selleri.de https://www.selleri.de/ |
|
Hur påverkas begagnatpriser av förändringar av nypriser? https://www.selleri.de/viewtopic.php?t=3508 |
Page 2 of 2 |
Author: | Linnofil [ Wed Jun 27, 2007 16:45 ] |
Post subject: | |
OK, då är det alltså regeln att 5 år från inköpsdatum gäller, för det mesta... Är det inte ganska fånigt att ha en gräns, egentligen? Det kan ju inte vara många fall det rör sig om. Särskilt inte om det är en flytande gräns. Om produkten är 3 år, vad gäller då? Otroligt förvirrande att jag som kund ska vara utelämnad till Linns godtycke i en "från fall till fall" bedömning. Också ganska otroligt att Linn anser att inte ens garantierna enligt svensk lag ska gälla. Hela anledningen till att köpa från handlaren var för mig just garantin. Annars skulle jag fått en betydligt billigare RCU på eBay. |
Author: | per [ Wed Jun 27, 2007 17:09 ] |
Post subject: | |
Som konsument behöver man väl inte bekymra sig så mycket? Gör man en affär så får man avtala med återförsäljaren vilken garanti som gäller för de köpta varorna. Hur säljaren sedan löser garantiärenden med sina underleverantörer kan ju kvitta. Som kund är jag dock intresserad av huruvida den garanti jag får, kan vara överflyttningsbar till nästa ägare. Detta kan ju påverka andrahandsvärdet, och därmed mitt köpbeslut. Svar på frågan om överflyttningar går väl att få från återförsäljaren i samband med affär. |
Author: | M4gnetic [ Wed Jun 27, 2007 17:43 ] |
Post subject: | |
Det finns ingen lag som säger att kunden har rätt till garanti (undantaget reparationer och begagnat-köp, då gäller minst 3 månader). En garanti kan dessutom täcka olika mycket, ibland täcker inte garantin delar och/eller fraktkostnader. Vissa slitdelar kan även de ha utelämnats. Se därför alltid till att få garantivillkor när ni köper något. Som kund har du däremot 3 års reklamationsrätt, oavsett ev garanti-villkor, men reklamationsrätt är inte samma sak som garanti. Reklamationsrätten täcker ursprungsfel, d v s fel som fanns vid leverans, men som inte märkts förrän efter leverans. Fel inom 6 månader skall dock alltid anses vara ursprungsfel (men det finns undantagsregler då också). En garanti täcker oftast fel som uppkommit efter leverans. Under garanti-tidenbrukar det dock inte göras någon skillnad på garanti- och reklamations-ärenden (även om kunden kan tjäna på att få felet rubricerat som reklamation, eftersom kunden då kan slippa fraktkostnader och annat som ev inte täcks av garantin). Det är dessutom alltid butiken som står för garantin gentemot kund (eftersom det är butiken som kunden ingått ett avtal med). Det är dock oftast fabriken/distributören/importören som i slut- änden står för garantin. MEN det är ointressant för kunden vad de tycker och tänker, eftersom kunden inte har ingått något avtal med dem... Så låt er inte nöjas med att butiken hävdar att fabriken tycker si eller så, ni har inte ingått något avtal med dem! En butik har inte skyldighet att låta garantin "följa med köpet" när en vara säljs vidare som begagnad, detta eftersom andrahands- köparen inte har ingått något avtal med butiken. Det ligger dock i butikens och fabrikens intresse att prylarna de säljer är attraktiva även som begagnade, och därför brukar det inte vara något problem (speciellt eftersom butiken inte själv står för reparationskostnaden). /M |
Page 2 of 2 | All times are UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |