selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 02:54

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 14, 2007 20:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alla antenner inomhus är en dålig kompromiss. Det låter alltid sämre med antennen i ett rum än utomhus.

Att koppla en antenn till centraluttaget (kaveltv-radio) är oftast bättre än en inomhusantenn men det beror på. Vissa kabelleverantörer distribuerar hela frekvensområdet (87-108 MHz) och dessutom med hygglig kvalitet. I dessa fall ansluter man sin tuner hit. Vissa (hur vanligt det är idag vet jag inte) distribuerar enbart de officiella SR-kanalerna (P1, P2 osv) och om det görs med god kvalitet och det är dessa kanaler du lyssnar på, använd kabel-tvuttaget.

I alla andra fall, skaffa en bra utomhusantenn (kostar under en tusenlapp) och montera den utomhus, någorlunda fritt och rikta den mot aktuell sändare. Detta ger absolut bästa ljud.

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 15, 2007 09:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Sony wrote:

Har sett på annan plats här på forumet att pekin (tror jag) har en display som visar signalkvalite. Surfade fram manualen på Akurate Tunern på linns website men hittade ingenting i manualen om något sådant. Måste vara väldigt praktiskt om man ska söka bästa placering på antennen eller?

Komri: Bor du i eget hus dvs. har inget uttag i något rum för befintlig antenn?
Jag vet att Kremlin har en funktion som visar signalkvalitén vilket naturligtvis är väldigt praktiskt för injustering av antenn. Jag bor i en fastighet med Comhems utbud och skall naturligtvis kunna hämta en signal därifrån. Har inte jämfört. Mitt uttag låg för långt ifrån för att vara en praktisk och snygg lösning. Hade hört mycket gott om ST-2 antennen och därför blev den mitt val.

Hade assistans från Lejonklou vid installationen. Med sin erfarenhet av radio/tuner installationer konstaterades att vi fick en mycket, mycket hög signal med ST-2 hos mig. Jag kan som tidigare sagt att ljudkvalitén/musikupplevelsen är otroligt bra vid bra radiosändningar slår LP12 & Uni 2.1.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 15, 2007 10:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Source first regerar. Jag har haft en sån här i några månader och det är fantastiskt vad mycket en riktig antenn gör.

Image

/Erik

Last edited by Erik on Tue Oct 16, 2007 16:47, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 15, 2007 10:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lite OT kanske... men enligt hemsidan så finns en Kremlin till salu hos High Fidelity...

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 15, 2007 16:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Komri wrote:
Jag vet att Kremlin har en funktion som visar signalkvalitén
Gör inte alla Linn tuners det?
Min Kudos gör det ivarjefall.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 15, 2007 17:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Naturligtvis måste det vara så ...att alla Linn Tuners har en funktion som visar signalnivån på antennsignalen. Det borde väl för övrigt nästan alla tuners ha... har hitintills inte träffat på någon som varit utan. Tillhör väl nästan basfunktionen.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 15, 2007 17:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Komri wrote:
Kvaliteten eller styrkan? Det är skillnad. En gammal Marantz-modell på 60-talet hade ett inbyggt oscilloskop för korrekt orientering av antennen. Det har väl inte Kremlin? Eller dist-mätare?

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 15, 2007 17:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Komri wrote:
Kvaliteten eller styrkan? Det är skillnad. En gammal Marantz-modell på 60-talet hade ett inbyggt oscilloskop för korrekt orientering av antennen. Det har väl inte Kremlin? Eller dist-mätare?

/ B
Nej, det är möjligt att du har rätt, är inte så kunnig att jag vågar reda ut skillnaden på signalkvalité resp. signalstyrka.

För mig så har ett högt värde varit lika med hög signalstyrka och därmed ofta lika med hög och bra radiomottagning för resp. apparat/tuner.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 15, 2007 18:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Komri wrote:
Nej, det är möjligt att du har rätt, är inte så kunnig att jag vågar reda ut skillnaden på signalkvalité resp. signalstyrka.

För mig så har ett högt värde varit lika med hög signalstyrka och därmed ofta lika med hög och bra radiomottagning för resp. apparat/tuner.
Inget konstigt med det. Att man spelar högt hemma betyder inte att det är bra kvalitet på ljudet. Däremot är kapaciteten, dvs möjligheten att kunna spela högt, en förutsättning för god kvalitet.

Samma med signalen till tunern. Är den för svag kommer det att brusa och låta illa. En viss nivå är alltså nödvändig för att det ska kunna låta bra. Men en hög signalstyrka är ingen garanti för hög kvalitet på signalen. Signalen kan bestå av reflexer (pest på analog mottagning, positivt och bidrar till nivå på digital mottagning) och andra dist-former som gör signalen onjutbar oavsett styrka.

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 15, 2007 20:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Angående signalkvalitet så har jag installerat ST-2 inomhus ett antal gånger och den har låtit riktigt bra varje gång. Magnum Dynalab själva rekommenderar den som inomhusantenn, då konstruktionen inte är så känslig för reflexer.

Vid en installation fick jag tillfälle att jämföra ljudet med antennen stående på ett balkongräcke kontra stående inomhus, bakom en betongvägg. Vi kunde inte notera någon skillnad i ljudkvalitet och signalstyrkan skilde endast ett par steg (på en Kremlin).

Eriks antenn är troligen bland det värsta som finns, men då måste man ha takutrymme...

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 15, 2007 20:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Eriks antenn är troligen bland det värsta som finns, men då måste man ha takutrymme...
Jag gissar att du menar "det bästa..." :-)

Visst behöver man utrymme för en bra antenn. Behöver inte nödvändigtvis vara på ett tak. Men kan man lägga 27 tusen på en aluminiumbit till sin LP12:a för att klämma ur det lilla extra kan man väl anstränga sig lite när det gäller signalen till sin tuner. Source first gäller i allra högsta grad här!

För många år sedan monterade jag en fm-antenn inomhus (antenn avsedd för utomhusbruk) beroende på att jag bodde på plan 1 i ett trevåningshus. Det lät mycket bra (Tandberg 3011-tuner) men när jag bytte till en grövre koax-kabel med lägre dämpning samt till F-kontakt istället för skruvterminal så förbättrades ljudet avsevärt. Jag kunde likaså ta emot svagare stationer. Antenn och kablage är viktigare än vad många tror!

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 15, 2007 21:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

He he. Jo, det bästa förstås.

En komplett utomhusantenn inne? Kompromisslöst! :)

Förutom det rent (o)praktiska, så undrar jag om inte de är mer känsliga för interferens? Riktade du den direkt mot sändaren, eller blev den tvungen att stå i en annan riktning (ut genom ett fönster eller liknande)?

Intressant att det blev bra i vilket fall.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 15, 2007 23:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tendaberry wrote:
Frågade min handlare nyligen, han rankade Linns tuners så här:
1. Kremlin
2. Akurate
3. Kudos
4. Pekin

Björn
Är inte det en ganska ovanlig syn på Linns tuners? De flesta jag talat med har placerat Pekin före Kudos (som Pekin ersatte till ett högre pris).

Själv är jag mest ledsen över att kvaliteten har sjunkit på kanalerna hos SR de sista åren. Det känns som att det sjönk än mer när de flyttade radiohuset här i Gbg. Nån mer som har samma uppfattning? Vad gäller antenn så har jag också en ST-2. Helt OK visserligen, men jag har aldrig uppfattat den som fantastisk. Kanske är det fel på den? Eller är det bara min montering/antennsladd som är kass?

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 16, 2007 07:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

OT: Jag har varken hört Kremlin eller Akurate, men det verkar som att Kremlin rankas högre än Akurate. Är inte det lite konstigt att inte Linn lyckas klämma fram en ny produkt som är bättre än en gammal? Man hade ju kunnat göra en ny Kremlin fast i nya lådan istället då. I dagsläget hittar man sällan beg Linntuners, men vad tror ni händer med begpriset på Kremlin? Det borde bli ett fantastiskt andrahandsvärde!

/Martin

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 16, 2007 07:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kudos och Pekin är väldigt nära varandra och det verkade som om det nästan är smaksak, vilken man föredrar. Min handlare föredrog dock Kudos.
Blev och klart imponerad av tunerdelen i Classik Movie 05, när jag hörde den hos en kompis nyligen.

Björn

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00