selleri.de https://www.selleri.de/ |
|
Hifibutiker och bemötande https://www.selleri.de/viewtopic.php?t=2539 |
Page 2 of 8 |
Author: | Bill50x [ Thu Sep 14, 2006 23:48 ] |
Post subject: | |
daniel.n wrote: I rest my case .. bara nämner ordet BMW så är diskussionen i full gång. Åsså blir ni förvånade över att ordet Linn ger reaktioner .. ![]() / B |
Author: | Ayn [ Fri Sep 15, 2006 00:30 ] |
Post subject: | |
Ämnet är alltså bemötande i butiker här... ![]() |
Author: | Ayn [ Fri Sep 15, 2006 00:33 ] |
Post subject: | |
Det är tyvärr inte bara "andra" butiker som kan bete sig lite märkligt mot folk som inte bedöms vara inom rätt målgrupp, det händer i Linn-butiker också. Så länge de får det att gå runt får väl beteendet bedömas som okej ur deras ögon. Trist bara att det är lite si och så med kundbemötande ibland hursomhelst... |
Author: | HCL [ Fri Sep 15, 2006 08:51 ] |
Post subject: | |
En anledning att gå runt i olika affärer är förstås att sondera terrängen för att höra om det kanske dyker upp nyheter som skulle kunna sopa banan med det man har själv eller för att köpa någon produkt som t.ex. Linn inte för. I detta sammanhang konfronteras man obönhörligen med företrädare för resten av branschen och deras produkter. Som inbiten Linninist, d.v.s. jag har svårt att acceptera minsta lilla försämring m.a.p. de egenskaper som Linn:s prylar excellerar, är det ofta sorgligt vilken låg nivå det mesta på markanden faktiskt håller. Detta kan säkert vara en anledning till att man är tvungen att vara mycket diskret med var man har sina sympatier, i varje fall om man står i Linn-hörnet. Annars har man (i varje fall i Göteborg) inte haft mycket att hämta. Appropå tokiga handlare så har jag en gång fått *höra* kommentaren att jag har "fel på min hörsel" eftersom jag inte tyckte att en Sennheiser-lur för ca 3000kr var speciellt bra. Jag tror det var på HiFi-stället i Göteborg... På HiFi-consult i Allingsås har man sagt att Bladelius Gondul är helt överlägsen Linn:s Unidisk 1.1 och denna kommentar släpptes under medgivande att försäljaren i fråga inte hört Uni:n. Vad säger man? |
Author: | sportbilsentusiasten [ Fri Sep 15, 2006 09:54 ] |
Post subject: | |
På tal om dyyyyra CDspelare, ska finnas en som heter dCS. Runt 200k Plus en uppdatering som heter Elgar (dac) för en hudring till... Den ska tydligen svänga hyfsat... någon som vill släpa med sin 1.1 o jämföra? |
Author: | Bill50x [ Fri Sep 15, 2006 10:12 ] |
Post subject: | |
hardcorelinnie wrote: Som inbiten Linninist, d.v.s. jag har svårt att acceptera minsta lilla försämring m.a.p. de egenskaper som Linn:s prylar excellerar, är det ofta sorgligt vilken låg nivå det mesta på markanden faktiskt håller. Personligen har jag svårt för den hållningen. Jag uppskattar mycket filosfin bakom Linns produkter, men jag har också genomlidit ljud av måttlig kvalitet. Vad hjälper rytm, takt och spelglädje om ljudet i sig är tunnt, vasst och allmänt trist? Dessutom med en prislapp så man häpnar. Jag säger bara Sheraton för ett par år sedan. Jag skulle inte ens ge 10 tusen för det ljudet...Ett par Carlsson OA58 med en integrerad hembioreceiver lät betydligt mer engagerande och trevligt. Detta hindrar dock inte att det finns Linn-system som låter otroligt bra, Anders på Tonläget i Gbg är tex mycket duktig på att få grejorna att ge sitt bästa. Min LP12:a låter fantastiskt trevligt, men prisvärd är den inte i närheten av. Jag tror att det som handlare är ganska tufft att "drabbas" av en Linn-trogen, för oavsett vad man spelar på och hur bra det än låter, så blir det tummen ner för det låter inte som Linn. Å andra sidan, som seriös och bra säljare ska man kunna sätta sig över sådant. Vi har alla olika prioritet över vad som är viktigt när det gäller ljudåtergivning - och skönt är väl det ![]() / B |
Author: | JohanR [ Fri Sep 15, 2006 10:58 ] |
Post subject: | |
Under mina 30 år som HiFi nörd har jag mött alla slags handlare, men de flesta har varit positiva. De smarta handlarna säger "Du har ju bra grejer." oberoende vad det nu är man har. Då kommer man tillbaka. Bra var en handlare i Linköping på sjuttiotalet som glatt lånade ut dyra MC-pickuper (jag köpte aldrig någon)! Angående uttalanden i stil med: "H/K? Dom duger ju inte ens att gödsla en åker med!". Det har hänt mer än en gång att en handlare dissat ett märke för att, typ, ett halvår senare själv sälja det och nu säga att det är jättebra! Och, jo, Anders på Tonläget är en både trevlig och kunnig "pojk". |
Author: | new order [ Fri Sep 15, 2006 11:09 ] |
Post subject: | |
Bill50x wrote:
Min gamla Linn handlare var t.ex långt ifrån openminded eller ödmjuk i sina åsikter.Och exempel på handlare av andra märken som varit likadana är inte bättre. |
Author: | henriklh [ Fri Sep 15, 2006 12:20 ] |
Post subject: | |
Ayn wrote: Ämnet är alltså bemötande i butiker här... |
Author: | HCL [ Fri Sep 15, 2006 19:45 ] |
Post subject: | |
new order wrote:
|
Author: | HCL [ Fri Sep 15, 2006 20:20 ] |
Post subject: | |
new order wrote: Min gamla Linn handlare var t.ex långt ifrån openminded eller ödmjuk i sina åsikter.Och exempel på handlare av andra märken som varit likadana är inte bättre. Jag tycker de flesta handlare har en för tillmötesgående attityd vilket leder till att de inte ger kunden någon större hjälp utan bara låter kunden lalla runt mer eller mindre oupplyst i sortimentet, vilket leder till att den stackars kunden köper något som, när nyhetens behag lagt sig, lämnas dammande i hyllan. En initierad och lyhörd (för kundens behov) handlare som vågar ge kunden sakliga råd och även vågar ifrågasätta kunden (som vanligen är mindre erfaren på området) i syfte att förstå vad kunden verkligen söker, tror jag i slutändan ger mer nöjda köpare och som får vad de söker. Det kan kanske ibland innebära att man ger kunden rådet att undersöka vad en annan handlare har att erbjuda, men det är jämnar antagligen ut sig i det långa loppet. Om alla handlare var så initierade skulle antagligen fler kunder bli entusiastiska över sina köp även efter längre användning och troligen så småningom även vilja förbättra sin anläggning eftersom den faktiskt betyder något. Vid det tillfället kanske den första handlaren har vad kunden söker... Påhopp a la "du har fel på hörseln" hör väl inte direkt till de mer initierade och konstruktiva svaren en handlare bör ge. Detta vill jag påstå uttalas av en synnerligen inskränkt, troligen oinitierad och kanske till och med osäker säljare. |
Author: | new order [ Fri Sep 15, 2006 21:05 ] |
Post subject: | |
Nog kan det vara bra att ha en säljare som ifrågasätter och utmanar ens förutfattade meningar.Att få en att tänka i nya banor.Inga fel i det.Men allt är till syvende och sist en fråga om tycke och smak inte bra eller dåligt.Att Linn har hittat sitt sätt att bedömma en anläggning innebär inte att andra sätt är dåliga.Det är helt enkelt olika sätt att tänka i min åsikt. |
Author: | HCL [ Sat Sep 16, 2006 10:21 ] |
Post subject: | |
new order wrote: Nog kan det vara bra att ha en säljare som ifrågasätter och utmanar ens förutfattade meningar.Att få en att tänka i nya banor.Inga fel i det.Men allt är till syvende och sist en fråga om tycke och smak inte bra eller dåligt.Att Linn har hittat sitt sätt att bedömma en anläggning innebär inte att andra sätt är dåliga.Det är helt enkelt olika sätt att tänka i min åsikt. Att i det läge vara försäljare och kanske helt oinsatt i tune-dem kan säkerligen kännas lite obehagligt/ovant varför vi tune-dem användare ofta blir konstigt bemötta i icke Linn/Naim affärer. |
Author: | daniel.n [ Sat Sep 16, 2006 11:34 ] |
Post subject: | |
hardcorelinnie: jag gillar linjen du är inne på om att försäljare ska ha åsikter, jag håller med fullständigt. Menlösa leende fån som bara håller med om allting är ingen hjälp. Sen är det ju ett stort steg från åsiktsinnehav till att vara otrevlig. Exempelvis skulle en RC-anställd kunna klämma ur sig att "om du värderar ljudprylar på det sätt som jag uppfattat att Linn-folk normalt sett gör, så tror jag inte att vårat sortiment är speciellt intressant. Kanske att du kan gilla märke X iofs, kom så går vi och lyssnar! Jag föredrar själv märke Y eftersom jag prioriterar egenskap Z .. men för dig kanske X är rätt!" Hövlighet och åsikter borde kunna samsas. |
Author: | M4gnetic [ Sat Sep 16, 2006 19:04 ] |
Post subject: | |
daniel.n wrote: "om du värderar ljudprylar på det sätt som jag uppfattat att Linn-folk normalt sett gör, så tror jag inte att vårat sortiment är speciellt intressant. Kanske att du kan gilla märke X iofs, kom så går vi och lyssnar! Jag föredrar själv märke Y eftersom jag prioriterar egenskap Z .. men för dig kanske X är rätt!" Hövlighet och åsikter borde kunna samsas. med "icke-linn"-kunder. Jag brukar försöka använda ungefär den infalls- vinkeln i de fallen. /M |
Page 2 of 8 | All times are UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |