selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Jun 04, 2024 22:22

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 10:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
ed wrote:
Är det stor skillnad mellan en tv med eller utan högtalare?
Ja, du kan ju själv testa med din egen TV. TV som TV... Är ju högtalarna som svänger o i vissa fall även chassit på en katodTV. Min är grymt vekt uppbyggd :(


Last edited by sportbilsentusiasten on Tue Apr 11, 2006 10:27, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 10:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
sportbilsentusiasten wrote:
Låna hem o testa.

Tänk på att köpa en utan inbyggda högtalare. För du ska väl använda Linnriggen till TVljudet?
Kommer även bli bättre stereoljud då den vanliga TV'n slängs ut.
Kan uppväga ev sämre bild vid vanligt TVtittande.
Hemlån är inte möjligt inte i Skellefteå iaf, jag funderar på att antingen ta med mig min DVD-Recorder till affären med lite blandat inspelat (går ju även att bränna ut det på en DVD).
Jo jag ska jag nog alltid köra ljudet via linnriggen den står ju ändå på när jag är hemma så det är ju ett bra tips. TV utan högtalare finns knappast men med påhängs på sidan som man inte hänger dit finns det ju några stycken av.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 10:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Jag tycker att man ska kunna kräva att få låna hem en tv-apparat om man betalar runt 20k. Vanligen får man svar att det går inte eller alternativt att det kan inte säljaren godkänna. Ett bra svar på tal, som förresten funkar i fler sammanhang, är att säga att man då inte pratar med rätt person och be vederbörande att hämta/hänvisa till rätt person, dvs den person som har befogenhet att ta sånt beslut. När man gör affärer i den prisklassen får man kosta på sig att vara lite obekväm.

En fin tv börjar ju idag kosta i samma storleksordning som en lite äldre begagnad bil, och vem skulle köpa en sådan utan att få provköra den på de vägar där den kommer att användas?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 10:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
don Tomaso wrote:
Hemlån är inte möjligt inte i Skellefteå iaf
Fråga handlaren om han är intreserad av att sälja eller inte. Lite press skadar inte.

Om han vägrar visar det nivån på kundvård = handla inte där.
Vad gör du om du får problem eller inte gillar TV'n?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 11:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Det finns bara typ ONOFF, Elgiganten i stan men visst kan man fråga om man får låna hem butikexemplaret, fast rent spontant är det nog svårt.

Om jag inte blir nöjd så är det bara att gilla läget öppet köp gäller inte använd vara som inte är felaktig


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 11:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
don Tomaso wrote:
Det finns bara typ ONOFF, Elgiganten i stan men visst kan man fråga om man får låna hem butikexemplaret, fast rent spontant är det nog svårt.

Om jag inte blir nöjd så är det bara att gilla läget öppet köp gäller inte använd vara som inte är felaktig
Med sådana vilkor kan man ju fråga sig om du öht ska handla där. Jag skulle iaf aldrig göra det! Då är det ju inga fördelar att handla i butik jämfört med att köpa på nätet. Där brukar väl de flesta även tillåta retur av produkten, även om man vanligtvis får betala returfrakten, men det må ju vara hänt med tanke på vad apparaten kostar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 11:56 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Även om de inte 'lånar hem' i den mening vi är vana vid från hifi-affärer så kanske du kan betala den men ändå få lämna tillbaka den om du testat den och inte är nöjd. De räknar knappast med att du ids åka tillbaka med den så det kanske går bättre?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 12:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Sony wrote:
Även om de inte 'lånar hem' i den mening vi är vana vid från hifi-affärer så kanske du kan betala den men ändå få lämna tillbaka den om du testat den och inte är nöjd. De räknar knappast med att du ids åka tillbaka med den så det kanske går bättre?
frågade men det gick bara om förpackningen var obruten :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
dr Hollow wrote:
don Tomaso wrote:
Det finns bara typ ONOFF, Elgiganten i stan men visst kan man fråga om man får låna hem butikexemplaret, fast rent spontant är det nog svårt.

Om jag inte blir nöjd så är det bara att gilla läget öppet köp gäller inte använd vara som inte är felaktig
Med sådana vilkor kan man ju fråga sig om du öht ska handla där. Jag skulle iaf aldrig göra det! Då är det ju inga fördelar att handla i butik jämfört med att köpa på nätet. Där brukar väl de flesta även tillåta retur av produkten, även om man vanligtvis får betala returfrakten, men det må ju vara hänt med tanke på vad apparaten kostar.
Nej precis hatar att handla på typ ONOFF men om priset är detsamma som på nätet då kan det vara idé ändå


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 22:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1661
don Tomaso wrote:
Om jag inte blir nöjd så är det bara att gilla läget öppet köp gäller inte använd vara som inte är felaktig
Jag köpte en DVD-recorder på Expert i Luleå och efter förfrågan fick jag öppet köp i form av tillåtelse att packa upp och testa maskinen för att bedöma om den uppfyllde mina krav. Jag fick tre dagars full returrätt.

När jag köpte en Siemens DECT-telefon hos Telia fick jag provanvända telefonen i 14 dagar med full returrätt.

Det borde nog gå hos de flesta handlare. Undra om det inte till och med finns en svensk lag som reglerar detta.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 23:24 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag fick mycket generösa villkor då jag köpte min Samsung DVD som jag nu har hemma på prov. 30 dagars öppet köp, med rätt att testa den hemma så den motsvarar mina förväntningar. Har fortfarande inte bestämt om jag ska behålla den. Givetvis har jag öppnat den mycket varsamt, och inte tagit bort skyddsplast etc, så den går att packa ner på ett lika bra sätt som den var förpackad när jag fick den. Det var på SIBA jag köpte den. Just i detta fall, och på denna produkt är de nu vassast i Sverige då det gäller pris, så ibland har stormarknaderna sina fördelar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 12, 2006 08:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Feb 06, 2004 09:58
Posts: 155
Location: Republiken Jämtland
Jag säger så här... Det finns inte en elektronikbutik (hifi/tv/bilstereo) i Östersund som jag handlar på, UTOM HiFi Butiken.

Köper man så dyra saker som en TV eller dylikt så måste man ju få testa den hemma... Jag har testat hos andra handlare också men återkommer alltid till att jag handlar där jag har får bäst service och bemötande. Försök att bli tagen på allvar på El-Giganten med en barnvagn :shock:

För att smyga in på lite mer på ämnet. Köp en Loewe... Vill ha är allt jag säger, underbara apparater.
/Thomas

_________________
"Objekt vilka kamoufleras i en säsongbetonad kristallinisk aggregatform av diväteoxid blottlägges vid dennas övergång till större molekylär rörlighet."


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 12, 2006 08:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
thomash wrote:
Köper man så dyra saker som en TV eller dylikt så måste man ju få testa den hemma... Jag har testat hos andra handlare också men återkommer alltid till att jag handlar där jag har får bäst service och bemötande.
Håller helt med. Har man en gång strulat med en handlare utan service eller support när man har dyr elektronik som krånglar så inser man plötsligt att den tusenlapp man sparade vid inköp kanske istället innebär en stor merkostnad senare. För att inte tala om all tid man kan tvingas lägga på att bråka, och börjar man räkna timpengar på det....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 29, 2006 22:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Har precis beställt en Samsung LE-32R71B
http://www.netonnet.se/Images_Site/item ... 101283.jpg

Det blev helt på chans från en lokal datafirma men det blir säkert bra.
Återkommer med rapport när jag har fått den och Unidisken


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited