selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 11:26

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 19, 2007 12:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

RDNZL wrote:
Blev några plattor med Genki/Wakonda/LK140 och Katan, så nu är det inte aktuellt med nån Classic längre :roll:
Du skulle ha jämfört med en LP12 också, man tenderar att bli mindre intresserad av CD över huvud taget om man gör det. Dom demade ju Unidisk 1.1 mot en maxad LP12 på HF i onsdags och det var verkligen otroligt övertygande; det är LP som gäller liksom.

Men (för att instämma med Magnus), vart tog Classik Movie vägen? Jag har inte jämfört själv, men de flesta brukar säga att den låter ungefär som Genki-Kolektor-LK140. Och med tanke på att man får bio i en och samma låda till ett lägre pris så skulle iaf inte jag tveka.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 19, 2007 12:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sitter ibland och leker med tanken att byta ut mina CD till Vinyl istället...

Skippa CD:n och köp en LP12 istället :D

"The grooves of a vinyl record contain more information than a compact disc of the same recording. A CD may hold more minutes of music, but what is contained on the disc is a digital representation of the musical signal. Missing are nuances that give music depth as well as the sense of a live musical experience (Popular Mechanics Magazine, 2003)."

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 19, 2007 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[quote="henriklhMen (för att instämma med Magnus), vart tog Classik Movie vägen? Jag har inte jämfört själv, men de flesta brukar säga att den låter ungefär som Genki-Kolektor-LK140. Och med tanke på att man får bio i en och samma låda till ett lägre pris så skulle iaf inte jag tveka.[/quote]

CMS och CMS R2 är rätt likt Genki/Kolektor/LK85.
CMS Di och CMS 05 är ganska nära Ikemi/Kolektor/LK85.

...och då finns det dessutom Radio och DVD + HemmaBio-möjlighet...

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 19, 2007 15:09 
Site Admin
Site Admin

Quote:
Sitter ibland och leker med tanken att byta ut mina CD till Vinyl istället...
Däri ligger lite problemet - det är svårt att hitta vinylversioner av alla skivor man har. För 70-80-talsplattor är det ju oftast ganska lugnt, men lyssnar man på mycket från slutet av 90-talet och framåt är det lite lurigt, speciellt om man inte vill bli ruinerad på kuppen! Det har hindrat mig lite från att satsa på vinyl.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 19, 2007 15:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men är man lagd åt samlarhållet är det kanon! Det är ju en liten utmaning att hitta alla nyutgivna vinylplattor, och köper man dem inte när de kommer ut kan det bli svårt i efterhand. Och det är ju en del av det roliga med skivsamlande, att få sukta lite!

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 19, 2007 18:11 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jodå, en LP12:a ligger inbakad i budgeten. Jag är så pass gammal att jag fortfarande har drygt 4 ggr så mycket vinyl som cd. Låter bättre gör det också...
Hade riktat in mig på en Classik för att inte frestas att drabbas av uppgraderingssjukan; Who am I kiddin'. När jag började fingra på lådorna på HF var jag fast :evil:
Det känns som om det skulle kännas bättre om jag i alla fall visste att jag kan uppgradera; man behöver ju inte göra det (nu luras jag igen...)
/ Lolo

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 20, 2007 19:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

...men naturligtvis måste jag tillbaks för att prova en Movie. Det vore ju korkat att inte göra det! Hemmabiomöjligheten är ju inte att förakta, även om det inte är aktuellt just nu! Frugan skulle dessutom uppskatta radion!
/ Lolo

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 24, 2007 19:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

RDNZL wrote:
Blev några plattor med Genki/Wakonda/LK140 och Katan, så nu är det inte aktuellt med nån Classic längre :roll:
Jag håller med Magnus och Henrik. En Classik Movie Di/2005 är klart bättre än det du lyssnade på. I en låda, med radio, DVD, hemmabioprocessor och 5 kanalers slutsteg till ungefär samma (Di) pris. Ett mycket enkelt val. Tonläget säljer sitt demoex av 2005, kan det vara något? Just det exemplaret har jag lyssnat på och Movie 2005(/Di) är verkligen överaskande bra. Fantastiskt vad som får plats i en låda. LP är inget bekymmer numera när det finns Lejonklou Slipsik att koppla in. Classik Movien (Di/2005) är en fantastisk integrerad förstärkare (bästa i världen?) och kan ta hand om väldigt bra signaler på ingångarna utan att skämmas ett ögonblick. Även om inte hemmabio är första prio så år det rätt kul att kunna lyssna på konsert DVD i 2 kanal. Jag lyssnar ibland på det utan att ens slå på TV:n. Skitkul! Frun säger minst en gång i veckan: -"Vilket bra ljud det är." när vi sitter och kollar på Bolibompa eller film. Trots att vi haft vår Movie Di ett bra tag nu. (Jag har Katan fram och 5110 (pre Unik) bak.) Att göra frugan glad är ett säkert sätt att få tillstånd till fler investeringar!

Lyssna på 2005:an och meddela vad du tyckte.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 10:09 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jaja, jag ska :) Btw, vad är det för skillnad på Di/2005 (...och är 2005 den senaste versionen)? Skiljer det på in/utgångar osv...
Hittade för övrigt ett gammalt LK1 i källaren. Köpt på Fru Musica i Umeå på det glada 80-talet. Om det fungerar som det ska, kan det kanske vara ett bra alt till phono-steg?
/ Lolo

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 05, 2007 00:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lite uppgraderingstips

Jag undrar lite hur bra är egenligen försteget och cd spelaren i Classic Movie? Hur mycket har hänt med uppgraderingarna från första till sista utgåvan. Jag är lite sugen på att försöka minska ner antalet lådor för en billig peng.
Om man ska jämföra första CM med ett separat försteg och en cdspelare, var hamnar man då? Jag har hört en senare variant typ CM di och tyckte den lät bra med ett extra slutsteg typ 5125 men jag vet ej om gäller den tidiga. Går det att koppla ett 2250 till om man mest bryr sig om 2kanals musik?

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 05, 2007 01:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En CMS och CMS R2 är ganska likt Genki/Kolektor/LK85.
En CMS Di och CMS 2005 är ganska nära Ikemi/Kolektor/LK85.

En 2005 är klart bättre än en Di.

Fläktarna har blivit tystare för varje generation, CMS05 är
riktigt tyst.

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 06, 2007 16:16 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jaha, då var man hemkommen från HF efter att ha provlyssnat en Movie. Får sälla mig till förespråkarna; det var en riktigt trevlig bekantskap :D
Får börja sondera marknaden. Lutar väl åt en Di, då det inte verkar finnas så många 2005 ute. Att köpa ett demoex för 32.000 verkar lite blodigt. Beg Di verkar ju ligga runt 20.000-kronors strecket...
/ Lolo

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 06, 2007 19:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad är det som har hänt mellan CMS och CMS R2?

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 06, 2007 19:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

RGB och Component utgång för bilden, samt liiiiite lägre fläktljud.

första versionen har endast Composit och S-video-utgång (via scart).

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00