selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 29, 2025 02:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed May 07, 2008 21:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Det finns väl inte någon som fortsätter att varva motorn när
motorn slutar dra? Vissa bilar växlar du vid 8000rpm, andra
vid 3500rpm...

/M
Visst växlar man vid olika varv om jag kör hårt växlar jag först på 7000 rpm. Men vad menar du med dra? Självklart varvar man ut även en diesel innan man växlar när man kör hårt... Alla bilar drar ju till varvstoppet men dieselar har inte maxvrid där vilket bensinarna har.

Post subject:
PostPosted: Thu May 08, 2008 00:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Problemet för dieselmotorn är att när den har maxvrid ligger den långt ifrån maxeffekt.
Tack för redogörelsen, det var lärorikt!

Post subject:
PostPosted: Thu May 08, 2008 01:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Clas wrote:
Derivatan av effektgrafen ger vridmomentsgrafen.
"Sista April-helgen" är kanske inte det mest optimala att snacka fysik&matematik, hehe
Vi har haft för bråttom båda två tror jag visst... :wink:
Derivatan ger väl ändå hur snabbt effekten ökar. (alt minskar)
Hur snabbt effekt ökar är exakt vad vridmomentet är. Så derivatan av effektkurvan ger vridmomentet vid de olika varvtalen. .
Clas, det stämmer ju inte.
Om derivatan på effektkurvan skulle ge vridmomentet, är ju vridet = 0 vid maxeffekt o negativ då effekten sjunker efter maxeffektvarvet.
Dvs faller på sin orimlighet.

Egentligen borde man ta bort alla vridmomentkurvor från bilspecar då de bara förvillar.
Bättre är att visa effekt-kurvan enbart.
Högt vrid vid låga varv (typiskt turbo bensin alt diesel) innebär ju bara att effekten är hög på de varven.
Dvs motorn kan acca bra redan vid låga varv!

Ska vi resonera kring formeln effekt = varv * vrid?
Dieselbilar visar normalt upp ett grymt vrid, o det ser ju imponerande ut.
Men tänk dock på att halva vridet på dubbla varvet ger lika mycket effekt...(enl formeln oven)
Inte helt lätt att jämföra motorer med att titta på vridkurvan mao :wink:

Vi tar en annan vinkling...
1/ 100hk är 100hk ovsett vid vilket varv effekten tas ut vid o accar bilen lika hårt.

2/ Däremot - 100Nm vid olika varv ger olika mycket effekt. Vrid vid höga varv ger mer effekt --> större acc.

Samma slutsats, vridmomentkurvorna förvillar, det gör INTE effektkurvorna.
Samt - det är effekten som är det intressanta vid acc.

Moderator - förelår att vi gör en ny tråd med effekt/vridsnacket o flyttar snacket dit.

Post subject:
PostPosted: Thu May 08, 2008 02:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Clas wrote:
Problemet för dieselmotorn är att när den har maxvrid ligger den långt ifrån maxeffekt.
Tack för redogörelsen, det var lärorikt!
Skulle kalla det styrkan med dieseln o inte problemet.

En bra sug-bensinmotor har ett vridmoment som är närmast konstant oavsett varvtal --> effekten ökar linjärt med ökat varvtal --> upplevs kraftlös på låga varv för att öka i upplevd styrka ju mer man varvar.
Personligen är detta en KUL motor, då det drar MER o MER ju mer man varvar den :D
Lika kul är den ju inte som bruksmotor då man får växla som en galning för att hålla liv i spisen :wink:

En turbo (bensin alt diesel) har en vridmomenttopp på låga/mellanvarv för att sedan tappa vrid vid högre varv --> typisk bruksmotor som har en jämnare effektkurva.
Hur KUL är den motorn att varva? Å andra sidan har den nära toppeffekt över ett stort varvtalsområde - o det är ju bra för bruksändamål då man slipper växla hela tiden.

Post subject:
PostPosted: Thu May 08, 2008 02:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En intressant sak är att Seat vinner tävlingar i BTCC med sina diesel motorer, den dagen trodde jag aldrig skulle komma :o

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Thu May 08, 2008 02:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
En intressant sak är att Seat vinner tävlingar i BTCC med sina diesel motorer, den dagen trodde jag aldrig skulle komma :o
Nå det trodde man inte för 20 år sedan, men en turbo gör underverk ihop med teknikutvecklingen!

Var det inte en Audi diesel som spöade de andra i LeMans?

Post subject:
PostPosted: Thu May 08, 2008 10:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Moderator, hur gick det med splittningen?

Post subject:
PostPosted: Thu May 08, 2008 10:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
En intressant sak är att Seat vinner tävlingar i BTCC med sina diesel motorer, den dagen trodde jag aldrig skulle komma

Nå det trodde man inte för 20 år sedan, men en turbo gör underverk ihop med teknikutvecklingen!
En bil med dieselmotor hade pole position inför Indy 500 på 50-talet. Inget nytt under solen...

JohanR

Post subject:
PostPosted: Thu May 08, 2008 11:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ja inte vet jag om det har funnits så många diesel i toppen av racing genom åren men att det kommer att öka markant ju längre tiden går tror jag inte att det är någon tvekan om

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Thu May 08, 2008 13:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Samma slutsats, vridmomentkurvorna förvillar, det gör INTE effektkurvorna.
Samt - det är effekten som är det intressanta vid acc.
Jag tar mig friheten att jämföra två audimodeller. A6 med 2.7TDI 180HK vs 2.4 bensin 177 HK. Dessa borde enl resonemang effekt är viktigast accellera ung lika snabbt 0-100. (samma automatlåda).
Diesel: 8.3s
Bensin: 9.2s
Hmm ung lika toppeffekt, helt annat resultat. Det som skiljer är varvvilligheten, bensin lämnar toppeffekt vid 6000rpm och diesel 3300-4250 varv/min. Ingen idé att varva dieslen mer. Dieseln lämnar maxvrid mellan 1400-3300 rpm och bensin 3000-5000 rpm.

Även jämförelsen 3.0TDI än 3.2 bensin visar på övertag i accelleration för diesel trots lägre effekt.

Det som skiljer är diesels högre vridmoment vid lägre varvtal VILKET HELT KLART PÅVERKAR ACCELLATIONEN MER ÄN TOPPEFFEKTEN OCH ETT HÖGT VARVTAL.

VILKET SKULLE BEVISAS. :=)

EN MC motor som varvar 15k rpm skulle nog inte vara så kul i en Volvo 740 kaross trots allt.

Post subject:
PostPosted: Thu May 08, 2008 21:24 
Site Admin
Site Admin

Verkar som att effekt/vridmoment kan röra upp känslorna. Googlade lite på saken och hittade en 56-sidors tråd om ämnet på BMW-forumet...

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=60830

Post subject:
PostPosted: Thu May 08, 2008 23:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hmm. Jag tror att jag har de grundläggande formlerna klart för mig och anser att Jan har helt rätt i sina inlägg.

Ungefär samma missförstånd brukar finnas när man pratar effektförstärkare, där man kan översätta vrid med strömkapacitet: "Det är inte så mycket effekt, men den ger så mycket ström att det går att spela jättehögt i alla fall!".

Eftersom jag inte har något riktigt bilintresse så kan jag dock ingenting om skillnaden mellan bensin och dieselmotorer. Blir därför lite nyfiken på varför dieselAudin som fredrik nämner vinner. Samma automatlåda? Den måste väl ändå växla på olika varvtal om de två motorerna ska ha samma chans? Växlar den normallågt (bränsleförbrukning är väl en viktig faktor när man ställer in en vanlig automatlåda?) vinner förstås dieseln.

Varför? För att den ger högre effekt i de varvtal som automatlådan använder!

Post subject:
PostPosted: Thu May 08, 2008 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Hmm. Jag tror att jag har de grundläggande formlerna klart för mig och anser att Jan har helt rätt i sina inlägg.
Mmm, jag tänkte lite fel... :roll:

Men jag åkerkommer med ett längre inlägg senare vad gäller ämnet. Ett intressant ämne förresten.

Post subject:
PostPosted: Wed May 21, 2008 21:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Här finns det en 56 sidor lång tråd (> 1.000 inlägg) i samma ämne:

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=60830

/M
Quote:
Okunniga motorjournalister har under en tid spridit falska budskap kring vridmomentets betydelse som allt fler verkar köpa. Nu senast var det ett test i Teknikens Värld mellan BMW 330cd och någon mercedesdiesel där skribenten vräkte ur sig direkta felaktigheter. Bland annat påstods att det är vridet som ger accelerationen och effekten som ger hög toppfart. Vet inte om jag ska skratta eller gråta... Detta är en direkt lögn och är lika sant som att vatten rinner uppåt.

Jag hör ofta bilägare som säger att deras bil är så snabb för att den har ett så högt vrid. Företrädesvis är det diesel- och turboägare som hävdar att det höga vridmomentet ger bilen fantastiska prestanda.

De flesta verkar inte ha den blekaste aning om sambandet mellan motorns vridmoment och effekt. Därför tänkte jag axla det tunga ansvaret att reda ut begreppen vridmoment och effekt!

Det enkla förhållandet lyder:

effekt (P) = vridmoment (M) x vinkelhastighet (w)

En dieselbil jobbar på låga varvtal. Omformas formeln till:
M = P/w så förstår de flesta varför en dieselbil får ett högt vridmoment! Det beror helt enkelt på att en hög effekt utvecklas redan vid låga varvtal. På grund av de låga varvtalen som en dieselbil jobbar på krävs en hög utväxling. Utväxlingen i en bil består av en växellåda samt en slutväxel. Via utväxlingen ges möjlighet att förändra vridmomentet. Formeln för det lyder:

w(1)M(1) =w(2)M(2), där (1) och (2) är index för motor respektive drivhjul.

För att en bil ska få goda prestanda krävs ett högt DRIVHJULSMOMENT, M(2). Detta får ICKE förväxlas med motorns vridmoment, M(1)! Formeln för att räkna ut drivhjulsmoment lyder:

M(2) = [M(1) x w(1)] / w(2)

Som bekant är dock momentet, M, multipilcerat med vinkelhastigheten, w, inget annat än effekten P. Således lyder formeln för DRIVHJULSMOMENTET:

M(2) = P / w(2)

Plötsligt är motorns vridmoment inte intressant för formeln! För att få maximal DRIVHJULSMOMENT, som tillsammans med hjulets radie ger den kraft som driver bilen framåt, krävs alltså så hög effekt (P) som möjligt samt så låg utväxling [w(2)] som möjligt. För att kunna ha låg utväxling [w(2)] är det lämpligt att ha en motor som kan jobba på höga varvtal. En motor som jobbar på 10000 rpm behöver bara hälften så hög utväxling som en motor som jobbar på 5000 rpm.

Konklusionen av det hela är att motoreffekt tillsammans med utväxling är de intressanta faktorerna för att få en snabb bil. Det är till exempel ingen slump att en F1-bil har hög motoreffekt och jobbar på extremt höga varvtal, vilket möjliggör en låg utväxling. (Som kuriosa kan nämnas att vridmomentet (M) hos en F1-bil är runt 350 nm, alltså betydligt klenare än många gatbilar).

Ett högt vridmoment hos en motor skvallrar endast om motorkaraktären, eftersom det betyder att en hög effekt levereras på låga varv. Nu säger alla skeptiker i kör, vridet är visst viktigt! Kolla bara på alla lastbilar! Ja, lastbilar har ett mycket högt vridmoment vilket innebär att de levererar enormt mycket effekt på låga varv. Fast det skulle utan vidare gå att driva en 60 ton tung lastbil med en F1-motor. Bara utväxlingen är tillräckligt låg... Skulle vara maffigt att höra en Scania krypa iväg med en vrålande V10 på 20000 rpm!

Jag vet, det blev långt men jag vill så gärna upplysa alla som gått på vridmomentspropagandan i media. Detta är inga självklara grejor och det är säkert svårt att förstå vad jag menar men jag har försökt att förklara så gott det går. Tack för ordet!

Post subject:
PostPosted: Wed May 21, 2008 22:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
För att få maximal DRIVHJULSMOMENT, som tillsammans med hjulets radie ger den kraft som driver bilen framåt, krävs alltså så hög effekt (P) som möjligt samt så låg utväxling [w(2)] som möjligt. För att kunna ha låg utväxling [w(2)] är det lämpligt att ha en motor som kan jobba på höga varvtal. En motor som jobbar på 10000 rpm behöver bara hälften så hög utväxling som en motor som jobbar på 5000 rpm.

Konklusionen av det hela är att motoreffekt tillsammans med utväxling är de intressanta faktorerna för att få en snabb bil. Det är till exempel ingen slump att en F1-bil har hög motoreffekt och jobbar på extremt höga varvtal, vilket möjliggör en låg utväxling.
Allt i citatet är rätt förutom denna del.
Är som jag tidigare skrivit effekten som är avgörande för förmågan att acca, INTE vid vilket varv effekten utvecklas.

btw, w(2) är inte utväxling, det är vinkelhastigheten på de drivande hjulen.

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00