selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 17, 2025 11:55

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 18, 2008 11:28 
Ny Medlem
Ny Medlem

Orsaken till att jag valde Brasso var att det skall vara oerhört skonsamt mot materialet,( används bla av konservatorer). Tänker vänta och se hur lång tid det tar för oxiden att komma tillbaka innan jag gör något mer.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 18, 2008 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Min förra LP12a hade en skivtallrik som svajade i höjdled med ca 1 millimeter, en avvikelse som handlaren tyckte rymdes inom specifikationerna. Känns ju inte direkt som ett precisionsinstrument för mig. Vad specar Linn för toleranser på sina tallrikar?

Man kan ju också fråga sig, när det gäller innertallriken, vilken påverkan får en alltmer pågående oxidering av banan där remmen löper? Hur påverkar oxiden gummit i remmen?

Frågan är också om det finns något alternativ till lack. Finns det någon form av rubbing som lämnar ett isolerande skikt som förhindrar oxidation?

Vill du gå riktigt på djupet, ta en kontakt med Linn direkt och ställ frågan om hur du ska göra. Dom om några bör väl veta...

/ B
1mm svaj skulle jag ALDRIG accepterat :!:

Angående oxid, det blir ju inget om man undviker att putsa bort orginal-lacken. :roll:

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 18, 2008 12:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Angående oxid, det blir ju inget om man undviker att putsa bort orginal-lacken. :roll:
Nä, just det. Men nu är det ju bara att gilla läget och göra bästa möjliga av situationen...

Situationen med min svajande tallrik löste sig genom ett lägenhetsinbrott och sedemera en ny LP12:a, denna är perfekt och rullar fortfarande sedan slutet på 80-talet. Å andra sidan är det väl inte mycket kvar av originalet...

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 18, 2008 23:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Stämmer bra 5-56 heter den topplattan blev skinande blank.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 19, 2008 09:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bose wrote:
Stämmer bra 5-56 heter den topplattan blev skinande blank.
CRC 5-56 är en gammal klassiker och passar till nästan allting. Verkligen ett universalmedel. I princip är det en rengöringsvätska med lite olja tillsatt. 5-56 har också en viss förmåga att lösa upp fastrostade skruvar och liknande även om CRC har bättre produkter för just detta.

Om det har någon antioxidationseffekt vet jag däremot inte. Men jag gissar att vid frekvent användning där skyddsfilmen (som blir kvar efter puts/rengörning) är intakt så blir det troligen ingen oxidering.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00