selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:11

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 21, 2007 17:11 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Idag har vi lyssnat på både Ninka och Majik 140. Jag är nog ingen expert på att beskriva olika ljudkvaliteér men helt klart så lät allting mycket bättre med Majik 140 än med Ninka!
Jag tyckte att framförallt bas gången och takten blev otroligt mkt lättare att följa medans min kompis blev mest imponerad utav alla detaljer och rösterna som blev bättre än med Ninka. Musiken blev fylligare och "kändes" mer kan man säga, enligt mig iaf.

För mig så var skillnaderna så pass stora och uppenbara att valet blev enkelt , har beställt ett par vita Majik 140!

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 21, 2007 20:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul att höra hur det gick. Trots att folk här på forumet ofta är tune-dem fans så gör det ju inte precis något om man också får en ökad känsla av närvaro och att ett piano låter som ett piano och inte som en gitarr och att man hör röster som låter naturligt.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 22, 2007 20:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gazeta wrote:
Idag har vi lyssnat på både Ninka och Majik 140. Jag är nog ingen expert på att beskriva olika ljudkvaliteér men helt klart så lät allting mycket bättre med Majik 140 än med Ninka!
...
För mig så var skillnaderna så pass stora och uppenbara att valet blev enkelt , har beställt ett par vita Majik 140!
Det är kanske inte så konstigt att det var skillnad, Majik 140 är en bättre högtalare. Jämförde du passiva Majik 140 drivna av movien mot aktiva Ninka med ett separat beg. 5125? Det var väl den intressanta jämförelsen, eftersom det är ungefär samma pengar? (Och ger andra fördelar som uppgraderingsvänlighet m.m.) Men nu när du ändå har beställt, grattis till uppgraderingen! Du blir alldeles säkert nöjd. Nu har du en högtalare att leva med länge! Jag skulle själv gärna ha ett par vita eller lönn Majik 140. Men jag kommer nog att vänta tills de kommer med svart 2k Array. Om de nu gör det?

ulfbnilsson wrote:
har själv Ninkas och de är ju rätt hyffsade, men inte precis några superhögtalare. Di är ju trots allt en väldigt bra källa så den kan nog blomma ut ordentligt om den bara får chansen att visa vad den går för med ett par bra högtalare.
ulfbnilsson wrote:
Trots att folk här på forumet ofta är tune-dem fans så gör det ju inte precis något om man också får en ökad känsla av närvaro och att ett piano låter som ett piano och inte som en gitarr och att man hör röster som låter naturligt.
Vi är olika här på forumet...

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 22, 2007 21:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Grattis till uppgraderingen det blir säkert bra det där. Majik 140 är ju grymt prisvärda, men det skulle avra intressant att jämföra aktiva Ninka eller Katan mot Passiva Majik.

btw så kan man köpa grillen till då slipper man se 2k-arrayen

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 23, 2007 01:21 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Vi testade båda högtalarna passivt med movie 05. Det hade möjligen varit smartare att testa mot aktiva ninka som "Linnofil" säger...
Känns sammtidigt som att jag hade valt dom iaf även om det hade låtit lika bra med aktiva Ninka då det hade landat på ca samma pris.
Är kul på nått vis att köpa nyare högtalare som precis släppts och lovordas så mkt.
Nåja är övertygad om att jag kommer sitta nöjd ett bra tag nu, vilket också var tanken. Om man jämför med de högtalare jag har nu så är det en riktigt stor uppgradering!

Tycker 2k-arrayen är en riktigt snygg detalj som jag absolut vill ska synas :D

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 23, 2007 10:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:

ulfbnilsson wrote:
har själv Ninkas och de är ju rätt hyffsade, men inte precis några superhögtalare. Di är ju trots allt en väldigt bra källa så den kan nog blomma ut ordentligt om den bara får chansen att visa vad den går för med ett par bra högtalare.
ulfbnilsson wrote:
Trots att folk här på forumet ofta är tune-dem fans så gör det ju inte precis något om man också får en ökad känsla av närvaro och att ett piano låter som ett piano och inte som en gitarr och att man hör röster som låter naturligt.
Vi är olika här på forumet...
Jo, det kanske vi är. Tex skriver Tonläget såhär på sin hemsida:

"De nya Linn Majik 140 högtalarna är ett rejält steg upp från föregångarna Ninka - Återgivningen är klart mer lik storebror Akurate 242. Mer melodiös och mer harmonisk. Ljudet är "Fylligare" och mer lättlyssnat. 2k-array delen ger en väldigt neutral och behaglig återvigning samtidigt som man hör och känner musiken bättre."

I mina öron låter det som ngt rätt så trevligt att högtalaren är melodiös och harmonisk och att man känner musiken bättre.

Jag är personligen av uppfattningen att man bör försöka matcha hela kedjan till någon sorts helhet. Det är i mina öron självklart att en bättre källa leder till bättre musik men även att bättre högtalare leder till bättre musik. Därför bör man nog försöka balansera det lite ochi där kan det nog finnas individuella skillnader.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 23, 2007 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Jag är personligen av uppfattningen att man bör försöka matcha hela kedjan till någon sorts helhet.
Jag låter bollen studsa innanför linjen, strax bortom den lätt tafatt utsträckta racketen och vidare ut i terrängen. Väl medveten om att jag kunde tagit den om jag velat, men vissa bollar är bäst ospelade. Vi trivs ju ändå bra som vi är, båda två.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 23, 2007 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
ulfbnilsson wrote:
Jag är personligen av uppfattningen att man bör försöka matcha hela kedjan till någon sorts helhet.
Jag låter bollen studsa innanför linjen, strax bortom den lätt tafatt utsträckta racketen och vidare ut i terrängen. Väl medveten om att jag kunde tagit den om jag velat, men vissa bollar är bäst ospelade. Vi trivs ju ändå bra som vi är, båda två.
Det viktiga är att man själv är nöjd med resultatet o där har vi alla egna preferenser.

Själv skulle jag köpt 140 även om aktiva Ninka skulle vara bättre, mest pga av den större potensialen hos 140.
Ni vet...långsiktlighet :wink:

MEN, jag hade demat passiva/aktiva Espek mot 140 då beggade Espek o filter är grymt prisvärda! Aktiva Espek är ju inte så tokigt...o har antagligen mer tryck än 140 som jag tyckter är rätt slanka.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 23, 2007 12:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Vi trivs ju ändå bra som vi är, båda två.
Jag håller med dig. För mig har det alltid funkat att prova vad jag gillar och sedan köra på det, snarare än att följa regler, även om dessa kan själklart kan funka som vägledning.

För att visa vad jag menar så kan jag ge ett exempel. Jag har besökt tonläget ett antal ggr, varav en gång var alldeles fantastiskt. Vi lyssnade på Linns dåvarande top of the line (Karik/Numerik, Kairn, och aktiva keltik med Klouts). Jag var helt euforisk när jag lämnade butiken. Det fanns både ett otroligt drag samtidigt som det var harmoni och lugn. En annan gång lyssnade jag på Ikemi, 5103 LK140 och Ninkas. När jag lämnade butiken tyckte jag att det hade låtit väldigt bra, men jag var inte i hifi-nirvana på samma sätt som vid den första provlyssningen.

Vilket system skulle jag då föredragit? Ja, utifrån mina minnen (vilka iofs kan vara bedrägliga) så hade jag solklart valt det första systemet. Det var på småländska "skitskoj" att lyssna på nästa alla sorterns musik. Och detta trots att det jämfört med det andra systemet nog inte var source first eller särskilt bra på tune dem.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 23, 2007 15:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bra exempel Ulf!
Just därför funderar jag MER på att göra mina burkar aktiva eller skaffa Solo - än att skaffa Klimax DS.
Tryck o drag är härligt o jag saknar lite av det idag :wink:
Ett par hyllplan Mimer står också högre upp på inköpslistan än DS faktiskt.
Hyllan är GRYMT bra o vi snackar förbättringar som är på "byta källa"-nivå. Att hyllplanen sedan är relativt överkomliga i pris samt förbättrar HIFIsoundet är ju lockande.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 23, 2007 16:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
:shock: :shock: :shock:

För en som suttit framför de där högtalarna när det spelades Kraftwerk så ter den där kommentaren sig lätt verklighetsfrämmande. :D ;)

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 23, 2007 17:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
:shock: :shock: :shock:

För en som suttit framför de där högtalarna när det spelades Kraftwerk så ter den där kommentaren sig lätt verklighetsfrämmande. :D ;)
Synd du inte hört vad ett par Keltik kan åstadkomma rätt uppställda o med BRA insignal.
När det gör illamående fysiskt är det TRYCK, hehe
De som hört aktiva Komri vet vad jag syftar på.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 23, 2007 17:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nu kanske jag kapar din tråd lite men hur skulle Katan + Sizmik klara sig mot Ninka och 140?

Och vad är roligast tror ni: Di, Katan & Sizmik eller 05 & Katan...det blir ungefär samma pris begagnat.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 23, 2007 22:51 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Det är riktigt roligt med alla inlägg, fortsätt komma med ideér och åsikter, även om jag redan gjort mitt val:-)
Vet att det är fler som går i samma tankar som jag gjorde och följer tråden.

Kommer avlägga en liten rapport när jag fått hem högtalarna och säga hur jag upplever dem hemma, har ett ganska stort rum om man jämför med provlyssningsrummet så det ska bli spännande.
Har också lite rummsförbättringar på gång såsom en riktigt stor och lurvig matta framför högtalarna, sen funderar jag på lite obserbenter med snyggt tyg på att hänga på väggarna.

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 24, 2007 09:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TMV wrote:
Nu kanske jag kapar din tråd lite men hur skulle Katan + Sizmik klara sig mot Ninka och 140?

Och vad är roligast tror ni: Di, Katan & Sizmik eller 05 & Katan...det blir ungefär samma pris begagnat.
Katan är bättre på tune dem än Ninka, så Katan + Sizmik (rätt justerat givetvis) är ju ytterligare ännu bättre.

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00