selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:36

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 22:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Du har så rätt Bill :)

Jo, kanske borde varit tydligare där. För att en apparat skall vara "jordad" krävs det en _obruten_ skyddsjordsförbindelse mellan apparat och proppskåp. Men som sagt det blir lätt knivigt språkligt..

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pejo wrote:
Du har så rätt Bill :)

Jo, kanske borde varit tydligare där. För att en apparat skall vara "jordad" krävs det en _obruten_ skyddsjordsförbindelse mellan apparat och proppskåp. Men som sagt det blir lätt knivigt språkligt..
Jag arbetar själv i "jordat-branschen" (ESD, skydd mot statisk elektricitet) och just förståelse att man måste ha en obruten kedja till jord verkar vara allmänt svårt att förstå.

Å andra sidan skulle det vara svårt att sälja en produkt som heter "Grenuttag som kan jordas" :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 23:23 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Quote:
Å andra sidan skulle det vara svårt att sälja en produkt som heter "Grenuttag som kan jordas
hehe jo - fast "grenuttag" skulle ju funka som namn! Tack för svaren. Undrar vad ett sådant elektriskt ingrepp kan kosta? 4 uttag i rummet.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 21, 2008 01:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dmitry wrote:
Quote:
Å andra sidan skulle det vara svårt att sälja en produkt som heter "Grenuttag som kan jordas
hehe jo - fast "grenuttag" skulle ju funka som namn! Tack för svaren. Undrar vad ett sådant elektriskt ingrepp kan kosta? 4 uttag i rummet.
Svårt att säga. Det handlar om att dra nya kablar i rören till proppskåpet och byta uttag. Du betalar för tidsåtgången även om du ber om ett fast pris innan du godkänner jobbet. Och hur lång tid det tar beror på en massa faktorer, avstånd till proppskåpet, om det är någorlunda nya rör/kablar sedan tidigare eller om det är ihopgeggad 20-talsinstallation osv.

Jag har ingen aning om vad elektriker har för standardpris men gissar på 250-300:-/tim + moms. Tar det en förmiddag att fixa jobbet så strandar du på en tusenlapp plus material + moms.

Men om du dessutom vill ha en egen lina till stereon så beror det helt och hållet på hur det ser ut i huset/lägenheten. Normalt i ett hus försöker man fördela belastningen på de olika faserna och det kan göras på lite olika sätt. Men beroende på hur detta är gjort är det kanske relativt enkelt att avdela en fas enbart till stereon. Vill du dra nytt från proppskåpet till stereon så måste det finnas plats i rören för extra kablage (2 trådar) till det uttag du har vid stereon. Annars blir det krångligt (=dyrt).

Det bästa är att du låter en elektriker titta förbi, berätta vad du önskar och så får denne ge ett pris.

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 21, 2008 22:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kan tänka mig att annan matning av elen (jordat/egen säkring etc.)kan ge ljudmässig förbättring men jag är intressead av erfarenheter från någon som genomfört denna förändring "på rktigt"och som då kan ge en vägledning om hur stor förbätringen är/kan bli.

Jag är väl förtrogen med vad en sådan här förändring innebär rent tekniskt/elektriskt och vet att beroende hur dragningen ser ut, om det finns lediga platser i elcentralen etc. så kan en sådan här manöver kosta ett antal tusenlappar.

Tacksam för praktiska erfarenheter :wink:

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 22, 2008 01:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min erfarenhet inskränker sig till att separera faserna så man slipper klick etc från element/kylskåp/osv att leta sig in i ljudutrustningen. Rent ljudmässiga skillnader har jag, med rätt eller fel, ansett som troligen så marginella att det inte lönar sig lägga krut på dom.

Men det finns säkert dom som har andra erfarenheter.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 22, 2008 18:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Min erfarenhet inskränker sig till att separera faserna så man slipper klick etc från element/kylskåp/osv att leta sig in i ljudutrustningen. Rent ljudmässiga skillnader har jag, med rätt eller fel, ansett som troligen så marginella att det inte lönar sig lägga krut på dom.

Men det finns säkert dom som har andra erfarenheter.

/ B
Jag har haft separat el med egen säkring för stereon i mina tre senaste boenden och idag skulle jag inte kunna tänka mig att inte ha det så mer än temporärt. Det ger bättre tune, men även en mer avspänd och ur audiotsynpunkt bättre återgivning.

Om det är välinvesterade pengar beror delvis på vad man har för grejer och framförallt på om man tror att det är aktuellt med flytt inom en inte allt för avlägsen framtid. Jag skulle gissa att har man t.ex. en LP12 (även i enkelt utförande) och Kairn+LK280 så är det defintivt inte bortkastade pengar. Om man inte planerar att flytta i brådrasket så är det ju även en investering som ger mervärde för samtlga påföljande uppgraderingar.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 25, 2008 14:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Igår bytte jag från ett ojordat uttag till ett jordat som ligger på egen säkring, 10A. Fas, nolla och jord går oskarvat direkt från elcentral till uttaget.

Det blev en tydlig förbättring även om jag inte vill överdriva. Främst något fastare och tydligare bas och ett lugn. Främst hifi parametrar som förbättrades inte lika säker på tune.

I mitt fall så kostade det endast min tid samt ett antal meter kabel som jag ändå hade liggande i överflöd, så visst var det prisvärt!

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 11, 2008 18:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hmm.. Jag har endast ojordade uttag i min lägenhet som ligger i en villa.
Måste ta hit en elektriker som får jorda alla uttag i lyssningsrummet! :)

Elcentralen ligger vägg-i-vägg så det borde inte bli så fasligt dyrt.. :?

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 11, 2008 18:58 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Det har inte blivit någon åtgärd än. Jag har en ingenjörsgranne som hävdar att det inte borde behövas. Att apparaterna har inbyggda "felsäkringar" om något skulle gå fel. Själv är jag inte insatt i detta därför presenterar jag uppgifterna här för kommentarer.

Mvh

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 12, 2008 02:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu infinner sig en grundfråga: Varför vill du jorda uttagen?

1. Är det för att göra anläggningen säkrare? - Glöm det, grannen har rätt i att den är säker nog som den är!

2. Är det för att den ska låta bättre? - Fixa en elektriker som drar jordade uttag till detta rum. Detta ger vanligen ett lyft i ljudkvalitet, men graden av skillnad beror delvis på vad anläggningen består av för apparater.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 12, 2008 13:15 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Tack Lejonklou för att du reder ut begreppen. Alternativ ett - säkerhet - var min största anledning. Att då jorda uttagen enbart för att få en förbättring av ljudet får nog dröjja ett tag. Men det har varit intressant att lära sig om det iaf.

Tack för alla synpunkter!

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00