökat varvtal --> upplevs kraftlös på låga varv för att öka i upplevd styrka ju mer man varvar. Personligen är detta en KUL motor, då det drar MER o MER ju mer man varvar den ![]() Lika kul är den ju inte som bruksmotor då man får växla som en galning för att hålla liv i spisen ![]() En turbo (bensin alt diesel) har en vridmomenttopp på låga/mellanvarv för att sedan tappa vrid vid högre varv --> typisk bruksmotor som har en jämnare effektkurva. Hur KUL är den motorn att varva? Å andra sidan har den nära toppeffekt över ett stort varvtalsområde - o det är ju bra för bruksändamål då man slipper växla hela tiden. |
Author: | pekka71 [ Thu May 08, 2008 02:24 ] |
Post subject: | |
En intressant sak är att Seat vinner tävlingar i BTCC med sina diesel motorer, den dagen trodde jag aldrig skulle komma ![]() |
Author: | sportbilsentusiasten [ Thu May 08, 2008 02:40 ] |
Post subject: | |
pekka71 wrote: En intressant sak är att Seat vinner tävlingar i BTCC med sina diesel motorer, den dagen trodde jag aldrig skulle komma Var det inte en Audi diesel som spöade de andra i LeMans? |
Author: | sportbilsentusiasten [ Thu May 08, 2008 10:20 ] |
Post subject: | |
Moderator, hur gick det med splittningen? |
Author: | JohanR [ Thu May 08, 2008 10:46 ] |
Post subject: | |
Quote: En intressant sak är att Seat vinner tävlingar i BTCC med sina diesel motorer, den dagen trodde jag aldrig skulle komma JohanR |
Author: | pekka71 [ Thu May 08, 2008 11:02 ] |
Post subject: | |
ja inte vet jag om det har funnits så många diesel i toppen av racing genom åren men att det kommer att öka markant ju längre tiden går tror jag inte att det är någon tvekan om |
Author: | fredrik [ Thu May 08, 2008 13:08 ] |
Post subject: | |
sportbilsentusiasten wrote: Samma slutsats, vridmomentkurvorna förvillar, det gör INTE effektkurvorna. Diesel: 8.3s Bensin: 9.2s Hmm ung lika toppeffekt, helt annat resultat. Det som skiljer är varvvilligheten, bensin lämnar toppeffekt vid 6000rpm och diesel 3300-4250 varv/min. Ingen idé att varva dieslen mer. Dieseln lämnar maxvrid mellan 1400-3300 rpm och bensin 3000-5000 rpm. Även jämförelsen 3.0TDI än 3.2 bensin visar på övertag i accelleration för diesel trots lägre effekt. Det som skiljer är diesels högre vridmoment vid lägre varvtal VILKET HELT KLART PÅVERKAR ACCELLATIONEN MER ÄN TOPPEFFEKTEN OCH ETT HÖGT VARVTAL. VILKET SKULLE BEVISAS. :=) EN MC motor som varvar 15k rpm skulle nog inte vara så kul i en Volvo 740 kaross trots allt. |
Author: | Sony [ Thu May 08, 2008 21:24 ] |
Post subject: | |
Verkar som att effekt/vridmoment kan röra upp känslorna. Googlade lite på saken och hittade en 56-sidors tråd om ämnet på BMW-forumet... http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=60830 |
Author: | Lejonklou [ Thu May 08, 2008 23:13 ] |
Post subject: | |
Hmm. Jag tror att jag har de grundläggande formlerna klart för mig och anser att Jan har helt rätt i sina inlägg. Ungefär samma missförstånd brukar finnas när man pratar effektförstärkare, där man kan översätta vrid med strömkapacitet: "Det är inte så mycket effekt, men den ger så mycket ström att det går att spela jättehögt i alla fall!". Eftersom jag inte har något riktigt bilintresse så kan jag dock ingenting om skillnaden mellan bensin och dieselmotorer. Blir därför lite nyfiken på varför dieselAudin som fredrik nämner vinner. Samma automatlåda? Den måste väl ändå växla på olika varvtal om de två motorerna ska ha samma chans? Växlar den normallågt (bränsleförbrukning är väl en viktig faktor när man ställer in en vanlig automatlåda?) vinner förstås dieseln. Varför? För att den ger högre effekt i de varvtal som automatlådan använder! |
Author: | Clas [ Thu May 08, 2008 23:19 ] |
Post subject: | |
Lejonklou wrote: Hmm. Jag tror att jag har de grundläggande formlerna klart för mig och anser att Jan har helt rätt i sina inlägg. ![]() Men jag åkerkommer med ett längre inlägg senare vad gäller ämnet. Ett intressant ämne förresten. |
Author: | M4gnetic [ Wed May 21, 2008 21:10 ] |
Post subject: | |
Här finns det en 56 sidor lång tråd (> 1.000 inlägg) i samma ämne: http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=60830 /M Quote: Okunniga motorjournalister har under en tid spridit falska budskap kring vridmomentets betydelse som allt fler verkar köpa. Nu senast var det ett test i Teknikens Värld mellan BMW 330cd och någon mercedesdiesel där skribenten vräkte ur sig direkta felaktigheter. Bland annat påstods att det är vridet som ger accelerationen och effekten som ger hög toppfart. Vet inte om jag ska skratta eller gråta... Detta är en direkt lögn och är lika sant som att vatten rinner uppåt. |
Author: | sportbilsentusiasten [ Wed May 21, 2008 22:50 ] |
Post subject: | |
Quote: För att få maximal DRIVHJULSMOMENT, som tillsammans med hjulets radie ger den kraft som driver bilen framåt, krävs alltså så hög effekt (P) som möjligt samt så låg utväxling [w(2)] som möjligt. För att kunna ha låg utväxling [w(2)] är det lämpligt att ha en motor som kan jobba på höga varvtal. En motor som jobbar på 10000 rpm behöver bara hälften så hög utväxling som en motor som jobbar på 5000 rpm. Är som jag tidigare skrivit effekten som är avgörande för förmågan att acca, INTE vid vilket varv effekten utvecklas. btw, w(2) är inte utväxling, det är vinkelhastigheten på de drivande hjulen. |
Page 2 of 3 | All times are UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |