selleri.de https://www.selleri.de/ |
|
source first? https://www.selleri.de/viewtopic.php?t=4105 |
Page 2 of 3 |
Author: | hepcat [ Thu Jan 17, 2008 14:22 ] |
Post subject: | |
ulfbnilsson wrote: Jag la ner diskussionen i den tidigare tråden just för att jag tycker att vi kom till slutsatsen att vi tycker olika och att det därför inte leder till så mycket. Du verkade vara av samma uppfattning då du skrev i ditt sista inlägg: Hittills har jag tyckt att tillochmed CD12an har låtit trist gämfört med LP12an, LP12a i detta fall utrustad med Lingo1 Ittok och K18MK2 som jag hörde vid samma tillfälle. CD12AN lät kanonbra till Lp12an kopplades in. |
Author: | sportbilsentusiasten [ Thu Jan 17, 2008 14:22 ] |
Post subject: | |
stefan wrote: Apropå Linns Akurate Movie System så har jag ju hört SC (jag äger en SC) med Ninka, aktiva/passiva Espek och Komponent (säkert Katan också), allt detta har ju låtit rätt men när jag hörde SC/2200/Akurate242 så lät det inte rätt. Låter ju konstigt att påstå att man får en förbättring genom att byta 242 mot Espek men det är ju ändå lite grann slutsatsen av det (vi gjorde inte det bytet då). Detta är väl ungefär samma sak som Lejonklou skriver. Får en känsla att det är mer inriktat på hur det låter rent ljudmässigt. Frågan är; vad var mest musikaliskt? Espek eller 242... |
Author: | sköldpadda [ Thu Jan 17, 2008 14:51 ] |
Post subject: | |
Jan, sportbilsentusiasten (jobbigt ord, hoppas jag fick till det nu), har ju ett lysande sätt att sätta ord på förändringar i systemet. Brukar heta något i stil med "Det blev mycket bättre, och dessutom lät det snyggare!". Då kan ju ingen missta sig. Men den här diskussionen hör väl egentligen inte hemma i en source first-tråd. /Martin |
Author: | stefan [ Thu Jan 17, 2008 15:10 ] |
Post subject: | |
sportbilsentusiasten wrote:
|
Author: | ulfbnilsson [ Thu Jan 17, 2008 15:57 ] |
Post subject: | |
Jag hänger nog inte med riktigt. Menar du att du hör melodin (dvs tune dem) sämre med Akurate högtalarna än med Espek? Mitt intryck har alltid varit att ju bättre högtalare man har, ju mer hör man från källan som tex stämmor, bagång, cymbaler etc stefan wrote:
|
Author: | ulfbnilsson [ Thu Jan 17, 2008 17:03 ] |
Post subject: | |
Nu användes ju det nu välbekanta exemplet om K/N låter bättre eller sämre med Keilidh eller Keltiks bara som ett exempel, så det spelar kanske inte någon större roll för just denna diskussionen, men för den som ändå vill läsa lite mer om Linns dåvarande referenssystem kan kolla in länken till en review där Bill Morris (gammal legend hos Linn) har satt upp ett sådant system åt en reviewer. http://www.positive-feedback.com/pfback ... 1.rev.html Den handlar lite om finjustering och systemmatchning också. Och det är även lite porr för äldre linnister som vill vara lite nostalgiska. |
Author: | stefan [ Thu Jan 17, 2008 17:05 ] |
Post subject: | |
ulfbnilsson wrote: Jag hänger nog inte med riktigt. Menar du att du hör melodin (dvs tune dem) sämre med Akurate högtalarna än med Espek? |
Author: | HCL [ Thu Jan 17, 2008 22:16 ] |
Post subject: | |
stefan wrote:
Aktiva Isobarik med Karik/Numerik funkar klart bra, Ikemi ännu bättre, men Ikemi in i 5103, 5125/2250 på aktiva Espek - blev aldrig riktigt bra. Med Unidisk 1.1 så var man på banan igen. Musiken satt som en smäck. Ett annat exempel var CD:spelar-jämförelsen på Tonläget med Kinos/C2200/Akurat242/2xAkurat221. Det var bara fr.o.m. Unidisk 2.1 som det började fungera hyffsat ... Observera att jag här talar om nackdelen med baktunga system - ur prestanda synpunkt. Man kan mycket väl ha ett prestandabalansera system där högtalarna kostar 10 ggr mer än CD:n, men då har man valt högtalarna efter något annat kriterie än rena tune-dem-prestanda, vilket i.o.f.s. kan vara rätt - för vissa och det är nog här vi kommer in på tycke och smak. Tune-dem prestanda är inte en smaksak, men det finns mycket annat i musikåtergivning också, även om min åsikt (kanske inte helt oväntat) är att det är max tune-dem som gäller om musiken är det primära med anläggningen. |
Author: | HCL [ Thu Jan 17, 2008 22:19 ] |
Post subject: | |
stefan wrote: ... Brister i källan är ju relativt förstås, bygger ju på att man har hört något som är bättre. |
Author: | stefan [ Thu Jan 17, 2008 23:43 ] |
Post subject: | |
hardcorelinnie wrote:
|
Author: | Linnofil [ Fri Jan 18, 2008 00:37 ] |
Post subject: | |
ulfbnilsson wrote: Mitt intryck har alltid varit att ju bättre högtalare man har, ju mer hör man från källan som tex stämmor, bagång, cymbaler etc ![]() Den som tänker som ovan citat har nog inte uppfattat musik på samma sätt som jag. För mig är det precis detta som source first INTE handlar om. D.v.s. att man fattar att de "20%" bättre ljud man kan få ur en "5%'ig" källa aldrig kan jämföras med att byta till en "20%'ig" källa, med samma utrustning "nedströms". Hur imponerande dessa 20% än må verka när man hör "det helt annorlunda" ljudet. Det är bara när man: 1. Jämför högtalare, men inte källor. 2. Jämför källor av liknande kvalitet. (En Pioneer CD mot en Panasonic CD, hörde någon skillnaden?) 3. Själv har köpt och betalat dyrt för nya högtalare. Eller, mest troligt. 4. Inte har fattat tunedem. Bara då kan man på allvar bli imponerad av dessa 20%. Annars vet man givetvis vad det är frågan om, en detaljputsning. För mig så finns det (i princip) bara tunedem. Antingen så är det bättre eller så är det sämre, ALLT enligt tundem. Visst kan man nämna ljud och annat runtikring, kan vara inressant, men det är otroligt sekundärt. Bra ljud är lika viktigt för musik som snygg färg är för vägegenskaperna på en bil. Körglädje får man inte med Ferrariröd färg på sin Trabant. Snygg yttre nyans kan det bli, men köregenskaper, prestanda och känslor som gör dig glad? Knappast... "Men jag är inte ute efter det" säger vissa, "jag vill ha en snygg nyans, det är viktigast för mig." OK, jag vet att det finns folk till allt, men jag brukar hålla mig borta från den sorten! I allmänhet så är det så att om man går ett steg ner på källan så kan man aldrig kompensera det med bättre högtalare. Oavsett hur mycket man tar i! Prova med en teoretisk anläggning med Klimax DS, Klimax Kontrol, 2x klimax Solo, Ninka. Source first, relativt högtalarna. (Har tagit i på förstärkarsidan för att det ska kunna funka med dyra högtalare.) Vad ska vi ta till för högtalare för att detta system ska bli bättre med en Akurate DS som källa? Nån på forumet som vet? Tror någon på fullt allvar att en ens Komri hjälper? Om vi vill vara lite " LK Old School", så kan vi ta ett system som: Karik III, Kairn, LK280, Keilidh. Byt ut Kariken mot Mimik II och vad ska man ta till på högtalarsidan för att fixa det prestanda tappet? Även om du tar till storsläggan i form av 4xKlout, aktiva Keltik så funkar det naturligtvis inte. Verkligheten kommer man inte undan, hur gärna man än vill. Det går inte att hela livet försöka göra om verkligheten, för att man lärde sig fel sak när man var barn av en korkad omvärld (förälder?) som inte visste bättre. Det kommer inte att lyckas. "Source first" låter sig inte rubbas! Tvärtom gäller givetvis, om man går upp ett snäpp på källan så kan man göra nästan vad som helst efteråt och det kommer i alla fall att vara bättre! Källorna är dessutom nästan alltid billigare än slutsteg/högtalare, så det är ännu ett skäl att lägga pengar där. Om vi vill vara lite tekniska (som jag brukar vara när jag pratar med högtalarfixerade ingenjörer) så kan vi jämföra med andra liknande system. Låt oss säga att du ska mäta en väldigt känslig elektrisk signal. Vad lägger du pengarna på i mätutrustningen? Jämför igen dessa system: 1. Mätprob, 12 000 kr, mätförstärkare 8000 kr, 5" monokrom CRT skärm på ett gammalt oscilloskop för 500 kr. 2. Mätprob 500 kr, mätförstärkare 5000 kr, 24" 2400x1600 TFT skärm med "superduper" färgkalibrering för 15000 kr. Med vilket system mäter du mest rätt? Med vilket system får du bäst uppfattning om vad mätvärdet är i din mätpunkt? Med hjälp av detta exempel är de flesta överens om att "source first" gäller. Jag har aldrig stött på någon som tror att alternativ 2 är bäst. Snyggast och mest imponerande vid en första anblick, det är det alltid, men aldrig bäst. Om jag nu säger att ett musik/hifi system inte är något annat än ett mätsystem för vad som finns på skivorna/filerna, hur många håller med mig då? I USA är man bra på att lansera korkade idéer för att förvirra massorna och sedan efter ett tag helt plötsligt komma med: "Detta är bara en teori av många, ingen kan säga säkert vem som har rätt. Jag tror på min grej, så får du tro på din." Låt inte detta hända med tunedem och source first! Det är nämligen inga alternativa teorier, det är FAKTA! Det finns (enligt mig personligen) inget utrymme för tokerier om "balanserade system" m.m. om vi är här på forumet för att få så bra musik för pengarna som möjligt. Det är i alla fall därför jag är här. Det är nämligen mitt intresse. Jag älskar att ha musik i mitt liv, närvarande i min vardag. Jag vill ha den bästa/mesta möjliga musik jag kan ha råd med, efter att min familj har mat för dagen och rimliga bekvämligheter. Sån är jag. Men jag kanske har vinglat in i fel forum? PS. Stefan, varje gång du hör 242, vad är det då du egentligen hör? Jo, en hel kedja givetvis, och kanske är det inte 242 som är "bra" i den kedjan? Jag själv har aldrig hört 242, eller ens Komri låta så bra (med digitalt) som Majik 140, den gången som Klimax DS drev 140:orna. Vad var det som var bra då? ![]() |
Author: | sportbilsentusiasten [ Fri Jan 18, 2008 01:05 ] |
Post subject: | |
Håller med, men nu var det inte "var ska man lägga pengarna i ett system för max musik" det gällde. För där gäller rourse first. Utan OM det musikaliskt blir bättre (givet samma källa) med bättre högtalare... O var skulle gränsen gå då källan är för dålig relativt högtalarna? Vore kul att testa detta! |
Author: | don Tomaso [ Fri Jan 18, 2008 09:27 ] |
Post subject: | |
Bra inlägg Linnofil håller med även fast jag i andra trådar har antytt att jag kan tänka mig att prioritera ner ren tune-dem prestanda för en snyggare lack ![]() Du är definitvt på rätt forum tycker jag iaf |
Author: | HCL [ Fri Jan 18, 2008 12:20 ] |
Post subject: | |
Mycket bra formulerat Linnofil!!! Vem är det som är hardcore här? Ang. frågan om det blir bättre eller sämre tune-dem med bättre högtalare om resten av anläggningen inte redan begränsar så är det givetvis bättre med bättre högtalare - annars är ju inte högtalaren bättre. Kan det vara så att de flesta vettigt konstruerade högtalare (även i måttliga prisnivåer, läs <10kkr) förmår ge förhållandevis hög prestanda m.a.p. tune-dem efter injustering i rummet. Jämför t.ex. Katan och Espek resp. Keltik (alla drivna aktivt). I stort sett är det ju bara en mer utsträckt bas i de båda större varianterna. Prestanda i stora delar av frekvensområdet (8 resp. 9 oktaver av totalt 10) är antagligen närapå identiska. Sedan att denna förhållandevis måttliga skillnad ändå kan göra underverk för ljudet (både snygghetsmässigt och tune-dem-mässigt) är en annan sak. Förutsättningen "om resten av anläggningen inte redan begränsar" är också lätt att förbise. Det kan mycket väl vara så att sålänge som högtalarna inte är mer än marginellt begränsande (m.a.p. tune-dem) så får man (som många av oss noterat) inte direkt bättre tune-dem med en bättre högtalare ev. bara "snyggare ljud" och när källan inte ens har snyggare ljud än högtalarna (t.ex. Genki el. Ikemi med Akurat 242) så blir det inte ens snyggt utan bara konstigt. |
Author: | stefan [ Fri Jan 18, 2008 16:23 ] |
Post subject: | |
Linnofil wrote: ... Bra inlägg förstås men jämförelser med bilar (som görs ibland här) och hifi låter sig inte göras anser jag, finns inget source first i dom. Man väljer bil efter behov (och plånbok) och det är helt individuellt. Mätprober är en klart bättre jämförelse men mätprobers noggrannhet är mätbar, en hifikällas musikalitet är inte det. |
Page 2 of 3 | All times are UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |