selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:39

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 19, 2008 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2497
Location: Norr
Lejonklou wrote:
Lasern till Mimik och Karik gjordes av Hitachi, inte Philips.
Hoppsan, jag hade för mig att det var Philips...

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 19, 2008 12:50 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Aug 04, 2007 11:33
Posts: 30
Location: Jakobstad
Jag köpte en ny laser till karik för ett par veckor sen. 22eur från tyskland, inkl frakt å skatt... man borde kanske ta hem några till.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 19, 2008 17:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
darkhelmet wrote:
man borde kanske ta hem några till.
Ja gör det. Skicka sedan de som är hela till mig. :)

(60% av de lasrar jag köpt till Mimik/Karik det senaste året har varit obrukbara)

EDIT: Lasrar som fortfarande tillverkas är det inga problem med.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Last edited by Lejonklou on Sun Apr 20, 2008 12:04, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 20, 2008 04:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Jögga på f.d. stereokompaniet fixade laserbyte på min Ikemi (skickade till Skottland) för 2500 (+/- nån hundring, minns inte exakt) för ett år sen eller två. Spelaren blev som ny och presterade nog fasen dubbelt så bra som innan. Även för nån tusing till hade det varit en uppgradering värt pengarna med råge. Jag var och är otroligt nöjd med prestandan efter den kom tillbaks från skottland, fyfasen va bra en fräsch Ikemi är!

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 23, 2008 07:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Lejonklou wrote:
Lasern till Mimik och Karik gjordes av Hitachi, inte Philips.

De går fortfarande att köpa från olika håll, MEN då de inte längre tillverkas så är de gamla och lagrade. I praktiken innebär detta att många av dem är skadade av värme eller fukt. Jag har servat en mängd Karikar men nu gett upp det eftersom 2 av de 3 senaste beställningarna innehöll enbart värdelösa lasrar.

Linns nya servicepriser innebär dock troligen massor av jobb framöver! :wink: De har satts som en procentsats av nypriset, vilket innebär att det kostar mycket mer att serva en 1.1 än en Akurate CD, trots att det förutom bildkretsarna är samma maskin.

Priserna är ju dessutom en fast kostnad, oavsett vilket felet är. För de allra flesta fel, inklusive laserbyte, går det att komma klart billigare undan.
Vad är det för sätt att sätta reparations priser på det låter ju helsjukt.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 23, 2008 09:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
hepcat wrote:
Lejonklou wrote:
Linns nya servicepriser innebär dock troligen massor av jobb framöver! :wink: De har satts som en procentsats av nypriset, vilket innebär att det kostar mycket mer att serva en 1.1 än en Akurate CD, trots att det förutom bildkretsarna är samma maskin.

Priserna är ju dessutom en fast kostnad, oavsett vilket felet är. För de allra flesta fel, inklusive laserbyte, går det att komma klart billigare undan.
Vad är det för sätt att sätta reparations priser på det låter ju helsjukt.
Håller med till fullo. Oseriöst på ett sätt som för mig skapar badwill för varumärket.

Skall man straffas för man valt att köpa deras ljudmässigt bättre produkter? Gissar att vinstmarginalen är större på de dyrare produkterna, trots mindre serier.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 01:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Jo, visst kan det tyckas märkligt. Men Linn vill köra med fasta priser för att kunden på förhand ska veta vad servicen kostar. Och därmed måste man antingen ta ett fast pris på allt, oavsett apparat och fel, som de gjort tidigare. Eller så tar man flera olika fasta priser, högre på apparater där det kan vara dyrare fel - vilket de gör nu.

Det är inte en exakt procentsats av nypriset, utan det finns ett antal fasta nivåer. Alltså kostar det till exempel lika mycket att serva SC, Akurate CD, Akurate DS, C6100 och Classic Movie R1/R2/Di.

På ett sätt är detta system rimligt, för det är ju just på de dyraste apparaterna som de dyraste felen kan uppstå (tänk worst case: byta ut alla kort för nåt är knas men det går inte att hitta var).

På ett annat sätt kan detta bli orättvist, då samma åtgärd (till exempel byte av en trasig IC) kommer att kosta 2,5 gånger mer på en Klimax Solo än på en LK140, trots att det är exakt samma komponent som gått sönder.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 07:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Fredrik, kan du redogöra för exakt det nya systemet innebär?
Se nedan för några frågor..

Vad gäller för fel under garantitiden, helt utan kostnad eller tillkommer transport?
Har för mig att handlarna kör med lite olika regler. Dvs finns det från Linn fastställt dekret eller inte.

Kan du lista servicepriserna + normala transportpriser på produkter utan garanti.
Är ju en sak att skicka en puppa, en annan att skicka en CD, men en HELT annan sak att skicka en tung Solo alt tung/stor högtalare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 20:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Vid reparationer under garantitiden måste handlarna betala för frakten till Linn. Reparation och återtransport står Linn för.

Vid reparationer utom garantitiden tar Linn betalt av butikerna enligt sin prislista. Det är sedan upp till varje handlare hur mycket de tar av kunden.

Frakten till Linn, som handlaren alltid får stå för, beror av vilket avtal man lyckas få med sin speditör. Skillnaderna mellan ett bra och ett dåligt avtal kan vara jättestora.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2497
Location: Norr
Synd, tidigare kom det alltid en faktura från Linn till butiken som
inkluderade frakt t o r. Misstänker att Linns world-wide-avtal gav
lägre fraktpriser än vad enskilda butiker fixar...

(om det inte är så att frakten går på Linns avtal och Linn fakturerar
butiken för en av frakterna)

Observera att detta inte är något unikt, många andra tillverkare/butiker
har inte heller fri frakt båda vägarna. En garanti kan se ut på många
olika sätt och kan omfatta olika moment... -allt måste inte vara gratis.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Re: Ikemi trasig laser.
PostPosted: Fri Apr 25, 2008 10:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Pär wrote:
Sålde min ikemi för några dagar sen. Nu tycks den gått sönder i frakten.
Det är inte kul att få en trasig produkt. Min fråga kan en laser gå sönder i frakten ? Spelaren är 7 år gammal så det kanske är väntat ? Är det många här på forumet som bytt laser på sin ikemi ? Vad kostar det ?
Hur gick det med spelare har den kommit igång eller blir det service hos Linn?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 25, 2008 10:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 874
Location: Södra Sverige
Börjar kanske glida off topic, men.. vad hände egentligen med Warranty Transfer? Visst sades det för en tid sedan att garantin på Linns produkter skulle bli överförbar på begagnade produkter, från den ursprungliga köparen till nästa?

Har detta skett? Och är Linns sida i så fall bara inte uppdaterad?
http://www.linn.co.uk/faq_warranty (längst ner)

Vad som gäller här har ju minst sagt påverkan på begagnatvärdet...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 25, 2008 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2497
Location: Norr
Tidigare följde inte garantin med till andrahands-köparen. Linn ändrade
dock detta för ett eller två år sedan.

Har de ändrat villkoren igen?

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 25, 2008 14:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Quote:
Hur gick det med spelare har den kommit igång eller blir det service hos Linn?
Det ligger under utredning för tillfället ska försöka få lite pengar från bussgods. Sen är det upp till den nya ägaren att göra vad han vill.
Vi har kommit överens iaf. Första gången detta händer mig bussgods brukar funka bra. Får återkomma när allt är klart.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited