selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 20:40

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 18, 2007 07:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som exempel på en generell korrigerande åtgärd som förbättrar musiken skulle kunna vara RIAA-korrektionen som behövs för att spela upp vinylskivor, men i det fallet har man kommit överens om (global standard) en linjär påverkan som görs vid gravering av alla skivor och som man sedan återställer vid uppspelning.

Om man har en grammofonförstärkare med vissa brister i RIAA-korrektionen, men som i övrigt är utomordentligt bra skulle man när man gör installation av hela systemet kunna korrigera för RIAA-korrektionsfelen vid högtalarplacering och/eller injustering av aktiva filter. Man kan vidare tänka sig att vissa skivor har motsvarande fel redan vid graveringen och som således skulle kunna korrigeras vid systeminstallation. Inte heller denna korrigering blir dock generell och därmed inte heller speciellt intressant.

Jag antar dock att dyl. korrektion inte räknas in i de åtgärder som åsyftas i trådens början!?

Generellt kan man troligen inte åtgärda olinära fel på andra sätt än att maskera dom så att de inte hörs. Det är antagligen det minst dåliga man kan göra. T.ex. inte välja bättre slutsteg och högtalare än vad signalkälla och försteg medger.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 18, 2007 09:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Om man med tunedem kan göra så att det låter "bättre" (mer sväng, mer musik, etc) än originalet så är detta faktiskt en försämring!
Då förstår jag hur du tänker. Det låter som en rent teoretisk ståndpunkt.

Om det är själva inspelningen vi kallar för original går det ju i praktiken nästan aldrig att ta reda på hur den egentligen låter. Den återges alltid via någon utrustning. Då måste man bestämma sig för något annat sätt att utvärdera kvaliteten och i det läget förespråkar jag Tune Dem.

Men då saknas plötsligt en referens och det enda vi kan göra är relativa jämförelser (vilken är bättre; A eller B?). Alltså kan vi inte säkert veta om apparaterna förbättrar eller försämrar signalen utan vi antar att originalet är det som presterar allra bäst.

hardcore tangerar ju exempel på förbättringar när han nämner korrektion av enskilda inspelningar. Jag tror precis som han att generella förbättringar inte är möjliga, men det är inget jag har bevis för. Det enda jag har erfarit i den vägen är att inspelningar av musik jag hört live har jag alltid upplevt som klart sämre än musiken i original.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 20, 2007 00:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
Om man med tunedem kan göra så att det låter "bättre" (mer sväng, mer musik, etc) än originalet så är detta faktiskt en försämring!
Då förstår jag hur du tänker. Det låter som en rent teoretisk ståndpunkt.

...

Men då saknas plötsligt en referens och det enda vi kan göra är relativa jämförelser (vilken är bättre; A eller B?). Alltså kan vi inte säkert veta om apparaterna förbättrar eller försämrar signalen utan vi antar att originalet är det som presterar allra bäst.
Hm, kanske. Jag ser det inte som en teoretisk ståndpunkt. Däremot håller jag med dig om att det hela i normalfallet är omöjligt att bedömma. Vi som köper skivor, och inte har varit med vid inspelningen, är ju som du säger "referenslösa".

Det är därför diskussioner om vad som är "bäst" ofta blir så fruktlösa. För vi har alla våra preferenser, olika åsikter om VAD i en återgivning som är viktigt. För min egen del velar jag omkring, beroende på dagsformen. Men håller mig gärna i mittenfåran ändå. Det är lika illa att somna till en miljonanläggning (som iofs låter stort rent, utsträckt och behagligt) som att drivas ur rummet av en svängig men dåligt uppsatt och distande Linn-rigg....

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00