selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 13:44

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 23, 2007 09:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hejsan!
Jag tycker att du har tänkt helt rätt i dina prioriteringar källan kan inte underskattas!!!!
Mitt förslag är följande:
Akurate/Kairn/5125/aktiva Keilidh
Varför, för att då behöver du inte plocka med varken källa eller playback-delen på ett bra tag, nästa uppgradering blir sedan helt naturligt Majik/Akurate Kontrol.

Det är nästan bättre att sprida pengarna ojämt då blir uppgraderandet enklare!

Målsystem:
Akurate CD/Kontrol 2st5125 + ersättaren till Ninka

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 23, 2007 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Quote:
Om jag betalar över 60 tkr för cd-spelaren skulle jag inte försöka spara några få tusenlappar på högtalarna och köra med Keilidh istället för Ninka.
Håller med om detta och tycker att många i tråden överdriver det här med source first...
Så ni tror att Nait/Ninka skulle låta bättre än 5103/LK100/Aktiva Keilidh?

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 23, 2007 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är svårt att säga vilket som kommer att låta bättre om man öppnar upp för en uppsjö av olika kombinationer av både högtalare och förstärkare. Jag vet dock säkert att om det hade varit mina pengar och jag hade haft en budget runt 80 tkr, så skulle jag definitivt valt att lägga upp ett par tusen extra för ett par beg Ninka istället för ett par Keilidh.

Jag tror att att spendera ca 65-70 tkr på elektronik, och sedan nöja sig med en betydligt sämre högtalare för bara några tusen mindre (dvs bara några procent av totalbudgeten) inte är rätt sätt att spendera pengarna. Har man lyckats spara ihop 80 tkr, så är det bättre att spara en månad till och satsa på Ninkas och ge elektroniken chansen att visa vad den är kapabel till. För bara några tusen får man en väldigt stor förbättring med tanke på hur bra den elektroniken är.

Om jag skulle köpa ngt i prisklassen runt 50 tkr skulle jag satsat på beg Ikemi, 5103, 2250 och Ninkas. Det systemet har tonläget demat för mig ett par gånger och det lät väldigt bra. Anledningen till att jag skulle hålla igen lite på källan, är nog främst att just nu verkar det vara väldigt mycket på gång på cd-spelarfronten.
henriklh wrote:
Sondek wrote:
Quote:
Om jag betalar över 60 tkr för cd-spelaren skulle jag inte försöka spara några få tusenlappar på högtalarna och köra med Keilidh istället för Ninka.
Håller med om detta och tycker att många i tråden överdriver det här med source first...
Så ni tror att Nait/Ninka skulle låta bättre än 5101/LK100/Aktiva Keilidh?

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 23, 2007 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Jag skulle nog inte trivas med ett par stativare.
Då är Ninka rätt val.
Försteg/slutsteg är svårare men själv använder jag Exotik och tycker att den är riktigt bra. Den första modellen av Exotik brukar dessutom vara väldigt prisvärd när den dyker upp på begagnatmarknaden.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 23, 2007 12:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Köper man en Akurate CD så tycker jag skall man göra det för att satsa på att sluta med ett helt system i den nivån. Pratar vi nypris på system i den nivån så kan det vara Akurate CD+Kontrol+2xC4100+kommande högtalare (4-vägs aktivt) vilket landar på över 200 tusen totalt. Siktar man lägre så har vi ju Majik CD+Kontrol+C4100+Ninka/Katan (aktiva) vilket ju är avsevärt billigare. Man måste ju sätta ett slutmål var man skall hamna inom en överskådlig tid (<3år) tycker jag för det kan ju knappast vara Akurate/Nait/Ninka du avser att stanna på. Vad jag vill säga är att beroende på så kan det kanske vara vettigare att köpa Majik CD för att samtidigt få råd med ett försteg som Majik/beg Exotik/5103 samt passivt 2250 eller aktivt 5125 till ett par Katan eller Ninka. Sedan kan man gå vidare härifrån. I strikt tunedem så kan nog Akurate/Nait slå ett komplett Majik-system men hur länge sitter man nöjd med det ? Däremot kan man sitta nöjd länge med ett Majik-system då man har balans i det. Source first och tunedem gäller men HiFi-parametrarna kan man inte helt bortse ifrån.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 23, 2007 13:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Köper man en Akurate CD så tycker jag skall man göra det för att satsa på att sluta med ett helt system i den nivån.
Jag tycker istället att man ska maximera prestandan givet sin budget.
O då ger det mer musikalitet (o faktiskt även ljudmässigt) att satsa mest på källa, därefter försteg osv.

Håller dock med om att man ska tänka långsiktligt!

Tycker denna diskussion tydligt visar svagheten i Linn's system-tänk på deras WEB.
Source first visar sig ge bäst prestanda. :D

Ska bli spännade o se vad Christian tycker efter dagens lyssningstester!
Smaken är ju personlig som vi ser i denna tråd :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 23, 2007 14:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tja, jag fick intrycket att budgeten för högtalare med slutsteg var c:a 20000. Men att man inte skulle kunna vara "nöjd" med 5103, LK100 och Keilidh förstår jag inte alls? Jag tror nog att ganska många personer har varit nöjda med den kombinationen :roll:

Frågan var ju ställd på ett ganska specifikt sätt, jag skulle inte heller köpa en Akurate CD idag utan gå på Ikemi och invänta nyheter från Linn.

Last edited by henriklh on Thu Aug 23, 2007 14:36, edited 2 times in total.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 23, 2007 14:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Tycker denna diskussion tydligt visar svagheten i Linn's system-tänk på deras WEB.
Jag håller helt med, tacka vet jag katalogen från 1992... :cry:

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 23, 2007 15:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det klart att det finns massor av folk som är nöjda med ett par keilidh.

Men jag är helt övertygad om att om man betalar 60 tkr för en av världens bästa cd-spelare så är en så stor förbättring som från Keilidh till Ninka för bara några tusen en oerhört prisvärd investering.

henriklh wrote:
Tja, jag fick intrycket att budgeten för högtalare med slutsteg var c:a 20000. Men att man inte skulle kunna vara "nöjd" med 5103, LK100 och Keilidh förstår jag inte alls? Jag tror nog att ganska många personer har varit nöjda med den kombinationen :roll:

Frågan var ju ställd på ett ganska specifikt sätt, jag skulle inte heller köpa en Akurate CD idag utan gå på Ikemi och invänta nyheter från Linn.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 23, 2007 15:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
...
Hade jag målsättningen (och ekonomin) att gå på ett system i den nivån skulle jag inte tveka i sig att satsa på en ren CD-spelare för dessa pengar. Jag sitter hemma med 800+ CD och Akurate tar ju fram det bästa ur dom. CD'n som media dör sakta men säkert fast beg-marknaden kommer att leva vidare. Men man får ju tänka igenom saken noga, CD/DVD-spelare står ju sig sämst i värde av allt, bäst står ju sig skivspelare. Klart bättre med en LP12/Keel ur den aspekten.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 23, 2007 16:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Men jag är helt övertygad om att om man betalar 60 tkr för en av världens bästa cd-spelare så är en så stor förbättring som från Keilidh till Ninka för bara några tusen en oerhört prisvärd investering.
Apropå det så har jag ett par (mycket billiga) Ninka till salu! :D

Men jag tror ändå att "några tusen" investerade i försteget skulle göra ännu större skillnad ;)

Stefen: Den nya spelaren kommer ju av allt att döma att spela CD bättre än CD12! Om det kommer en Akurate-version av den (vilket man nog kan räkna med så småningom) så skulle jag lätt köpa den istället och låna mina kompisars CD-samlingar i omgångar... Herregud vad många skivor jag skulle ha :shock:

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 23, 2007 17:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som jag förstog det var det 20k för för/slutsteg/högtalare utöver de 60k för Akurate.
Och sedan 20k i uppgraderingspengar per år.

Det innebär att man får tänka till reält avseende initialt inköp av för/slutsteg/högtalare för att sedan kunna uppgradera smart för 20k/år = dvs kunna lägga dessa 20k/år på EN del i kedjan.
Synd att byta flera grejjer då man förlorar pengar varje gång man byter prylar.

Men vissa VILL ju byta ofta, för nöjes skull!

Finns inga rätt o fel, bara man själv är nöjd :D

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 23, 2007 21:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej igen

Här kommer ett referat efter lite praktiska övningar tidigare idag.

Vi började att koppla ihop
Akurate CD
Naim Nait5i
Ninka

Vi provade sedan
Akurate CD
Beg naim kombination av för/slutsteg
Ninka

sedan
Majik CD
Majik kontrol
2250

Jag ska inte berätta vad Linnhandlaren tyckte, för jag vill inte återge hans åsikter publikt utan hans tillåtelse, men jag tyckte så här:

Första kombinationen var.... hemsk. Jag har ju lyssnat en del tidigare till akurate cdn och blivit mycket imponerad men det här funkade inte alls. Rent ljud karaktärsmässigt så ligger Rega och Linn ganska nära varann. Linn är tydligare, mer rytmiskt och bättre på de flesta sätt, men karaktären på ljudet är ganska lika. Naim näremot upplevde jag som hårt och överengagerat. Det passade inte mig alls.

Nästa kombination var bättre, men fortfarande inget som jag skulle kunna leva med, då behåller jag hellre mitt befintliga system.

Kombination 3 funkade för mig. Jag har testat Majik CD mot Akurate tidigare, så jag vet ungefär vad jag missar. Helheten var dock såpass mycket bättre, så för min del var det ingen som helst tvekan.

Jag har fortfarande inte bestämt mig för något men en tänkt system ser nog just nu ut ungefär så här:

Majik CD
Beg försteg t.ex. sen 5103 eller Exotik
2250 slutsteg

samt att jag behåller mina Rega R9. Jag har föresten provat att driva dem med 2250 steget och fick en ganska tydlig förbättring. Allt blev tydligare, stramare bas samt bättre sväng och musik. Eftersom jag har levt med och gillat mitt Rega system under en tid och dessa komponeter alla enskilt är bättre så tror jag nog at det här är ett system som jag kan leva med under en tid framåt.

Sedan kan man ju på sikt uppgradera åt alla möjliga håll. Typ byta högtalare, börja köra aktivt samt eventuellt invänta andra typer av källor.

mvh
Christian

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 23, 2007 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lite förvånad, jag har hört Majik/Nait och det funkade bra i mina öron. Akurate/Nait borde vara samma fast bättre. Men visst, Rega och Naim är väl rätt olika i karaktär (med Linn någonstans där emellan). Kanske är mest att Naim inte faller dig i smaken, bättre jämförelse skulle nog vara t ex Akurate/Kollektor mot Majik CD+kontrol. Men ditt nu tänkta system är ett utmärkt val och vänta med högtalaren. Sedan är min personliga åsikt att det är värt att leta efter ett par Espek, dom funkar bra med en 2250. Efter det kan du gå vidare med fler 2250 eller byte till C6100 för aktiv drift.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 24, 2007 07:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Akurate CD
Naim Nait5i
Ninka

Vi provade sedan
Akurate CD
Beg naim kombination av för/slutsteg
Ninka

sedan
Majik CD
Majik kontrol
2250
Ni körde vidare med Naimsteg trots att du uppenbarligen inte gillar Naims karaktär.
Hade han inte några beggade Linn för/slutsteg eller?

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00