Magnus wrote:
De mindre Q- och iQ-högtalarna från KEF är bättre än de större, men
som jag skrev ovan: Kolla på ett par Ninka eller M A RS6/RS8.
/M
Fred wrote:
Ja Sony så här då.
Håller på att gå från flerkanal till tvåkanal, Det blir till att börja med
Kolektor och LK 100, ev ett till LK senare om aktiv drift. även en Linn CD blir det mest troligt också.
När jag var i fullt sjå med att leta efter en anläggning som bäst för ca 1 månad sen så var jag helt inne på RS6. Man har ju hört (och läst) så mycket gott om dom. Så jag tog mina skivor och gick ner till allradio här i uppsala. När jag kom dit så jämförde vi först med ett par canton gle 409 och dom blev lätt utklassade av rs6'orna.
Så jag satt där och lyssnade leendes, sen råkade jag koppla in ett par dynaudio audience 72 av misstag, och det kändes som att ett draperi framför högtalarna plötsligt var som bortblåst. Dynaudio lät verkligen mkt bättre än rs6'orna, renare, fastare bas och inte den där murriga basen som jag tycker att rs6'orna har, och framförallt, dem va roligare att spela på.
Men som sagt i annan tråd, efter ett besök på Ljudkompaniet dagen efter och följande hemlån av Ninka så sitter jag nu och gungar med till Daniel Lemma "lovelight" (rekommenderas för övrig, "Dreamers and Fools" heter albumet") medan jag skriver. Ninkorna var nämligen helt outstanding i jämförelse med båda dynaudio och rs6, en annan liga helt enkelt.
Så här sitter jag med en uppsättning som följer;
Ikemi-Kolektor-LK100-Ninka, alltså ungefär en sådan kombination du talat om tidigare i tråden och jag kan bara säga slå till om du hittar till bra begpriser. Bästa köpen jag gjort, och jag sitter bara och myser i väntan på att jag köper ett till slutsteg och aktiverar, för om det kan bli en så stor skillnad som jag hört att det blir på ninkorna så blir det ännu svårare att tvinga sig till jobbet på morgonen än vad det är redan...
//Joey