selleri.de
https://www.selleri.de/

Ikemi trasig laser.
https://www.selleri.de/viewtopic.php?t=4460
Page 2 of 2

Author:  M4gnetic [ Sat Apr 19, 2008 12:34 ]
Post subject: 

Lejonklou wrote:
Lasern till Mimik och Karik gjordes av Hitachi, inte Philips.
Hoppsan, jag hade för mig att det var Philips...

/M

Author:  darkhelmet [ Sat Apr 19, 2008 12:50 ]
Post subject: 

Jag köpte en ny laser till karik för ett par veckor sen. 22eur från tyskland, inkl frakt å skatt... man borde kanske ta hem några till.

Author:  Lejonklou [ Sat Apr 19, 2008 17:50 ]
Post subject: 

darkhelmet wrote:
man borde kanske ta hem några till.
Ja gör det. Skicka sedan de som är hela till mig. :)

(60% av de lasrar jag köpt till Mimik/Karik det senaste året har varit obrukbara)

EDIT: Lasrar som fortfarande tillverkas är det inga problem med.

Author:  daniel.n [ Sun Apr 20, 2008 04:06 ]
Post subject: 

Jögga på f.d. stereokompaniet fixade laserbyte på min Ikemi (skickade till Skottland) för 2500 (+/- nån hundring, minns inte exakt) för ett år sen eller två. Spelaren blev som ny och presterade nog fasen dubbelt så bra som innan. Även för nån tusing till hade det varit en uppgradering värt pengarna med råge. Jag var och är otroligt nöjd med prestandan efter den kom tillbaks från skottland, fyfasen va bra en fräsch Ikemi är!

Author:  hepcat [ Wed Apr 23, 2008 07:21 ]
Post subject: 

Lejonklou wrote:
Lasern till Mimik och Karik gjordes av Hitachi, inte Philips.

De går fortfarande att köpa från olika håll, MEN då de inte längre tillverkas så är de gamla och lagrade. I praktiken innebär detta att många av dem är skadade av värme eller fukt. Jag har servat en mängd Karikar men nu gett upp det eftersom 2 av de 3 senaste beställningarna innehöll enbart värdelösa lasrar.

Linns nya servicepriser innebär dock troligen massor av jobb framöver! :wink: De har satts som en procentsats av nypriset, vilket innebär att det kostar mycket mer att serva en 1.1 än en Akurate CD, trots att det förutom bildkretsarna är samma maskin.

Priserna är ju dessutom en fast kostnad, oavsett vilket felet är. För de allra flesta fel, inklusive laserbyte, går det att komma klart billigare undan.
Vad är det för sätt att sätta reparations priser på det låter ju helsjukt.

Author:  Komri [ Wed Apr 23, 2008 09:39 ]
Post subject: 

hepcat wrote:
Lejonklou wrote:
Linns nya servicepriser innebär dock troligen massor av jobb framöver! :wink: De har satts som en procentsats av nypriset, vilket innebär att det kostar mycket mer att serva en 1.1 än en Akurate CD, trots att det förutom bildkretsarna är samma maskin.

Priserna är ju dessutom en fast kostnad, oavsett vilket felet är. För de allra flesta fel, inklusive laserbyte, går det att komma klart billigare undan.
Vad är det för sätt att sätta reparations priser på det låter ju helsjukt.
Håller med till fullo. Oseriöst på ett sätt som för mig skapar badwill för varumärket.

Skall man straffas för man valt att köpa deras ljudmässigt bättre produkter? Gissar att vinstmarginalen är större på de dyrare produkterna, trots mindre serier.

Author:  Lejonklou [ Thu Apr 24, 2008 01:25 ]
Post subject: 

Jo, visst kan det tyckas märkligt. Men Linn vill köra med fasta priser för att kunden på förhand ska veta vad servicen kostar. Och därmed måste man antingen ta ett fast pris på allt, oavsett apparat och fel, som de gjort tidigare. Eller så tar man flera olika fasta priser, högre på apparater där det kan vara dyrare fel - vilket de gör nu.

Det är inte en exakt procentsats av nypriset, utan det finns ett antal fasta nivåer. Alltså kostar det till exempel lika mycket att serva SC, Akurate CD, Akurate DS, C6100 och Classic Movie R1/R2/Di.

På ett sätt är detta system rimligt, för det är ju just på de dyraste apparaterna som de dyraste felen kan uppstå (tänk worst case: byta ut alla kort för nåt är knas men det går inte att hitta var).

På ett annat sätt kan detta bli orättvist, då samma åtgärd (till exempel byte av en trasig IC) kommer att kosta 2,5 gånger mer på en Klimax Solo än på en LK140, trots att det är exakt samma komponent som gått sönder.

Author:  sportbilsentusiasten [ Thu Apr 24, 2008 07:47 ]
Post subject: 

Fredrik, kan du redogöra för exakt det nya systemet innebär?
Se nedan för några frågor..

Vad gäller för fel under garantitiden, helt utan kostnad eller tillkommer transport?
Har för mig att handlarna kör med lite olika regler. Dvs finns det från Linn fastställt dekret eller inte.

Kan du lista servicepriserna + normala transportpriser på produkter utan garanti.
Är ju en sak att skicka en puppa, en annan att skicka en CD, men en HELT annan sak att skicka en tung Solo alt tung/stor högtalare.

Author:  Lejonklou [ Thu Apr 24, 2008 20:31 ]
Post subject: 

Vid reparationer under garantitiden måste handlarna betala för frakten till Linn. Reparation och återtransport står Linn för.

Vid reparationer utom garantitiden tar Linn betalt av butikerna enligt sin prislista. Det är sedan upp till varje handlare hur mycket de tar av kunden.

Frakten till Linn, som handlaren alltid får stå för, beror av vilket avtal man lyckas få med sin speditör. Skillnaderna mellan ett bra och ett dåligt avtal kan vara jättestora.

Author:  M4gnetic [ Thu Apr 24, 2008 21:00 ]
Post subject: 

Synd, tidigare kom det alltid en faktura från Linn till butiken som
inkluderade frakt t o r. Misstänker att Linns world-wide-avtal gav
lägre fraktpriser än vad enskilda butiker fixar...

(om det inte är så att frakten går på Linns avtal och Linn fakturerar
butiken för en av frakterna)

Observera att detta inte är något unikt, många andra tillverkare/butiker
har inte heller fri frakt båda vägarna. En garanti kan se ut på många
olika sätt och kan omfatta olika moment... -allt måste inte vara gratis.

/M

Author:  Diver [ Fri Apr 25, 2008 10:04 ]
Post subject:  Re: Ikemi trasig laser.

Pär wrote:
Sålde min ikemi för några dagar sen. Nu tycks den gått sönder i frakten.
Det är inte kul att få en trasig produkt. Min fråga kan en laser gå sönder i frakten ? Spelaren är 7 år gammal så det kanske är väntat ? Är det många här på forumet som bytt laser på sin ikemi ? Vad kostar det ?
Hur gick det med spelare har den kommit igång eller blir det service hos Linn?

Author:  teatime [ Fri Apr 25, 2008 10:16 ]
Post subject: 

Börjar kanske glida off topic, men.. vad hände egentligen med Warranty Transfer? Visst sades det för en tid sedan att garantin på Linns produkter skulle bli överförbar på begagnade produkter, från den ursprungliga köparen till nästa?

Har detta skett? Och är Linns sida i så fall bara inte uppdaterad?
http://www.linn.co.uk/faq_warranty (längst ner)

Vad som gäller här har ju minst sagt påverkan på begagnatvärdet...

Author:  M4gnetic [ Fri Apr 25, 2008 11:04 ]
Post subject: 

Tidigare följde inte garantin med till andrahands-köparen. Linn ändrade
dock detta för ett eller två år sedan.

Har de ändrat villkoren igen?

/M

Author:  Pär [ Fri Apr 25, 2008 14:02 ]
Post subject: 

Quote:
Hur gick det med spelare har den kommit igång eller blir det service hos Linn?
Det ligger under utredning för tillfället ska försöka få lite pengar från bussgods. Sen är det upp till den nya ägaren att göra vad han vill.
Vi har kommit överens iaf. Första gången detta händer mig bussgods brukar funka bra. Får återkomma när allt är klart.

Page 2 of 2 All times are UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/