Stephan wrote:
Nä, skärpning nu vad gör man när man biter i pickupen????
Det finns humor hos många här på forumet iaf...
Ursäkta att jag inte förklarade mig i den andra tråden. Det var två saker som jag trodde var "allmänt" kända. (Jag är väl för gammal...)
Tejpbiten i "motorhörnet" sitter inte på motorn utan på topplattan och plinten. På så vis dämpar den topplattan mot plinten. Denna mod fungerar olika bra beroende på topplatta. Om en topplatta är lite skev så att den lättar från plinten i motorhörnet så kan motorns vibrationer inte dämpas ut i plinten. En liten tejpbit räcker. Jag illustrerar med en bild nedan. Linn har efter att ha upptäckt detta ändrat sin topplatta så att det finns en pinnbult i motorhörnet som binder ihop plinten med topplattan. Har man en gång testat att tejpa hörnet så inser man också att man inte behöver dra bulten så hårt. (Frestande eftersom den ska dras så löst.)
Jag provade nyss när jag tog bilden på min LP12:a som har nya topplattan. Jag tyckte faktiskt att det blev bättre! Trots att jag redan har bulten och att min tolva är nyservad.

Men snyggt är det INTE! En tejpbit räckte, men jag provade som synes även med två.
K9/K5 bitandet startades av att en innovativ duktig installatör hos en handlare i England som insåg att nålarna satt lite för löst på K9 och att det lät bättre om man nöp ihop plasten innan man monterade nålen på kroppen. Nålen kramar då om kroppen på pickupen hårdare och det låter bättre. Enklast var att bita ihop den med tänderna. När Linn insåg skillnaden så tog de fram K18 som har en nål som skruvades fast. Linn hade tidigare moddat AT95 med bl.a. limmad nål. (Linn Basik p.u.) Om man limmade fast nålen på en Adikt så skulle den säkert låta bättre. Jag tror även att erfarenheterna från denna modd kan ha påverkat Karma => Troika förändringen. (En extra bult.) Se bild nedan.
Ett annat känt trick är att rengöra nålen med ett slätt tändsticksplån. Mycket bra partytrick för mig förr i tiden när även ickelinnare hade vinyl. Festen blev roligare med en tändsticksask! Började det som en privat modd-idé med tändsticksplån och Linn tog fram Greenstuff? Eller var det tvärtom?