Sondek wrote:
Enligt de uppgifter jag fått (från buktik) så sitter det en bättre motor på de LP12:or som producerats efter Lingons inträdande i produktfloran än på de äldre typ slutet av -80 talet och tidigare.
Ja... det är ju så att det i grunden alltid har varit samma motor till LP12:an. Fabriken som gör motorerna har dock bytt ägare flera gånger och därmed har motorerna bytt namn - detta gör att en del tror att motorn har bytts ut. Det senaste ägarbytet innebar tydligen vissa små ändringar av motorerna, men om/hur det i praktiken påverkade ljudet har jag som sagt inte tagit reda på.
En annan sak är att Linn har moddat motorerna på olika sätt. Några år efter Lingon kom (alltså rätt länge sen) så gjordes den sista förändringen av denna mod. Det handlar om motoraxelns lager. Det är nog den förändringen du syftar på, Sondek. Detta är officiellt den sista versionen av motorn, i verkligheten dock inte den sista förändringen av motorn.
Ed: Köpte du Cirkus förra sommaren skulle jag vara lugn. Byt sedan motor när du byter till Lingo, som jewa föreslog. Då är ju nästan allt av senaste snitt.