selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

måste bara fråga varför man ändrar i någons orginal utalande när man svarar?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 19:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
måste bara fråga varför man ändrar i någons orginal utalande när man svarar?
Marknadsföringsknep? :wink:

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 20:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jajo wrote:
Blir alltid lika imponerad varje gång hemmasnickrare sätter Linns ingenjörer på plats.
Jag blir lika imponerad över hur otroligt väl Linn lyckats hjärntvätta sina kunder. LP12:ans underchassie är DÅLIGT, det VIBRERAR och RINGER, sådant är inte bra, inte ens om prylen ifråga kommer från Linns tomteverkstad.
jajo wrote:
Jag antar att du har använt tunedem för att jämföra ditt subchassi mot Linns.
Jag har använt lyssna och tyck, precis som tundem m.a.o.
jajo wrote:
Samtldigt blir man lite förvånad. En av Linn ständigt förfinad konstruktion med över 30 år på nacken, och så är det så enkelt att få den att bli så mycket bättre.
Varför är cirkussubchassiet dubbelt så tjockt som det gamla? Vridstyvhet och vibrationskänslighet, kanske? Tror du att de hitade en perfekt tjocklek,och att det lät sämre om det gjordes tjockare? Mindre vibrationer (störningar) är alltid bättre!
jajo wrote:
Eller så är det så att Linns ingenjörer och du har olika mål.
Just det, för mig är kostnader för massproduktion oviktigt, jag anväder det som låter bäst helt enket.
jajo wrote:
Själv tror jag att det är precis som Fredrik säger, LP12-moddar låter ofta väldigt annorlunda men sällan bättre.
Du kanske skulle testa min modd? Jag menar, här på forumet verkar man testa allt möjlig och omöjligt när det gäller dyra tillbehör, kabelvändningar med mera..
jajo wrote:
För majoriteten är nog original det bästa, iaf om man inte tycker att tunedem och source first enbart är marknadsföringsknep.
Majoriteten av alla Hifi-hobbyister tycker att "Linn, det är inget för mig", kan det bero på att LP12 har en färgad signatur som inte faller de flesta på läppen? Jag kan garantera dig att många LP12 ägare mycket väl skulle uppskatta ett renare ljud, med bibehållen taktkänsla givetvis..

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 20:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Varför är det så roligt att reta Linnister och varför går jag alltid i fällan...

"Linns tomteverkstad"

"Hjärntvätt"

Jag vet, jag kastade också sten, men låt oss göra nåt bra av den här tråden nu istället. Bilder och mer detaljerad beskrivning av vad du gjort?

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 20:54 
Site Admin
Site Admin

Det kanske är jag som missbedömt avstånden söderöver men enligt era presentationer Sexdwarf, Jajo och Lejonklou kommer ni samtliga från Uppsala. Ta bilen och ett par skivor och åk emellan för att lyssna. Passa samtidigt på att känna er nöjda och glada över att ni bor i samma stad och faktiskt kan ha en (förmodligen) trevlig pratstund och diskutera hur det låter, subjektivt och/eller med tune dem. :idea:

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 21:04 
Moderator
Moderator

Bra sagt Sony. Och passa på att ta med kameran! Jag är skeptisk, men mycket nyfiken på denna modd.

Förresten är det väl inte skrivet i sten att dagens LP12-konstruktion är den slutliga, inte ens från Linn. Det talas väl lite om analoga nyheter i sensationsklass.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 21:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Grym idé Sony!

Grabbar, det vore verkligen kul om ni kunde ses och sedan delge forumet era gemensamma intryck efter jämförelser 12:orna emellan!!

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 23:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tja, det går väl att ordna. Men ärligt talat, är jag intresserad? Inte särskilt. Det finns ett citat från sexdwarf som är orsaken till att jag känner så:
Quote:
Jag har använt lyssna och tyck, precis som tundem
Jag har hört massor av olika modifieringar av LP12, för 15 år sedan var de betydligt vanligare än idag. Det har varit dämpningar, stagningar, förstärkningar, rem- och motorknep, tallriksändringar, bottenplattevarianter, tonarmsplattefästen och inte någon - inte en enda gång - har jag hört något som inte låtit avsevärt sämre än originalet. Det gäller även mina egna försök, som var rätt många på den tiden.

Om man tror att LP12 har utvecklats av en slump så framstår detta som väldigt märkligt. Varför skulle Linn lyckas men inte vi? Lyssna och tyck har väl Linn också använt? Nej, det är just det de inte har.

Tune Dem handlar om att stämma apparaten/anläggningen man utvecklar, så att den spelar mindre falskt. På samma sätt som man stämmer ett piano kan man stämma en LP12 - genom att justera den eller modifiera den. Och på samma sätt som med pianot är metoden objektiv, inte subjektiv, ända ner till en gräns där skillnaden är så liten att diskussion kan uppstå mellan två duktiga Tune Dem:are.

Att stämma instrument handlar inte om att "lyssna och tyck", det handlar om färdigheten att kunna skilja rena toner från falska, kombinerat med en kunskap om hur instrumentet är uppbyggt. Ta bort en av dessa två och du kan inte stämma instrumentet! Precis samma sak är det med modifieringar av LP12 och all annan utveckling av audioutrustning.

Jag lyssnar gärna på apparater och modifieringar som folk har gjort själva, det tycker jag är roligt. Men jag kan inte lyssna på allt, det vore ett heltidsjobb. Därför intresserar jag mig egentligen bara för apparater och modifieringar som har någon typ av grund i Tune Dem. Det handlar inte om snobberi eller inskränkthet utan om att fokusera på det som fungerar och en vilja att driva utvecklingen framåt. Övriga ljudideal får jag mig ändå till livs på mässor, i butiker och på tidningsredaktioner.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 00:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Mindre vibrationer (störningar) är alltid bättre!
Fast det handlar ju inte bara om mängd, utan om typ också, vad jag i min inte-så-tekniska hjärna har förstått.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 09:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
Tja, det går väl att ordna. Men ärligt talat, är jag intresserad? Inte särskilt.
Ha,ha. Så oväntat. Ärligt talat, Lejonklou har komersiella intressen att tänka på. Att modda en LP12:a är ett helgerån av högsta rang för de inbitna Linnisterna :lol: Myten om den näst intill perfekta skivspelaren måste upprätthållas.
Lejonklou wrote:
Det finns ett citat från sexdwarf som är orsaken till att jag känner så:
Quote:
Jag har använt lyssna och tyck, precis som tundem
Vem vet, du kanske kunde övertyga mig om Tunedems förträfflighet? Du vet att jag tror att Tunedem är ett sätt för Linn att manipulera sina kunder. Kanske har jag fel?
Lejonklou wrote:
Jag har hört massor av olika modifieringar av LP12, för 15 år sedan var de betydligt vanligare än idag. Det har varit dämpningar, stagningar, förstärkningar, rem- och motorknep, tallriksändringar, bottenplattevarianter, tonarmsplattefästen och inte någon - inte en enda gång - har jag hört något som inte låtit avsevärt sämre än originalet. Det gäller även mina egna försök, som var rätt många på den tiden.
Även jag har har hört massor av småmodifieringar till LP12, och aldrig har det låtit bättre än orginalet. Däremot hade jag hitintills inte hört en så stor modifierng som mitt nya subchassi är. Anväder man sunt förnuft förstår man även rent tekniskt varför det låter så mycket bättre som det gör.
Lejonklou wrote:
Om man tror att LP12 har utvecklats av en slump så framstår detta som väldigt märkligt. Varför skulle Linn lyckas men inte vi? Lyssna och tyck har väl Linn också använt? Nej, det är just det de inte har.
Om man tror att LP12 har utvecklats igår, eller utan tanke på produktionskostnad, har man fel. Det är i grunden en sjuttiotalskonstruktion vi talar om här. Linn har uppdaterat sin konstruktion under årens lopp, och tänk till och med subchassit har fått sig två uppgraderingar.
Lejonklou wrote:
Tune Dem handlar om att stämma apparaten/anläggningen man utvecklar, så att den spelar mindre falskt. På samma sätt som man stämmer ett piano kan man stämma en LP12 - genom att justera den eller modifiera den. Och på samma sätt som med pianot är metoden objektiv, inte subjektiv, ända ner till en gräns där skillnaden är så liten att diskussion kan uppstå mellan två duktiga Tune Dem:are.
"Duktiga på Tunedem" Jag tror jag svimmar. Precis som att en pingstvän är duktigare på att be än en vanlig protestant är?
Men fjädrarna ställer man resonansfrekvensen, lägre frekvens är bättre. Du får det att låta så märkvärdigt. Det är inte en handbyggd fiol eller ett piano vi talar om här, vi snackar om en massproducerad skivspelare, uppbyggd med ekonomisk hänsyn tagen. Pressad plåt är pressad plåt, både tyngre och mer lättexiterat än akryl. Lägg där till att armplattan kan fästas hårt vid akrylchassit, så borde det vara lätt att se varför ett sådant, stummare, chassi är önskvärt.
Lejonklou wrote:
Att stämma instrument handlar inte om att "lyssna och tyck", det handlar om färdigheten att kunna skilja rena toner från falska, kombinerat med en kunskap om hur instrumentet är uppbyggt. Ta bort en av dessa två och du kan inte stämma instrumentet! Precis samma sak är det med modifieringar av LP12 och all annan utveckling av audioutrustning.
Vi snackar inte om ett "instrument", här handlar det om en massproducerad industriprodukt. När man stämmer ett piano har man en referens, tonskalan. Instrumentet skall avge ett egenljud. LP12:an skall spela det som är på skivan, inte avge ett egenljud. En skivspelare är således inte ett musikaliskt instrument, spelarens egenstämma skall helst inte höras. Man kan säga att skivspelaren skall avkoda det ljud som finns ankodat på skivan, därför vill man att spelare i sig själv skall agera "instrument" i minsta möjliga mån. Tror du verkligen att icke "flat-earthare" inte kan höra skillnad på en inspelning av ett distat t.ex piano och ett ickedistat?
Lejonklou wrote:
Därför intresserar jag mig egentligen bara för apparater och modifieringar som har någon typ av grund i Tune Dem. Det handlar inte om snobberi eller inskränkthet utan om att fokusera på det som fungerar och en vilja att driva utvecklingen framåt. Övriga ljudideal får jag mig ändå till livs på mässor, i butiker och på tidningsredaktioner.
Är du inte öppen för verkligheten utanför Tunedem, en bedömningsmetod som en viss tillverkare själva hittat på? Självklart funkar Tunedem förvånansvärt bra på Linns egna produkter, det är ju hela poängen med att hitta på en egen metod. Har verkligen Linn patent på det ultimata soundet, och vägen dit? Jag ser att Linn uppgraderar sin produktlinje hela tiden, det går väl inte att förbättra en Linnprodukt? Eller det går, fast bara om man använder tillverkarens egen bedömningsmetod 8) Var inte en fanboy, det klär inte vuxna män.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 09:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

http://www.high-endaudio.com/RC-Linn.html
Ovanstående sida kan säkert vara intressant för den LP12 intresserade. Ingen kul läsning, det kan svida lite i ens hifi-hjärta :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 10:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf:

Nu får du faktiskt skärpa dig. Du har skapat en tråd om en LP12-modd utan bilder eller detaljerade beskrivningar om vad du har gjort. Vad är målet med den här tråden? Ren provokation? Du har visat tidigare att du mest tycker att Linn är ett företag som pysslar med fiffel och båg så jag förstår ärligt talat inte vad du gör på det här forumet.

Ännu mer obegripligt blir det när du idiotförklarar alla på forumet som använder Tune Dem som objektiv metod. Det talas tidigare i tråden om hjärntvätt - ditt sätt att argumentera är så primitivt och förolämpande att den här tråden borde stängas.

Jag köper faktiskt dina resonemang hela vägen fram till påhoppen och förolämpningarna. Det är inte alls omöjligt att förbättra en LP12a, och det är kul att du har lagt tid på att modifiera din spelare. Men du måste förstå att på ett Linnforum är majoriteten av användarna Linnanvändare och vi anser att tunedem som metod fungerar UTAN HJÄRNTVÄTT. Jag har lärt många i min omgivning att göra en tunedem utan att de ens vet vad Linn är för något, och det har fungerat. Du kanske skulle lära dig vad metoden går ut på innan du avfärdar allt som marknadsföring?

Jag tycker att en ursäkt är på plats från dig eftersom du uppenbarligen bara är ute efter att röra upp känslor och "öppna våra ögon". Och för sista gången, sluta skriv, eller gör nåt bra av tråden. Skriv detaljerat hur du gjort modden, lägg upp bilder, försök var konstruktiv.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 10:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Lejonklou wrote:
Tja, det går väl att ordna. Men ärligt talat, är jag intresserad? Inte särskilt.
Ha,ha. Så oväntat. Ärligt talat, Lejonklou har komersiella intressen att tänka på. Att modda en LP12:a är ett helgerån av högsta rang för de inbitna Linnisterna :lol: Myten om den näst intill perfekta skivspelaren måste upprätthållas.
Hur menar du då? Fredrik konkurrerar ju med Linn, om han har något "komersiellt intresse" så är det väl att ta fram produkter som är bättre än Linns?

Last edited by henriklh on Tue Nov 07, 2006 11:49, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 11:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HELT klart kan en LP12 förbättras!
Det torde vi vara överens om...
Det ska ju komma en "ny" eller "moddad" LP12 från Linn o det torde vara bevis på den frågan.
Tänk om den är i akryl :wink:

sexdwarf
Jag förstår att Fredrik är skeptisk, det är jag med - men om du hade visat bilder o berättat mer så hade nog inte denna tråd blivit så infekterad.
Gör det, jag är nyfiken!

Angående länken, smaken är olika.
Dock är det fakta att Lingo stör vissa andra fabrikats utrustningar, Naim tex.
Men då kan man köra med Naim's styrning.
Förövrigt stör Naimprylar Linngrejjer med :wink:
Bara att inse att synergieffekter är mer än bara soundmatchning.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 12:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har hört av en icke-Linn säljare att Linn har en värstingversion av LP12 på gång.Vi snackar Klimax priser här.Någon som kan bekräfta det?Han lät väldigt trovärdig.

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00