selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 15, 2025 23:31

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 20:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om jag var du skulle jag spara ett tag och njuta av din grymma setup och sen köpa C4200 och ett C2200 och gå aktivt på den eventuellt kommande sommarkampanjen. Nästa steg blir ett till C4200 och aktivt med Akurate 242. Fast jag vet ju vad "die hard Source First-anhängarna" säger om det :)

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 02:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tja det enda raka är väl att köpa ett par unik,lk85,intek,Klimax DS så blir allt bra :wink:

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 14:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Tja det enda raka är väl att köpa ett par unik,lk85,intek,Klimax DS så blir allt bra :wink:
Du behöver ingen lk85 med intek :wink:

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 14:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jaha sorry visste inte det tja det blir nog så baktungt med ett LK85 :wink:

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 17:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tja, alltså du har ju väldigt bra grejer rakt igenom. Och Akurate 4200 kostar väl 56000? Två såna blir 112' och sen tillkommer filter (-35 i inbyte för 2250). Alltså det är ju ingen liten utgift vi snackar om, du får en Klimax kontrol för mindre pengar. Man undrar ju om det verkligen var Akurate DS du skulle ha köpt om du nu tänkte hosta upp så här mycket nu. :roll:

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 17:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klimax Kontrol är ju inte aktuellt i Pekkas fall men byter man till Kisto eller Kinos i ditt inlägg så rimmar det bättre.

Jag tror att ett 6100 skulle kunna vara ett litet lyft och med färre antal lådor, nästa steg då skulle kunna vara ett 4100 och Akurate 242 till en bra mycket rimligare kostnad. Jag förstår varför du suktar efter 242or dom är sååååå mycket snyggare och klart bättre än tex Maik 140.

Vill förtydliga att jag inte jämfört Exotik DA med Klimax Kontrol Kinos eller Kisto utan Pekka vill ju ha flerkanal därav den delen av inlägget

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 18:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Tja, alltså du har ju väldigt bra grejer rakt igenom. Och Akurate 4200 kostar väl 56000? Två såna blir 112' och sen tillkommer filter (-35 i inbyte för 2250). Alltså det är ju ingen liten utgift vi snackar om, du får en Klimax kontrol för mindre pengar. Man undrar ju om det verkligen var Akurate DS du skulle ha köpt om du nu tänkte hosta upp så här mycket nu. :roll:
Har ingen tanke på att köpa nytt, då är det allt för mycket pengar 56 är överpris

I såna fall begade och med innbyte av mina steg så blir kostnaden inte alls så stor

om jag nu kör passivt 4200 annars drar det iväg, men det var inte det jag frågade från början

Så om jag ser det i pengar skulle det kosta ca 10k att få ett 4200 passivt med mina steg i inbyte eller samma till ett nytt 6100 aktivt med kort

Men som sportis skriver så är aktivt svårt att släppa när man redan sitter på en sån setup och gå till passivt trots bätttre steg

Det jag skrivit om Baktunga system är lite med glimten i ögat, tänk om Linn släpper en källa för 2 mille som skulle prestera dubbelt så bra som klimax Ds hur går det då för alla sorcefirst till varje pris förespråkare?

Om man för över sorce first tänket till bil värden skulle det bli en F1 motor i en T-ford (klimax DS + klockradio) eller Subaru Evo 7 (Akurate rakt igenom) vad skulle ni välja?

Jag vet vad klimax DS ger och håller med om att det är den största tunedem mässiga uppgraderingen man kan göra, men jag tycker även att hur ljudet återges har en väsentlig del i mitt lyssnande

Varför har Linn döpt sina grejer i i namn?, jag trodde att det var för att grejerna var i samma klass och skulle användas tillsammans?

och som jag skrev tidigare så gällde detta uppgraderingar på ca 10k inte 100k som fallet skulle bli med klimax ds

Sen finns det en sak till med slutegsbytet och det är att jag har fel färg på mina 2250 :)

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 19:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Grejjen med source-first är ju att det är en empiriskt bottnad regel, men ungefär som att klassisk mekanik inte funkar något vidare på partikelnivå så är det nog så att source-first som tes säkert också havererar i något läge.

Det har visat sig vid åtskilliga praktiska prov att man mycket oft uppnår totalt sett bäst musikåtergivnings-prestanda om man prioriterar att fördelar budgeten ojämt til fördel för de delar som är först i kedjan. Som bonus så visar det sig också att man faktiskt också får väldigt bra prestanda även ljudmässigt. När jag lånade hem en topp-LP12:a så visade det sig att min dåvarande LP12 eller Unidisk 1.1 inte var i närheten av att exploatera potentialen i mina Espek, då drivna med en 5125 och en 2250. Inte ens Klimax Kontrol, C4200 och Komri kan väga upp skillnaden som Klimax DS (jämfört med 1.1:an) gjort i anläggningen. Det är bara vad jag noterat. Tro´t, den som vill.

Gissa om det blev en våldsam förbättring när jag bytte 5125:an mot 2x2250?

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 19:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Om man för över sorce first tänket till bil värden skulle det bli en F1 motor i en T-ford (klimax DS + klockradio) eller Subaru Evo 7 (Akurate rakt igenom) vad skulle ni välja?
Fast det där stämmer faktiskt inte för fem öre. Som jag skrev förut: Frågan är ju hur man får mest prestanda (enligt sina egna preferenser) per krona. Och om man endast prioriterar "musikalitet" och utvärderar med tune-dem så är det faktiskt mest kostnadseffektivt att lägga pengar på källan.

Sen får ju alla prioritera som dom vill!

Men hur mycket kostar en beggad 4200? Du har inte funderat på Klimax Twin?
pekka71 wrote:
Varför har Linn döpt sina grejer i i namn?, jag trodde att det var för att grejerna var i samma klass och skulle användas tillsammans?
Det är nog tyvärr för att Linn nästan helt har slutat att vara ett företag för entusiester och istället koncentrerar sig på marknadsandelar. :cry:

Det har garanterat inget med prestanda att gära, deras systemförslag är i flera fall helt idiotiska.

/Ettrig

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 20:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

på T&T 39 Privat borde det att gå få lös kring 30-33

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 21:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
pekka71 wrote:
Det är nog tyvärr för att Linn nästan helt har slutat att vara ett företag för entusiester och istället koncentrerar sig på marknadsandelar. :cry:

Det har garanterat inget med prestanda att gära, deras systemförslag är i flera fall helt idiotiska.

/Ettrig
Tror det har att göra med att maximera vinsten.
Hur ska Linn annars kunna sälja svindyra slutsteg/högtalare?
Att deras finare högtalade (Artikulat o uppåt) kostar mångdubbelt mer än Klimax DS visar bara hur "marknaden" värderar källa o högtalare - samt visar att det INTE handlar om relativ prestanda när priset sätts.

EDIT, vilket är bra för oss tunedemmare, då marknaden kommer att tvinga Linn hålla ner priset på DS-källorna :D
Ni kommer ihåg vad det spekulerades om angående Klimax DS pris va? 300k+.
SB, mp3spelare mm har sannerligen gjort oss ALLA en stooooooooor tjänst.
Vem hade trott det :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 10, 2008 11:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
på T&T 39 Privat borde det att gå få lös kring 30-33
Jo jag förstod att det var det som du suktade efter. Jag kan dock tyvärr inte svara på hur det står sig mot ditt aktiva system idag. Det jag kan bidra med är att jag tycker att Majik 6100 två kanaler var klart bättre tune än 2250 i mina öron. Jag skulle gissa på att tune blir bättre med C4200 men att du kanske saknar nått. Fast möjligheten finns ju då att skaffa ett 2200 och gå aktivt med Espek.

Eller varför inte då byta till Katan och köra aktivt samt lägga till en Artikulat :twisted:

eller... ja möjligheterna är många jag tycker alternativet är bra med många olika framtida uppgraderingar

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 22, 2008 17:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tja då var det dags att utverdera vad som är bättre har lånat hem ett C4200 som jag ska testa passivt mot mina Aktiva 2250

Återkommer med rapport

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 22, 2008 18:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

spännande... ska bli kul och höra resultatet. Ibland har jag funderat på att byta mina aktiva 6100 till 4200 aktiv till katan, inte samma, men kul och höra vad du säger.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 22, 2008 18:45 
Site Admin
Site Admin

Här är en till som inväntar intrycken med spänning :)

Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00