Clas wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Clas wrote:
Derivatan av effektgrafen ger vridmomentsgrafen.
"Sista April-helgen" är kanske inte det mest optimala att snacka fysik&matematik, hehe
Vi har haft för bråttom båda två tror jag visst...
Derivatan ger väl ändå hur snabbt effekten ökar. (alt minskar)
Hur snabbt effekt ökar är exakt vad vridmomentet är. Så derivatan av effektkurvan ger vridmomentet vid de olika varvtalen. .
Clas, det stämmer ju inte.
Om derivatan på effektkurvan skulle ge vridmomentet, är ju vridet = 0 vid maxeffekt o negativ då effekten sjunker efter maxeffektvarvet.
Dvs faller på sin orimlighet.
Egentligen borde man ta bort alla vridmomentkurvor från bilspecar då de bara förvillar.
Bättre är att visa effekt-kurvan enbart.
Högt vrid vid låga varv (typiskt turbo bensin alt diesel) innebär ju bara att effekten är hög på de varven.
Dvs motorn kan acca bra redan vid låga varv!
Ska vi resonera kring formeln
effekt = varv * vrid?
Dieselbilar visar normalt upp ett grymt vrid, o det ser ju imponerande ut.
Men tänk dock på att halva vridet på dubbla varvet ger
lika mycket effekt...(enl formeln oven)
Inte helt lätt att jämföra motorer med att titta på vridkurvan mao
Vi tar en annan vinkling...
1/ 100hk är 100hk ovsett vid vilket varv effekten tas ut vid o accar bilen lika hårt.
2/ Däremot - 100Nm vid olika varv ger olika mycket effekt. Vrid vid höga varv ger mer effekt --> större acc.
Samma slutsats, vridmomentkurvorna förvillar, det gör INTE effektkurvorna.
Samt - det är effekten som är det intressanta vid acc.
Moderator - förelår att vi gör en ny tråd med effekt/vridsnacket o flyttar snacket dit.