selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 17:45

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri May 19, 2006 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du ja, men jag menade vad Malte Lilja avsåg :wink:
Var ju han som skrev det.

För mig är det påtagligt vilket stort steg Linn tagit på förstärkarsidan med klimax o deras avknoppningar chakra 100w/200w/exotik.

Senast det hände var Klout/Kairn 15 år sedan.

Post subject:
PostPosted: Fri May 19, 2006 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Vilket är mest musik per krona av dessa? :wink:
Och är rang och prisordningen likadan??
Per krona skulle jag säga AV5125 och per rang enligt nedanstående lista.

C4200 aktivt: 51K
C6100 aktivt: 40k
C4100 aktivt: 31,5k
2x2250 aktivt: 36k
AV5125 aktivt: 17k
Klimax twin passivt: 67k = Svårast att placera i listan.
2xKlout aktivt: 19k
Quote:
Frågan är ju om Cx200 är någonsin det rätta valet om man ska köra aktivt, tänkt på ekonomiska fördelningen mellan högtalare och slutsteg.
En mycket tänkvärd reflektion tycker jag.

Följ sportbilsentusiasten goda råd och prova både C4200 och C6100 före köp.

Post subject:
PostPosted: Fri May 19, 2006 22:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nja, måste jag välja mellan 2*100 5125 och 1*100 chakra så skulle jag nog ta 5125. Men 2*100 chakra äter 5125 till frukost enligt mina öron. Vad gäller ljudtryck så är det klart värt att testa x100-stegen. Jag tror nog att du skulle bli nöjd med det. :wink:

/malte

Post subject:
PostPosted: Sat May 20, 2006 00:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Quote:
Frågan är ju om Cx200 är någonsin det rätta valet om man ska köra aktivt, tänkt på ekonomiska fördelningen mellan högtalare och slutsteg.
Men surce first ger ju att man SKA satsa mer på slutsteg än högtalare :?
Hur tänker ni?

Post subject:
PostPosted: Sat May 20, 2006 00:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Roland wrote:
Quote:
Hur tänker ni?
Håller med sportis, aktivt med X200-serien är nog egentligen det man ska ha. Förstärkeriet gör STOR skillnad! Men jag kan förstå att många tycker att den serien är lite väl *host* kostnadsdrivande, speciellt om man behöver mer än ett steg (som jag, fast jag har som tur är avsaknaden av aktiva kort att skylla på :roll:).

Post subject:
PostPosted: Sat May 20, 2006 08:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Quote:
Hur tänker ni?
Problemet är ju när man ska applicera source first. Enl source first så är ju slutstegen viktigare än högtalarna, försteget viktigare än slutsteget, riaat viktigare än försteget, källan viktigare än riaat. Så enligt detta skulle man bara fokusera på källan.

Personligen tror jag att linn, om inte är på väg att överge, i alla fall på väg att lätta lite på den där filosofin. Titta bara på den senaste demon som det skrevs om här på forumet i Luleå, där använde man ju väldigt fina högtalare. Linn har ju lagt ner massor av tid och pengar på högtalare, aktiva filter, och formligen spottat ur sig nya högtalare. Och Linns dyraste produkter är.......just det, högtalarna. Om Linn verkligen slaviskt skulle följa source first så skulle man istället lagt ner all den mödan på att utveckla ännu bättre källor.

Personligen tror jag att det är viktigt att ha en jämnstark kedje av produkter. För mig är det inte något självändamål att få mina Ninka att låta bra genom att lägga en förmögenhet på slutsteg.

Post subject:
PostPosted: Sat May 20, 2006 09:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu var det ju
Quote:
ekonomiska fördelningen mellan högtalare och slutsteg
det var frågan om.
Annars är ju helt riktigt källan viktigast.

Att Linn demar med dyra högtalare är för att skillnaden tydligast hörs då. Inget märkligt tycker jag.

Är rätt säker på att Linn gör så bra de kan oavsett om det är källa, försteg eller slusteg/högtalare.
Men deras priser är HELT en anpassning till marknaden, Linn vet att det finns en marknad för asdyra på högtalare/slutsteg (även källa) då saftar man på som tusan.
Solo för 180 o Komro för 400k är ju löjliga priser. :shock:
Den kommande DVD12 blir säkert billig :?

O när det gäller filter/högtalare är det inte utan att man misstänker att det är en markansgrej med. 8)
"grabbar, vi ser till att kunderna köper aktiva filter = sälja mer slutsteg, signal o högtalarkablar"
"grabbar, låt oss sedan dela upp högtalarna i MÅNGA register, hehehe"

Post subject:
PostPosted: Sat May 20, 2006 11:05 
Site Admin
Site Admin

"grabbar, vi ser till att kunderna köper aktiva filter = sälja mer slutsteg, signal o högtalarkablar"
Ja, med komponent som är 4-vägs(!) kan man ju börja undra om det är någon sorts intern vadslagning om hur många filter man kan kränga i en instegsprodukt.

Post subject:
PostPosted: Sat May 20, 2006 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu får man väl hela forumet på halsen, men jag är inte helt övertygad om att "källan alltid är viktigast" och "ju längre upp i kedjan man genomför förändringar, desto större förbättringar får man". Istället bör man titta på det aktuella systemet och utifrån detta bedömma om det är källan eller något annat som leder till den största förändringen (per krona förstås).

Det faktum att Linn använder mkt fina högtalare för att visa skillnader och kvaliteten hos elektroniken stöder ju detta. Logiken är ju att bättre högtalare desto bättre hör man vad elektroniken kan prestera. Det gör ju att man närmast får en avvägning mellan elektronik och högtalare. En superkälla får helt enkelt inte chansen att visa vad den går för om man inte har bra prylar längre bak i kedjan, vilket ju är precis vad Linn visar genom att använda fina högtalare.

Jag tycker att Linns source first filosofi har lett till det positiva att man lyfter upp källans betydelse, som en (av flera) viktig del i ett hifi system, men tillämpa filosofin genom att i varje enskild uppgraderingssituation oavsett system alltid uppgradera källan tror inte jag ger det bästa resultatet.

För ett tag hade ju Linn på deras hemsida suggested system, och många av dem var faktiskt relativt "baktunga".

Post subject:
PostPosted: Sat May 20, 2006 15:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Ja, med komponent som är 4-vägs(!) kan man ju börja undra om det är någon sorts intern vadslagning om hur många filter man kan kränga i en instegsprodukt.

Hahahaha, den var bra sony. Ja undrar också hur de tänkte där. Eller så har de övergivit tanken att man ska aktivera. För det kostar lite över 50k att aktivera med den billigaste förstärkar kombinationen.

Post subject:
PostPosted: Sat May 20, 2006 16:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Nu får man väl hela forumet på halsen, men jag är inte helt övertygad om att "källan alltid är viktigast" och "ju längre upp i kedjan man genomför förändringar, desto större förbättringar får man". Istället bör man titta på det aktuella systemet och utifrån detta bedömma om det är källan eller något annat som leder till den största förändringen (per krona förstås).

Det faktum att Linn använder mkt fina högtalare för att visa skillnader och kvaliteten hos elektroniken stöder ju detta. Logiken är ju att bättre högtalare desto bättre hör man vad elektroniken kan prestera. Det gör ju att man närmast får en avvägning mellan elektronik och högtalare. En superkälla får helt enkelt inte chansen att visa vad den går för om man inte har bra prylar längre bak i kedjan, vilket ju är precis vad Linn visar genom att använda fina högtalare.

Jag tycker att Linns source first filosofi har lett till det positiva att man lyfter upp källans betydelse, som en (av flera) viktig del i ett hifi system, men tillämpa filosofin genom att i varje enskild uppgraderingssituation oavsett system alltid uppgradera källan tror inte jag ger det bästa resultatet.

För ett tag hade ju Linn på deras hemsida suggested system, och många av dem var faktiskt relativt "baktunga".
Jag skulle nog säga att det blivit mer och mer uppenbart att det är olämpligt (bortkastade slantar) att gå emot source first. Tittar man tillbaka på 80-talet så gick det faktiskt spela t.ex. Isobarik med enklare elektronik utan att folk i allmänhet skulle reagera över att något var konstigt. På senare år däremot har jag vid ett flertal tillfällen gjort jämförelser med (till en början) baktunga Linn-system och frapperats över hur kasst även (i sammanhanget riktigt) dyra system kan låta. Senast var när vi gjorde en CD-spelarjämförelse genom Kinos+ C2200+ Akurat242+ 2xAkurat221. Även med CD-spelare som rankas som mycket bra (Genki, Ikemi) låter ett sådant system direkt dåligt och när man kopplar in de dyrare Unidiskarna och då (kanske inte helt oväntat) i synnerhet 1.1:an så är det som om systemet helt byter skepnad och plötsligt spelar bättre än det mesta på marknaden (i alla avseenden).

Att resten av branchen inte har samma synsätt tror jag beror på i grunden tre saker:
1. Man har ingen relevant och effektiv metod för att rangordna ljudmässiga skillnader d.v.s. man använder inte tune-dem eller någon annan lika bra metod.
2. Man konstruerar återgivare för att en uppsättning inspelningar (som man bestämt sig för att de har bra kvalitet) skall låta bra enligt några icke musikaliskt orienterade kriterier (listas i varje test i ordinära hifi-tidningar).
3. Man använder inte tillräckligt bra (ur musikalisk synvinkel) kringutrustning för att undvika att konstruera in stora begränsningar i resten av kedjan. Bristen på en effektiv bedömningsmetod gör också att man hamnar i ett moment-22 läge.

För (mycket) länge sedan läste jag (i Ljudtekniska sällskapets medlemstidning; Musik och ljudteknik - ja jag har varit medlem en gång i världen) en intervju med Audiotronics konstruktör (Bo Bengtsson pappa till Audiotronic Megatrend etc.). Han påstod att det inte gick att använda högtalare konstruerade för att på bästa sätt återge mastertape för att återge signal från en (med dåtidens mått d.v.s. slutet på 80-talet) bra signalkälla. Han påstod faktiskt (om jag kommer ihåg rätt) att en sådan högtalare låter rätt förfärligt med normala signalkällor.

Om man inte använder en tillräckligt objektiv metod (som t.ex. tune-dem) bygger man ofelbart in oåterkalleliga brister i den utrustning man håller på att konstruera eftersom man eftersträvar något som kringutrstningen inte medger och därmed kommer bygga in brister för att undertrycka denna omgivande kringutrustnings brister. Denna risk tycks vara mindre om man använder tune-dem. Detta är antagligen anledningen till att s.k. high-end apparater ofta har mycket märkliga egenheter (t.ex. att de låter mycket bra på vissa sätt med vissa skivor, men ofta helt fel d.v.s. omusikaliskt med andra skivor).

Bo Bengtsson identifierade (min tolkning) vikten av source-first, men utan att anamma konceptet så som t.ex. Linn gjort. I hur hög grad man vill anamma source-first konceptet beror enligt min mening av hur mycket hifi-galning man är (det bor antagligen en sådan även i var och en av oss!?). I varje fall förr så har det varit så att det krävts balans i en hifi-anläggning för att den skall låta hifi-mässigt anständigt medan source first kunnat tillämpas (nära nog in absurdum) för att maximera en anläggnings förmåga att återge musik. De se senaste 10-15 åren har dock source-first mer och mer även tyckts gälla allt mer även ljudmässiga aspekter av musikåtergivning. Så är det i varje fall när man betraktar Linns sortiment. F.ö. kan det givetvis från fall till fall falla (!) sig så att det är vettigare att inte följa source-first för att t.ex. spara pengar på ett tillfälligt erbjudande eller liknande, men det är ju en annan sak.

Post subject:
PostPosted: Sat May 20, 2006 17:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
På senare år däremot har jag vid ett flertal tillfällen gjort jämförelser med (till en början) baktunga Linn-system och frapperats över hur kasst även (i sammanhanget riktigt) dyra system kan låta. Senast var när vi gjorde en CD-spelarjämförelse genom Kinos+ C2200+ Akurat242+ 2xAkurat221. Även med CD-spelare som rankas som mycket bra (Genki, Ikemi) låter ett sådant system direkt dåligt .
Nu hängde jag nog inte riktigt med, menar du att en Ikemi tune demar sämre med super förstärkeriet och Akurate efter än med tex en kolektor, lk 140 och Ninka?

Hör man alltså tonerna från en Ikemi sämre med Kinos, 2200 och Akurate än med Ninka?

Post subject:
PostPosted: Sat May 20, 2006 18:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bra inlägg, hardcore! Punkterna 1-3 tycker jag är speciellt tänkvärda.

Om man är Linnentusiast och ifrågasätter source first rekommenderar jag ett besök hos en handlare för några konkreta jämförelser. Om man inte har gjort det på ett tag så bleknar ofta minnet av hur dominanta de första länkarna i kedjan faktiskt är. Och då blir det lätt att man teoretiserar kring hur orimligt det verkar att väldigt framtunga system skulle vara bättre än mer jämnt fördelade system.

Post subject:
PostPosted: Sat May 20, 2006 19:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredrik, du som är proffs. Tycker du också att tune dem blir bättre med svagare produkter längre bak som Hardcore tycker? Dvs att du hör melodier bättre med sämre förstärkare och högtalare om man har en Ikemi?

Jag jämförde lyssnade på min karik/numerik i ett system med värstingprylar (ML och Sonus Fabers top of the line) och jag blev förvånad vad mycket jag hörde som jag aldrig hört förut.

Post subject:
PostPosted: Sat May 20, 2006 23:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är inte säker på att Hardcore menar precis så. Men jag tycker absolut att riktigt bra högtalare kan vara som att få bättre glasögon på sig - man hör fler fel och känner att källan inte klarar att styra upp det hela.

Som exempel kan jag tycka att Mimik är helt okej att lyssna på i mina föräldrars Intek-Keilidh-system. Men kopplar man en Mimik till ett riktigt bra system så framstår den som väldigt grå och trist. Ingen mimik alls, så att säga.

Sedan vet jag inte hur det var i fallet med ML och Sonus Faber, men det finns ju en hel del dyra system som låter väldigt detaljerade men ändå inte släpper fram musiken på skivan. I de fallen upplever jag inte att jag tittar genom bättre glasögon utan snarare kaleidoskop.

Post new topic  Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00