selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 12, 2025 01:05

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 08, 2008 19:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

De mindre Q- och iQ-högtalarna från KEF är bättre än de större, men
som jag skrev ovan: Kolla på ett par Ninka eller M A RS6/RS8.

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 08, 2008 19:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Reviderar vad jag skrivit om mina KAN-högtalare. De rockar ju ****en ur mina Monitor Audio RS8. Helt makalöst vad sköna. Nu ska jag bara försöka komplettera lite med en sub.

Edit: Läste lite mer noga vad du skrev ovanför. Nån som vill köra RS8 så kontakta mig. De funkar inte hos mig... vibrerande gamla golv etc.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 08, 2008 20:09 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Magnus wrote:
De mindre Q- och iQ-högtalarna från KEF är bättre än de större, men
som jag skrev ovan: Kolla på ett par Ninka eller M A RS6/RS8.

/M
Fred wrote:
Ja Sony så här då.
Håller på att gå från flerkanal till tvåkanal, Det blir till att börja med
Kolektor och LK 100, ev ett till LK senare om aktiv drift. även en Linn CD blir det mest troligt också.
När jag var i fullt sjå med att leta efter en anläggning som bäst för ca 1 månad sen så var jag helt inne på RS6. Man har ju hört (och läst) så mycket gott om dom. Så jag tog mina skivor och gick ner till allradio här i uppsala. När jag kom dit så jämförde vi först med ett par canton gle 409 och dom blev lätt utklassade av rs6'orna.

Så jag satt där och lyssnade leendes, sen råkade jag koppla in ett par dynaudio audience 72 av misstag, och det kändes som att ett draperi framför högtalarna plötsligt var som bortblåst. Dynaudio lät verkligen mkt bättre än rs6'orna, renare, fastare bas och inte den där murriga basen som jag tycker att rs6'orna har, och framförallt, dem va roligare att spela på.

Men som sagt i annan tråd, efter ett besök på Ljudkompaniet dagen efter och följande hemlån av Ninka så sitter jag nu och gungar med till Daniel Lemma "lovelight" (rekommenderas för övrig, "Dreamers and Fools" heter albumet") medan jag skriver. Ninkorna var nämligen helt outstanding i jämförelse med båda dynaudio och rs6, en annan liga helt enkelt.

Så här sitter jag med en uppsättning som följer;
Ikemi-Kolektor-LK100-Ninka, alltså ungefär en sådan kombination du talat om tidigare i tråden och jag kan bara säga slå till om du hittar till bra begpriser. Bästa köpen jag gjort, och jag sitter bara och myser i väntan på att jag köper ett till slutsteg och aktiverar, för om det kan bli en så stor skillnad som jag hört att det blir på ninkorna så blir det ännu svårare att tvinga sig till jobbet på morgonen än vad det är redan...

//Joey

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 09, 2008 00:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ikväll har jag som sagt testat min Kan som tidigare varit bakhögtalare i min hemmabio. Jag flyttade bort Monitor Audio Silver RS8 och in med dessa små stativhögtalare. Först så tyckte jag att det lät lite tunnt... Men med rätt volym så låter de underbart. Det dånar inte längre som det kan göra med RS8. Till slut så kopplade jag även in subben Minivee via vanliga högtalarkablar i LK100:an. Ännu bättre. Lite mer tyngd. Mer musik. Allt är så mycket bättre! Man blir ju nästan förbannad... här går man och köper nya kraftfulla golvhögtalare för 12.500 kr och så får de stryk av 20 år gamla stativare.

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 09, 2008 20:16 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jo jag har ju fem kan både serie 1 & 2 och inte låter de dåligt men lite tunn.
Har haft lite mycket att göra så det har varit stiltje ett tag.
Som det nu är så vill jag ha lite mer bas i dem och utan subb.
Så det letas lite större stativ högtalare, ska lyssna på Ninka men de är för stora.,
Kan inte Monitor Audio Silver RS1 vara nått? Eller så får man låna hem ett par KEF eller QUAD

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 09, 2008 21:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Monitor Audio vet jag inte riktigt vad jag tycker om längre. Lyssnade precis på Eagles "Long Road Out of Eden". Det måste ju bara vara audiofilernas dröm den plattan. Låter helt sagolik. Kör pytte, pytte lite med subben på. (Minivee).

Du får gärna komma och lyssna på mina RS8 om du vill. Finns på Söder.

Edit: Nu börjar man ju undra: Hur mycket rockar ett par Nexus i jämförelse med Kan? Finns på Blocket för 3000 kr.

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 09, 2008 22:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wilson wrote:
Hur mycket rockar ett par Nexus i jämförelse med Kan? Finns på Blocket för 3000 kr.
Inte särskilt. Du får upp på Kaber om du skall ha en klassisk Linnhögtalare som verkligen klår Kan på allt. Nexus har visserligen mer bas och är nog mer "förlåtande", men Kan har mer driv och är roligare att lyssna på.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 10, 2008 08:28 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Ja håller med Kan är en spelglad högtalare och iaf med KEF "basen", [men det fattas botten]
Det är nog därför man dras till KEF nu..
Att jag ej vill ha en subb är dels så tar den plats, dels så är det inte lätt att hitta en snabb subb som hänger med KAN, det blir lätt släpning av bas. Och det är på håret att måsta skruva upp subbéns delningsfrekvens så högt att man hör var den står om den inte står i mellan kan högtalarna, med viss musik funkar det med annan inte.
Det enda som jag hittat som fungerar som HIFI subb till KAN är horn basar, de är snabb nog. men alldeles för stor.

Post subject: kan
PostPosted: Thu Apr 10, 2008 18:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kan är en högtalare som visserligen onekligen är gammal, men den har åldrats bättre än det mesta. Det som är kul tycker jag är att den växer med det som är framför, alla förändringar framstår glasklara. Jag gick från Intek, kolektor + lk85 till biampat med chakra 100w och den blev bara bättre och bätre. Fortfarande idag skulle jag vilja höra den med ett chakra 4200 steg (dom står kvar som stereo i barnrummet med inteken och karik framför). Det intressanta var att förbättrade basegenskaper märktes så tydligt trots att den klipper rätt högt upp, 70 va? sen återger den röster på ett otroligt vackert sätt. Om muitt vardagsrum varit mindre hade jag fortsatt med dem.
PS Satte fast mina på betongvägg med linns brakit, det lyfte dem rejält.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 10, 2008 18:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kör för fullt här. En låt som jag inte får ordning på hur jag än gör är Coldplays "Fix you". När den gälla gitarren kommer in och sedan bumblar något skumt i bakgrunden. Obegripligt. Måste var något fel på den rippen.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 12, 2008 16:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wilson wrote:
Kör för fullt här. En låt som jag inte får ordning på hur jag än gör är Coldplays "Fix you". När den gälla gitarren kommer in och sedan bumblar något skumt i bakgrunden. Obegripligt. Måste var något fel på den rippen.
Vad menar du med:
Quote:
... hur jag än gör...
... och vilka prylar körde du med?

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 12, 2008 20:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag kör med Mac/Extern DAC (Apogee Duet)/Wakonda/LK100/Kan.

Jag har kört tidigare med Sony DVD/Sony Surroundförstärkare och Monitor Audio RS8.

Klart det låter bättre nu men jag misstänker som sagt att det är något fel på rippen. Den där gitarren är verkligen jobbig...

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 13, 2008 08:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wilson wrote:
Jag kör med Mac/Extern DAC (Apogee Duet)/Wakonda/LK100/Kan.

Jag har kört tidigare med Sony DVD/Sony Surroundförstärkare och Monitor Audio RS8.

Klart det låter bättre nu men jag misstänker som sagt att det är något fel på rippen. Den där gitarren är verkligen jobbig...
Även om man tar det bästa i hifi-väg som finns så har återgivningen tillkortakommanden (inspelning, mixning, mastring, anläggning) som gör att man inte förstår allt som musikerna spelar. Visst det kan vara något fel på rippen, men det är nog troligare att det är brister i din anläggning/installation du hör. Jag menar inte att slå hål på dina ev. illusioner, men inte trodde du väl att man når bristlös återgivning så enkelt!?

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 13, 2008 08:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nja... Jag tycker mig märka att de rippar jag gör från mina egna CD-skivor blir rätt så klockrena. Det är nog det som är problemet.

Nu åter till ämnet. Aktiva studiohögtalare... Man är ju alltid nyfiken på att testa lite nytt. Någon som har erfarenhet av något sånt?

Ett exempel: http://www.billebro.se/index_071211.php

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 16, 2008 13:31 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Edit,
Ja ser en massa där ;-) men inget som faller i smaken, får nog sluta att skriva här nu.

Last edited by Fred on Wed Apr 16, 2008 14:41, edited 2 times in total.

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00