Lejonklou wrote:
Tja, det går väl att ordna. Men ärligt talat, är jag intresserad? Inte särskilt.
Ha,ha. Så oväntat. Ärligt talat, Lejonklou har komersiella intressen att tänka på. Att modda en LP12:a är ett helgerån av högsta rang för de inbitna Linnisterna

Myten om den näst intill perfekta skivspelaren måste upprätthållas.
Lejonklou wrote:
Det finns ett citat från sexdwarf som är orsaken till att jag känner så:
Quote:
Jag har använt lyssna och tyck, precis som tundem
Vem vet, du kanske kunde övertyga mig om Tunedems förträfflighet? Du vet att jag tror att Tunedem är ett sätt för Linn att manipulera sina kunder. Kanske har jag fel?
Lejonklou wrote:
Jag har hört massor av olika modifieringar av LP12, för 15 år sedan var de betydligt vanligare än idag. Det har varit dämpningar, stagningar, förstärkningar, rem- och motorknep, tallriksändringar, bottenplattevarianter, tonarmsplattefästen och inte någon - inte en enda gång - har jag hört något som inte låtit avsevärt sämre än originalet. Det gäller även mina egna försök, som var rätt många på den tiden.
Även jag har har hört massor av småmodifieringar till LP12, och aldrig har det låtit bättre än orginalet. Däremot hade jag hitintills inte hört en så stor modifierng som mitt nya subchassi är. Anväder man sunt förnuft förstår man även rent tekniskt varför det låter så mycket bättre som det gör.
Lejonklou wrote:
Om man tror att LP12 har utvecklats av en slump så framstår detta som väldigt märkligt. Varför skulle Linn lyckas men inte vi? Lyssna och tyck har väl Linn också använt? Nej, det är just det de inte har.
Om man tror att LP12 har utvecklats igår, eller utan tanke på produktionskostnad, har man fel. Det är i grunden en sjuttiotalskonstruktion vi talar om här. Linn har uppdaterat sin konstruktion under årens lopp, och tänk till och med subchassit har fått sig två uppgraderingar.
Lejonklou wrote:
Tune Dem handlar om att stämma apparaten/anläggningen man utvecklar, så att den spelar mindre falskt. På samma sätt som man stämmer ett piano kan man stämma en LP12 - genom att justera den eller modifiera den. Och på samma sätt som med pianot är metoden objektiv, inte subjektiv, ända ner till en gräns där skillnaden är så liten att diskussion kan uppstå mellan två duktiga Tune Dem:are.
"Duktiga på Tunedem" Jag tror jag svimmar. Precis som att en pingstvän är duktigare på att be än en vanlig protestant är?
Men fjädrarna ställer man resonansfrekvensen, lägre frekvens är bättre. Du får det att låta så märkvärdigt. Det är inte en handbyggd fiol eller ett piano vi talar om här, vi snackar om en massproducerad skivspelare, uppbyggd med ekonomisk hänsyn tagen. Pressad plåt är pressad plåt, både tyngre och mer lättexiterat än akryl. Lägg där till att armplattan kan fästas hårt vid akrylchassit, så borde det vara lätt att se varför ett sådant, stummare, chassi är önskvärt.
Lejonklou wrote:
Att stämma instrument handlar inte om att "lyssna och tyck", det handlar om färdigheten att kunna skilja rena toner från falska, kombinerat med en kunskap om hur instrumentet är uppbyggt. Ta bort en av dessa två och du kan inte stämma instrumentet! Precis samma sak är det med modifieringar av LP12 och all annan utveckling av audioutrustning.
Vi snackar inte om ett "instrument", här handlar det om en massproducerad industriprodukt. När man stämmer ett piano har man en referens, tonskalan. Instrumentet skall avge ett egenljud. LP12:an skall spela det som är på skivan, inte avge ett egenljud. En skivspelare är således inte ett musikaliskt instrument, spelarens egenstämma skall helst inte höras. Man kan säga att skivspelaren skall avkoda det ljud som finns ankodat på skivan, därför vill man att spelare i sig själv skall agera "instrument" i minsta möjliga mån. Tror du verkligen att icke "flat-earthare" inte kan höra skillnad på en inspelning av ett distat t.ex piano och ett ickedistat?
Lejonklou wrote:
Därför intresserar jag mig egentligen bara för apparater och modifieringar som har någon typ av grund i Tune Dem. Det handlar inte om snobberi eller inskränkthet utan om att fokusera på det som fungerar och en vilja att driva utvecklingen framåt. Övriga ljudideal får jag mig ändå till livs på mässor, i butiker och på tidningsredaktioner.
Är du inte öppen för verkligheten utanför Tunedem, en bedömningsmetod som en viss tillverkare själva hittat på? Självklart funkar Tunedem förvånansvärt bra på Linns egna produkter, det är ju hela poängen med att hitta på en egen metod. Har verkligen Linn patent på det ultimata soundet, och vägen dit? Jag ser att Linn uppgraderar sin produktlinje hela tiden, det går väl inte att förbättra en Linnprodukt? Eller det går, fast bara om man använder tillverkarens egen bedömningsmetod

Var inte en fanboy, det klär inte vuxna män.