ulfbnilsson wrote:
Otto,
Det skulle vara intressant att höra vad det är du inte håller med om avseende MC's "ranking" av slutstegen. Kan det vara så att ni har använt olika högtalare? Jag håller väl i stort med MC, förutom att jag bara har hört 240 och 5105 som hastigast. De har ju alltid varit lite "udda" produkter.
MC´s ranking av produkter verkar gå ut på att dyrare är bättre.
Redan där så börjar man dra öronen åt sig, nu vet inte jag om den filosofin framkommer omedvetet när det skall testas och jämföras eller om det verkligen är så att dyrare är bättre. Ett annat begrepp som jag är skeptisk till är vad som är bättre, vem som helst förstår I ett a-b test så slipper man det omedvetna inflytandet av att en viss produkt kostar si och så mycket, eller att man har hört så mycket gott om en viss produkt så att man färgas av miljön.
Nog om detta.
Min åsikt är som följer:
Lk100 är kanske mindre musikaliska än Lk85/140 men i mina öron tillräckligt för att tycka att dom spelar lite mer med känsla och rymd.
Framför allt kanske lite med mer tuffhet och kaxighet medan 85/140 är lite mer fina i kanten.
Med tanke på priserna på ovan nämnda steg så håller jag lk100 som en vinnare över 85:an, inte fullt så klar över 140:an men dock en vinnare.
Har inte riktigt bestämt mig var någonstans 5125 hamnar. När jag köpte det så var det ett kanonsteg i mina öron, kanske på att jag gjorde jämförelser på ett par Ninka. Lite dumt kanske, men va fan.
Anledningen att det blev 5125 var att om jag skulle köpa två lk140 (hade redan ett) så skulle det bli samma peng som ett 5125. Samtidigt så var 140:an rätt så svår att få tag på begat.
Jämför man klout och 5125 så håller jag klouten högre än 5125 dock så har den fördelen av att ha fem kanaler vilket gör att den är rätt flexibel.
Två begade klout mot ett nytt 5125 känns som två vinster, dels ekonomiskt dels musikaliskt. I 5125 så trimmas det kirurgiska i 140:an och blir ännu snyggare och ännu mer analytisk. Saknar den där riktiga kicken och tuffheten som klouten har.
5105 för mig är ren och skär kraft. En bodybuilder med 290kg på stången i bänkpress. Saknar en hel del musikalitet men är på sitt sätt ett häftigt steg. Mot klout så faller den just på musikaliteten och känslan men är fortfarande duktig på det den gör nämligen att rocka.
Det känns som att en jämförelse 5105 vs 5125 blir rätt så olik i karaktär så att det kan vara svårt att bilda sig en uppfattning. Har inte gjort jämförelsen utan bara spekulerar, det blir nog en fråga om vilken typ av musik man spelar och förstås vilken kringutrustning man har.