selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 13:44

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 24, 2007 18:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Baserat på vad?
1/ Generationsskiftena kommer tätare o tätare.

2/ För mig känns det som de nya formaten är det sista desperata sättet för Sony o de stora "sälja skivor" bolagen att kränga silverskivor.

3/ Vilka köper silverskivor idag, förutom vi galningar?
Var väl minst 5 år sedan som den sista på vårt företag köpte en skiva.
Se på alla skivbutiker som läggs ned...

4/ den ökade bandbredden till våra hus. Idag är filstorleken inte så kritisk o för varje år ökar farten.

Att Linn nu säljer musik för nedladdning är en indikation på vad som komma skall.
Var så säker - det finns en JÄTTEMARKNAD för en BRA minnesbaserad spelare till vettigt pris.
Att vissa mp3spelare nu är OK var ju helt otänkbart då CDformatet (jävulens påfund) introducerades....

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 24, 2007 20:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan vara som du säjer men jag tror att sony och de andra har tryckt in allt för mycket pengar i Blueray samd HD-DVD för att formaten ska försvinna snabbt, tyvärr är det ju inte så att det bästa formatet är det som används utan där den stora markanden är

Minnes baserade spelare tror jag också kommer men, först när Frits chipet är klart att använda fullt ut och kommer att göra pirat kopiering blir väldigt svårt, tyvärr kommer det ju också att medföra att trots att man köpt en skiva kommer den bara att gå att spela på den apparaten som man har köpt den till

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 24, 2007 20:37 
Site Admin
Site Admin

sportbilsentusiasten wrote:
3/ Vilka köper silverskivor idag, förutom vi galningar?
Var väl minst 5 år sedan som den sista på vårt företag köpte en skiva.
Se på alla skivbutiker som läggs ned...
Det är iofs inte hela sanningen som jag ser det: det vi ser är att många skivbutiker på STAN lägger ner sin verksamhet, eftersom folk köper skivor från nätbutiker istället. Vad jag vet har inte skivförsäljningen minskat nämnvärt i allmänhet de senaste åren (även om skivbranschen vill få oss att tro det).
Quote:
4/ den ökade bandbredden till våra hus. Idag är filstorleken inte så kritisk o för varje år ökar farten.

Att Linn nu säljer musik för nedladdning är en indikation på vad som komma skall.
Var så säker - det finns en JÄTTEMARKNAD för en BRA minnesbaserad spelare till vettigt pris.
Att vissa mp3spelare nu är OK var ju helt otänkbart då CDformatet (jävulens påfund) introducerades....
Det finns en jättemarknad när det finns ett enhetligt format som backas upp av alla jättarna. Ser man till de lagliga alternativen idag så är det ont om sånt ur ett audiofilt perspektiv, det allmänt uppbackade formatet kan väl sägas vara iTunes MP3/AAC 128kbps, vilket knappast kan kallas för något som duger för någon som är mån om att det faktiskt ska låta bra om musikfilerna.

Men vi är överens - om Linn kom med någon form av spelare som läser från nån mer generisk typ av minne (typ plugga i USB-disk, nätverksanslutning...) vore det otroligt intressant, jag tror det är helt rätt väg att gå. Typ en motsvarighet till Squeezebox. Jag är själv enormt förtjust i enkelheten i att ha hela musiksamlingen tillgänglig med några knapptryck, och har svårt att tro att jag är ensam :)

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 24, 2007 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Men vi är överens - om Linn kom med någon form av spelare som läser från nån mer generisk typ av minne (typ plugga i USB-disk, nätverksanslutning...) vore det otroligt intressant, jag tror det är helt rätt väg att gå. Typ en motsvarighet till Squeezebox. Jag är själv enormt förtjust i enkelheten i att ha hela musiksamlingen tillgänglig med några knapptryck, och har svårt att tro att jag är ensam :)
Näää, vi är många. :wink:
Bara att slippa alla CDboxar som dräller överallt vore en stor fördel.

Jag som ingenjör har hela tiden tyckt att minnesbaserad avläsning "borde" vara bättre, men det har det ju inte varit.
Ja menar...ha en CD roterande, med gropar på som läses av med laser :roll:
O före det ska man ju läsa in data på skivan.
Hur mycket mer omväg kan man ta?

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 25, 2007 07:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett problem är nog att det inte är den sorts prestanda som behövs för att minnen skall vara bra "källor" som driver minnesutvecklingen. De minnen som finns idag ligger långt från de prestanda man kan uppnå med andra topologier. Det går kanske komma runt på något sätt, men ingen har (så vitt jag vet) ännu någon riktigt konkurrenskraftig lösning.

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 26, 2007 19:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Här är en från CD/WebRadiospelare/Hårddiskspelare från Arcam:

http://www.hifi4all.dk/content/template ... 8&zoneid=1

Spelar såväl komprimerade som okomprimerade ljudfiler. Klarar
dock inte video eller bilder. 400Gb hårddisk.

Utgångar för 4 separata zoner, alla med individuell volym.

Pris ca 50.000kr.

De lär väl inte vara ensam om en sådan på ritbordet? Var det
typ så här du ville att DVD12 ska "se ut" sportis?

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00