Som fotointresserad slänger jag mig in i diskussionen på slutet.
henriklh wrote:
Jag har surfat en del och kommit fram till att alternativen är Nikon D200, Canon 350D, 400D och 30D. Canon 30D tar (säger dom) bra bilder med höga ISO-tal, vilket jag gillar då jag inte fotar med blixt (orkar inte lära mig, och dåliga blixtbilder är ju usla). Nikon D200 är väderskyddad vilket är mycket bra, då jag gärna vill kunna ta med mid kameran ut i skogen även om det regnar eller till egypten även om det blåser sand.
Privat använder jag numera D200, men i jobbet kör vi bara Canon (har plåtat en hel del med 30D och 5D). Jag skulle vilja påstå att skillnaderna är följande:
* Canon har lägre brus vid högre ISO men det är sällan jag ser brus i bilder jag tar med D200. Under ISO 1000 är bilderna nästan brusfria.
* Nikons byggkvalitet är överlägsen Canon. 350D och 400D är riktigt plastiga och obekväma att hålla i om man har lite större händer. Jag tycker att Nikons menysystem och placering av knappar/rattar är mer logisk men det är eventuellt en vanesak. 30D och 5D känns mer gedigna, men når inte upp till D200.
* Väderskyddet på D200 är grymt. Jag vet bekanta som stod mitt i vågorna under stormen på västkusten och fotade med D200 och 18-70 (kitobjektivet) utan problem. 30D och 5D känns också som att de skulle klara en hel del.
* Det är enklare att ta bra bilder med D200 än 5D! Med Auto-ISO, den suveräna exponeringsmätaren och lite andra finesser behöver jag inte pilla lika mycket för att bra bilder, jag blir mer ett med kameran. Om jag har tid att sätta mig in i 5D's alla inställningsmöjligheter blir resultatet såklart bättre än D200, men jag föredrar att kunna ta bra kort utan pyssel och det är nog därför jag valde D200 privat, inte Canon.
* Canon har bättre objektivsortiment, även om skillnaderna är så små att man inte bör välja märke efter det.
* Nikon har 18-200 VR som har bildstabilisering, väldigt bra optiska prestanda trots det stora brännviddsområdet. Man behöver nästan aldrig byta objektiv.
* Nikon har bättre support. Jag har flera gånger gått in med min kamera till Nikon i Solna och fått den rengjord utan kostnad medans jag väntar. Våra Canon-kameror måste skickas in och är då borta några veckor.
* Rent bildkvalitetsmässigt/tekniskt skulle jag ranka kamerorna: 350D, 400D, 30D/D200 (D200 bättre på ISO under 1000 och 30D på ISO över 1000), 5D.
* 5D har fullsize-sensor vilket är kul om du ska fota med fisheye. De andra kamerorna har en brännviddsförlängning på en faktor kring 1,5x.
Kort sammanfattat (och så objektivt jag bara kan): Canon har bättre bildkvalitet, särskilt på höga ISO tack vare CMOS-sensorn. Nikon är mer logisk, bättre byggkvalitet/väderskydd och växer gärna fast i handen - man tar bättre bilder utan pill men med pill har Canon övertaget.
Hoppas det hjälper
/ Jacob