selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 02:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jämförde Classic Movie DI (med ProJect phonoförsteg) med Linn Basik/Akito/AT 95 och tyckte att Basiken var klart bättre.
Använda skivor: Johnny Cash: The Man Comes Around och Joanna Newsom & the Ys Street Band EP

Björn

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mindrunner wrote:
Jag Big D & Ricke har gjort en direkt jämförelse mellan min 12:a (cirkus,lingo2,akito1,adikt) och Big D:s Uni SC dock ej så seriös några låtar med likadana skivor på vinyl och cd vi tyckte väl lite spontant så där att det inte var så stor skillnad (vi var ej helt nyktra vid tillfället)
men jag tyckte (partisk :wink: ) att min 12:a ändå var bättre som sagt svårt att jämföra egentligen vinyl är vinyl cd är cd trots allt SC spelar ju väldigt vinylliknande men jag tycker ändå att det låter lite cd om man jämför direkt med en vinylspelare, min 12:a är inte servad på väldigt länge dessutom så det kan ju göra en del också...

Glömde uppsättningen LP12-Project Phonobox-SC-LK140-Ninka

Men vi lyssnade ju på 12:an hela kvällen så det kanske talar sitt tydliga språk? :wink:

Men det ena utesluter ju inte det andra skulle vilja ha en SC för att spela CD och DVD 8)
Orsaken till att 12:an inte utklassade SC:n var nog just Phonoboxen. Jag har haft en sådan och även om den inte är helt kass så är den mycket långt ifrån Linns inbyggda grammofonsteg.

Edit; En oservad 12:a kan låta lite trött också...

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 14:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Jag har haft en sådan och även om den inte är helt kass så är den mycket långt ifrån Linns inbyggda grammofonsteg.
Stämmer, och enligt uppgift är den också mer känslig för bra/dålig ström från nätet där man kopplar in den. Dvs. den funkar ok i vissa fall och ganska dåligt i andra.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 15:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tack för fler synpunkter och tester man måste nog gå på en tolva då. Frågan är bara vad man ska ha för riaa helst skulle jag vilja ha en Exotik med phono på det sättet skulle jag förbätra CD-återgivningen också, men det blir lite dyrt sen växer inte Exotik på trän. Majik kontrol är väl också det ett alternativ men även det rätt dyrt samt sämre än Exotik och kanske inte så mycket bättre än SCn inbyggda? Kinki visst men jag funderar på att uppgradera på CD-sidan också och då behöver jag ett försteg hursomhelst.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 16:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tolvor vs cd är ju spännande även fast man jämför äpplen och päron till viss del. Fast det handlar ju i slutändan om vad som används mest, eller kanske vad som ger mest i form av "själavård". För egen del så fick min egen simpla men rätt nya tolva smisk av Akurate CD'n för ett par helger sedan. Gjorde misstaget att ta hem den bara för att lira lite silverskivor med en bättre spelare än movien...

Med akuraten vart det mer flyt o bättre känsla i musiken även fast det karaktärsmässigt vart förvånansvärt lika, tolvan kändes dock sladdrig i jämförelse men det är väl här det vart tydligt att jag borde ta och montera in en Lingo... Systemet i övrigt hemma är Slipsik 2.0 och Movie 05...behöver jag säga att movie 05 inte är i närheten av tolvan?
:)

Quote:
Frågan är bara vad man ska ha för riaa helst skulle jag vilja ha en Exotik med phono på det sättet skulle jag förbätra CD-återgivningen också, men det blir lite dyrt sen växer inte Exotik på trän. Majik kontrol är väl också det ett alternativ men även det rätt dyrt samt sämre än Exotik och kanske inte så mycket bättre än SCn inbyggda? Kinki visst men jag funderar på att uppgradera på CD-sidan också och då behöver jag ett försteg hursomhelst.
Ta och lyssna in nya Majik-I på allvar, den verkar faktiskt vara en "killer"...har dock inte hunnit testa dess Riaa ännu.

anders@digitalinterior.se

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 23:53 
Moderator
Moderator

Hemma hos föräldrarna var Genki bättre än en äldre Rega P2. Musiken var Beatles, och CD:n den blåa samlingsplattan, på regan låg Sgt Pepper i en orginalutgåva.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 12:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

andkan wrote:
Tolvor vs cd är ju spännande även fast man jämför äpplen och päron till viss del. Fast det handlar ju i slutändan om vad som används mest, eller kanske vad som ger mest i form av "själavård". För egen del så fick min egen simpla men rätt nya tolva smisk av Akurate CD'n för ett par helger sedan. Gjorde misstaget att ta hem den bara för att lira lite silverskivor med en bättre spelare än movien...

Med akuraten vart det mer flyt o bättre känsla i musiken även fast det karaktärsmässigt vart förvånansvärt lika, tolvan kändes dock sladdrig i jämförelse men det är väl här det vart tydligt att jag borde ta och montera in en Lingo... Systemet i övrigt hemma är Slipsik 2.0 och Movie 05...behöver jag säga att movie 05 inte är i närheten av tolvan?
:)

Quote:
Frågan är bara vad man ska ha för riaa helst skulle jag vilja ha en Exotik med phono på det sättet skulle jag förbätra CD-återgivningen också, men det blir lite dyrt sen växer inte Exotik på trän. Majik kontrol är väl också det ett alternativ men även det rätt dyrt samt sämre än Exotik och kanske inte så mycket bättre än SCn inbyggda? Kinki visst men jag funderar på att uppgradera på CD-sidan också och då behöver jag ett försteg hursomhelst.
Ta och lyssna in nya Majik-I på allvar, den verkar faktiskt vara en "killer"...har dock inte hunnit testa dess Riaa ännu.
Du har PM :)

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 31, 2007 21:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jämförde som hastigast en ny LP 12 med Keel, gamla trampolin, Lingo 2, Akito 2B och Adikt mot Akurate CD och där var den ingen tvekan om att LP12:an var bättre även fast vi spelade SACD på Akuraten. Tolvan kostar väl ca 80 000 tusen så den var ju bra mycket dyrare också.

Det verkar som att Keel är så ruskigt bra som alla säger, risken med att köpa en tolva blir då att man bara drömmer om Keel. Hur tror ni att följande tolvor skulle stå sig mot varandra?

1. Beg Tolva med original cirkus, trampolin 2, Lingo 2, Ekos 2, Adikt

2. Beg tolva (med original cirkus) Keel, trampolin 2, beg Akito 2B , Valhalla, Adikt

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 31, 2007 23:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Jämförde som hastigast en ny LP 12 med Keel, gamla trampolin, Lingo 2, Akito 2B och Adikt mot Akurate CD och där var den ingen tvekan om att LP12:an var bättre även fast vi spelade SACD på Akuraten. Tolvan kostar väl ca 80 000 tusen så den var ju bra mycket dyrare också.

Det verkar som att Keel är så ruskigt bra som alla säger, risken med att köpa en tolva blir då att man bara drömmer om Keel. Hur tror ni att följande tolvor skulle stå sig mot varandra?

1. Beg Tolva med original cirkus, trampolin 2, Lingo 2, Ekos 2, Adikt

2. Beg tolva (med original cirkus) Keel, trampolin 2, beg Akito 2B , Valhalla, Adikt
Nummer 2 skulle nog vara den bättre av dem.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 01, 2007 00:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med en dåres envishet måste jag tjata lite.... :-)
Det går inte att vara seriös och samtidigt jämföra en vinyl mot en CD (oavsett spelare) om man inte har hundra koll på att press-master är samma. För annars har man ingen aning om VAD det är man jämför.

Att i praktiken hellre spela på en LP12:a därför att den låter bättre med sina vinylskivor är en helt annan sak. Eller att jämföra olika konfigurationer av en LP12:a... (eller mot andra vinylspelare).

Att säga att en viss LP12:a spelar bättre än en X CD-spelare går däremot inte.

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 01, 2007 08:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Till Bill50x:

Vet du någon LP och CD-skiva som är "identiska".
Hur vet man det?

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 01, 2007 08:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Moderna skivor borde ha samma master på både vinyl och cd möjligt att
någon nivå justering som skiljer dem åt och ifall dom har gjort cd för att spelas i radio så att dom har gjort en sönderkomprimerad version för den men om man tar ex. Rush nya album Snakes & Arrows så tror jag att det är samma master på både vinylen & cd:n

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 01, 2007 09:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur man än gör är det nog lite svårt att få en CD och en LP identiska. Denna hybrid skulle i vilket fall knappast vara avspelbar med någon idag känd spelare :wink:

Hursomhelst så borde det visst gå att komma fram till att någon viss skivspelare skulle kunna vara bättre än någon viss CD-spelare. Om man spelar ett större antal slumpmässtigt valda skivor (helst samma LP och CD) och kommer fram till att man får signifikant större utbyte av att använda den ene eller den andre apparaten så borde det vara rimigt att också anse denna som bättre oavsett om det beror på att det faktiskt är mjukvaran som är bättre eller hårdavaran. Ev. bedömning bör dock kompletteras med att den baseras på summan av mjuk+hårdvara.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 01, 2007 09:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Exakt det är ju egentligen ganska ovidkommande jämför man vad för hårvara/mjukvara det finns tillgängligt så föredrar jag vinyl

Och om man ska hårddra det så "borde" mastringarna till CD vara bättre
såtillvida det inte varit klåpare som varit framme och i de fall att en gammal skiva mastrats om till CD och det varit samma producenter så har dom ju haft chans att göra om den bättre en dom gjorde förra gången

Så CD:n borde ha ett visst övertag där.....

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 01, 2007 09:57 
Site Admin
Site Admin

Nja, där tror jag du har fel.

Standard-sättet att mastra numera är att dra upp nivån något hiskeligt så att det "låter mer". Eftersom det helt enkelt inte går att göra på det sättet med vinyl pga 'begränsningar' blir det två mastringar, en överstyrd version för CD och en mer vettig för vinyl. Så där är det utan tvekan fördel vinyl.

OM en CD mastras på ett vettigt vis är det ju en annan femma dock...men tyvärr verkar det tillhöra undantag snarare än regel numera. :(

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00