selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:03

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 13:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nä, skärpning nu vad gör man när man biter i pickupen???? :?:
Snälla, jag vill oxå upp till den innersta kretsen :wink:
Där sanningen finns!

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 13:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Snälla, jag vill oxå upp till den innersta kretsen :wink:
Dit får man ju kvala in 8)
Vara en "hang around" först, bitandes på K20 de första åren för att sedan ta steget upp på K400 :wink:
Inträdesprovet är att tugga en Linn black till samma prestanda som en silverkabel.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Nä, skärpning nu vad gör man när man biter i pickupen???? :?:
Det finns humor hos många här på forumet iaf... :D

Ursäkta att jag inte förklarade mig i den andra tråden. Det var två saker som jag trodde var "allmänt" kända. (Jag är väl för gammal...)

Tejpbiten i "motorhörnet" sitter inte på motorn utan på topplattan och plinten. På så vis dämpar den topplattan mot plinten. Denna mod fungerar olika bra beroende på topplatta. Om en topplatta är lite skev så att den lättar från plinten i motorhörnet så kan motorns vibrationer inte dämpas ut i plinten. En liten tejpbit räcker. Jag illustrerar med en bild nedan. Linn har efter att ha upptäckt detta ändrat sin topplatta så att det finns en pinnbult i motorhörnet som binder ihop plinten med topplattan. Har man en gång testat att tejpa hörnet så inser man också att man inte behöver dra bulten så hårt. (Frestande eftersom den ska dras så löst.)

Jag provade nyss när jag tog bilden på min LP12:a som har nya topplattan. Jag tyckte faktiskt att det blev bättre! Trots att jag redan har bulten och att min tolva är nyservad. :?: :?: Men snyggt är det INTE! En tejpbit räckte, men jag provade som synes även med två.

K9/K5 bitandet startades av att en innovativ duktig installatör hos en handlare i England som insåg att nålarna satt lite för löst på K9 och att det lät bättre om man nöp ihop plasten innan man monterade nålen på kroppen. Nålen kramar då om kroppen på pickupen hårdare och det låter bättre. Enklast var att bita ihop den med tänderna. När Linn insåg skillnaden så tog de fram K18 som har en nål som skruvades fast. Linn hade tidigare moddat AT95 med bl.a. limmad nål. (Linn Basik p.u.) Om man limmade fast nålen på en Adikt så skulle den säkert låta bättre. Jag tror även att erfarenheterna från denna modd kan ha påverkat Karma => Troika förändringen. (En extra bult.) Se bild nedan.

Ett annat känt trick är att rengöra nålen med ett slätt tändsticksplån. Mycket bra partytrick för mig förr i tiden när även ickelinnare hade vinyl. Festen blev roligare med en tändsticksask! Började det som en privat modd-idé med tändsticksplån och Linn tog fram Greenstuff? Eller var det tvärtom?

Attachments:
File comment: Så här biter du i din K9/K5! Tugga på...
K9_Bitande.JPG
K9_Bitande.JPG [ 8.67 KiB | Viewed 1004 times ]
File comment: Så här kan du tejpa din LP12:a, en eller två tejpbitar går bra. Testa och se!
Tejp_I_Motorhörnet.JPG
Tejp_I_Motorhörnet.JPG [ 22.32 KiB | Viewed 338 times ]

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 23:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Plånet kom först, greenstuff senare.

Tejp på en LP12 med hörnbult - den var ny! Om det bara inte såg så fult ut så hade jag provat med en gång. Måste nog testa ändå, för frågan är om det inte kan bero på huruvida man har rätt moment på den bulten? Linn brukar sätta en lapp där det står 60-80 cNm, men jag anser att den låter bäst strax under 60 cNm.

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 12:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tejpen gjorde susen, Tack! Musiken blev tajtare och (än) mer lättlyssnad överlag, märkligt men kul :)

Har en äldre 12:a (86-87 nån gång) och kan iofs inte märka att topplattan på något sätt skulle vara skev eller lätta från plinten men det kanske rör sig om riktigt små avvikelser....

Finns det fler galna fixar att göra?

/peter

Post subject: fler galna fixar
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 13:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ett tips: tejpa fast fingrarna i munnen så går det inte att skriva eller snacka sån't där trams, luktar ju placebo ända till Grönköping
Skulle ovanstående verkligen göra en LP12 bättre, bör man nog sälja den och köpa en annan, bättre spelare...i så fall

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 13:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Håller med zombie, jag. Det är ett verkligt lågt betyg åt Linns ingenjörer att påstå att en tejpbit förbättrar spelaren som det jobbats på i trettio år. Dessutom är ju motorns infästning "utprovad in absurdum", vill jag minnas att branschfolk uppgivit.
Men, att motorvibrationerna behöver dämpas så att subchassit inte självsvänger(ringer) är riktigt, och i linje med tejparnas upplevelser 8)

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 16:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Ett tips: tejpa fast fingrarna i munnen så går det inte att skriva eller snacka sån't där trams, luktar ju placebo ända till Grönköping
Tar det från en Zombie med ro ;)

Quote:
Skulle ovanstående verkligen göra en LP12 bättre, bör man nog sälja den och köpa en annan, bättre spelare...i så fall
Hur menar du nu?

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 16:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jag menar att om två slappa tejpbitar gör en så stor skillnad är ju hela konstruktionen kass, bättre att satsa på något bättre i så fall eller fylla hela skiten med asfalt och dumpa bottenplattan...

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 17:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Zombie wrote:
jag menar att om två slappa tejpbitar gör en så stor skillnad är ju hela konstruktionen kass, bättre att satsa på något bättre i så fall eller fylla hela skiten med asfalt och dumpa bottenplattan...
Problemet är att det inte finns nåt bättre. Om du fyller "hela skiten" med asfalt kommer det att låta sämre. Det går inte att få bort alla vibrationer utan det handlar om att få resonanser på minst ofördelaktiga ställen.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 17:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

bra, tejpa på då...jag å min sida har helt minimerat motorvibrationerna genom att stänga av motorn helt och hållet och knuffar på tallriken med handen, man kan skippa remmen och slipper de elaka resonanser de överför till lådan...och som sedan matas tillbaka till tallriken
Med lite träning kan man hålla en förvånansvärt exakt hastighet...med tiden får man tumme med 45 varv också

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 17:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Har planer på en öppen plint av lättmetall och akryl, motorn kommer att fästas i vardagsrumsväggen med vinkeljärn och en ställbar skena :mrgreen:

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 19:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Dessutom är ju motorns infästning "utprovad in absurdum", vill jag minnas att branschfolk uppgivit.
Korrekt. Detta handlar dock inte om motorns infästning utan om topplattans koppling till plinten. En viktig detalj vid justering av LP12:or är att bocka topplattan precis lagom mycket, så att trycket mellan den och plinten blir optimal i motorhörnet. Eftersom det är svårt att få detta perfekt så upptäcktes det att en lagom stor bit tejp mellan dessa två kan göra att det låter bättre. Bulten i hörnet tillkom senare för att lättare få till det optimala trycket i hörnet.

För övrigt tycker jag att du kan kalla mig vid namn, jag är i motsats till dig inte anonym här och uppskattar inte att kallas för "handpåläggare", "branschinsyltad förståsigpåare" eller "branschfolk". Jag har med glädje sett att din ton blivit lite trevligare de senaste dagarna, så det vore toppen om det fortsätter i den riktningen.

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 21:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sexdwarf: intressant, jag har dock gått andra vägen.
Image
Tejp gör underverk på den här. Dock svårt att balansera ut armen...
Jag kan INTE rekommendera den här lösningen:
Image
Det finns en del varianter att välja bland, alla lika dåliga:
Image

Dessutom luktar ricinolja illa. Där hjälper inte ens en rulle gaffatejp.

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 22:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
För övrigt tycker jag att du kan kalla mig vid namn, jag är i motsats till dig inte anonym här och uppskattar inte att kallas för "handpåläggare", "branschinsyltad förståsigpåare" eller "branschfolk". Jag har med glädje sett att din ton blivit lite trevligare de senaste dagarna, så det vore toppen om det fortsätter i den riktningen.
Jag vill minnas att jag kallade dig "kabelvändare/handpåläggare", med syftet att visa vad jag anser om kabelvänding (=handpåläggnig). Jag menade verkligen inte att hela du är en handpåläggare.
Jag har fått intrycket av att du på något sätt jobbar i en Linnbutik? Det var iaf det jag menade med att kalla dig branshanknuten.

Post new topic  Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00