selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 07, 2007 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Din LP12 behöver service! :mrgreen:

Allvarligt talat så tycker jag fortfarande att T1 är bättre. T2 spelar mer falskt och har en hissad diskant som inte tillför något.
Alltså, jag har inte gjort filerna själv! De är med all säkerhet gjord med någon halvjunkig skivspelare. Tror tom ägaren påstod att motorn är på väg att ge upp...

När jag fått ordning på mina Corras och fått igång min LP12:a ska jag göra samma jämförelse. Men det kommer dröja ett tag så jag får väl återkomma.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 07, 2007 22:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Men vilken grym skillad på samma låt!

Man hörde ju knappt de två gitarrackorden (strax innan refräng) på den 1a mixen och sen tyckte jag att det lät som minst dubbelt så många instrument var med när refrängen började efter introt på den 2a mixen

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 07, 2007 23:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För mig är det obegripligt hur någon kan föredra T1. Lamt och oinspirerat i jämförelse med T2 (den som lyssnar ordentligt hör lite knaster och borde alltså lista ut att detta är vinyl...).

Det ska bli skoj att jämföra senare när jag får igång min LP12:a.

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 08, 2007 08:14 
Site Admin
Site Admin

Vad är det vi brukar säga här - tune dem gör att alla tycker lika :?:

Nä, högintressant tråd tycker jag, många intressanta inlägg som dykt upp, måste hitta kartongen mina datorhögtalare hamnat i så att jag själv kan lyssna och jämföra.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 08, 2007 09:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

spännande jämförelse, det här skulle ju vara kul att utveckla med liknande tester. olika utgåvor mm

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 08, 2007 09:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

spännande jämförelse, det här skulle ju vara kul att utveckla med liknande tester. olika utgåvor mm

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 08, 2007 17:59 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Enligt ren tundem så tyckte jag att T1 var bäst, men sen finns ju även det vilken låt är bäst och där framstår T1 framföras av ett coverband i jämförelse med T2.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 09, 2007 00:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jewa wrote:
men sen finns ju även det vilken låt är bäst och där framstår T1 framföras av ett coverband i jämförelse med T2.
Kan du utveckla detta?
Hänger inte riktigt med...

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 09, 2007 03:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mm, intressant detta.

Min första tanke efter att ha hört båda snuttarna varsin gång var att detta var en fälla: T2 var en eq:ad T1:a, med lyft diskant och troligen även bas (hörs dock inget under ett par hundra Hz i mina datorhögtalare) och fick därmed en mer imponerande framtoning. Trummorna smäller mer och det blir mer "prescence".

Alltså valde jag att bortse från det imponerande och gick på vilken som spelade mest rent. Och jag tycker fortfarande att T1 är mer tonsäker på det där inledande pianot.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 09, 2007 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Mm, intressant detta.

Min första tanke efter att ha hört båda snuttarna varsin gång var att detta var en fälla: T2 var en eq:ad T1:a, med lyft diskant och troligen även bas (hörs dock inget under ett par hundra Hz i mina datorhögtalare) och fick därmed en mer imponerande framtoning. Trummorna smäller mer och det blir mer "prescence".

Alltså valde jag att bortse från det imponerande och gick på vilken som spelade mest rent. Och jag tycker fortfarande att T1 är mer tonsäker på det där inledande pianot.
Eftersom de flesta cd-mixar (framförallt remasters) verkar vara gjorda för datorhögtalare och sunkiga mp3-spelare med 10-kronors öronproppar så är det kanske inte så konstigt att T1 lät "bäst". Men hos mig så svänger T2 bättre även i mina datorhögtalare (Creative Gigaworks T20).

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 09, 2007 13:55 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hur ska jag utveckla mig... jag gör ett försök:

På T1 känns bandet som spelar som om det gör ett beställningsjobb.
På T2 framför de låten som om det är de som har skrivit den, som att den betyder något. Jag antar att det är lättast att höra på sången, mer nerv och en annan närvaro.

Sen spelar inte bandet så tajt på T1 som på T2, om man lyssnar på mellanspelet efter "How do you know that you're right?" och framåt. Om man jämför trummor, gitarrer och bas så är de mer samspelta på T2 än T1. T1 låter ganska förvirrat i mina öron.

Bättre än så kan jag inte förklara mig. Men givetvis skulle T1 låta bättre än den gör nu om den spelades med en Akurate CD/Uni 1.1.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 09, 2007 14:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jewa wrote:
Men givetvis skulle T1 låta bättre än den gör nu om den spelades med en Akurate CD/Uni 1.1.
Kanske, kanske inte. Många lägger ner fantastiska summor på spelare där skillnaden mellan en apparat för tio och hundra tusen egentligen är rätt liten om man jämför med vilken otrolig skillnad det kan vara på två olika mastringar.

Nu har jag iofs noll koll på vilken utrustning dessa filer är gjorda på. CD-filen (T1) är med all säkerhet rippad direkt i dator men LP-filen är troligen gjord med en ganska sunkig vinylspelare och RIAA och jag har heller ingen aning om vilket ljudkort signalen har passerat på väg till hårddisken.

Men trots detta så låter i mina öron vinylen bra mycket bättre, vilket jag ser som ett bevis på att mix och mastring är långt mer betydelsefullt än vilka apparater man spelar på.

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 09, 2007 14:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
vilket jag ser som ett bevis på att mix och mastring är långt mer betydelsefullt än vilka apparater man spelar på.
Jepp, "Source first" :)

Dock kan man sällan påverka mastringen (om man inte nördar ner sig i olika utgåvor och jagar efter den mest välljudande) så det känns mer naturligt att satsa på nästa steg, signalkällan i stereon.

/ Jacob

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 10, 2007 00:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu har jag gjort en mer ordentlig jämförelse.

Ni har rätt, T2 är bättre! Jewas beskrivning ovan håller jag med om.

Pianot spelar dock fortfarande falskare på T2 (låter som att skivspelaren har problem att spåra de tonerna och det är ju rätt vanligt att piano orsakar sådana problem), men det spelar mindre roll. Helheten är bättre på T2.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 10, 2007 09:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Nu har jag gjort en mer ordentlig jämförelse.

Ni har rätt, T2 är bättre! Jewas beskrivning ovan håller jag med om.

Pianot spelar dock fortfarande falskare på T2 (låter som att skivspelaren har problem att spåra de tonerna och det är ju rätt vanligt att piano orsakar sådana problem), men det spelar mindre roll. Helheten är bättre på T2.
Om jag förstått det rätt är motorn i skivspelaren på väg att rasa, det påverkar säkert ett så känsligt instrument som piano.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00