selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 23:58

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 15, 2006 03:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Precis som Jan säger är det en del detaljer som skiljer, men vilka av dem som bidrar till att de senaste årens LP12:or låter extra bra är inte så lätt att veta. Att Linn inte släpper någon information om detta är väl i linje med deras nyare policy: Berätta endast stora förändringar och ta bort möjligheten att kolla ålder genom ett knasigt serienummersystem.

De flesta av de små förändringar jag har noterat de senaste åren sitter i innerchassiet och följer därför med en cirkus-uppgradering. Sen sägs ju motorn ha blivit lite bättre, men om det stämmer i praktiken vet jag inte.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 15, 2006 07:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Själv har jag ett verk o plint från 1989. Uppdaterade med cirkus förra sommaren. Jag har funderat på Lingo eller bättre tonarm som nästa steg. Men borde man istället börja på ny LP12:a? Det känns bara som att vägen blir så lång då :(

ed

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 15, 2006 10:35 
Moderator
Moderator

Min LP12 är från 93, uppdaterad med cirkus några år senare. Jag har jämfört min Lingo 1 med den nya Lingon på den, och skillnaden är stor. Jämförelsen är svår att göra, men jag skulle bli förvånad och överraskad om en ny tolva med Lingo 1 lät bättre än min med Lingo 2.

Det kan förståss vara så :?: Vad jobbigt. Vägen blir lång som sagt.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 15, 2006 10:41 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

När man skaffar ny Lingo kan man samtidigt passa på att byta motor det kostar inte så mycket.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 15, 2006 10:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Sen sägs ju motorn ha blivit lite bättre, men om det stämmer i praktiken vet jag inte.
Enligt de uppgifter jag fått (från buktik) så sitter det en bättre motor på de LP12:or som producerats efter Lingons inträdande i produktfloran än på de äldre typ slutet av -80 talet och tidigare.
Jag vet inget exakt datum när den förbättrade motorn lanserades men det går kanske att ta reda på för den nyfikne genom att maila Linn.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 15, 2006 12:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Själv har jag ett verk o plint från 1989. Uppdaterade med cirkus förra sommaren. Jag har funderat på Lingo eller bättre tonarm som nästa steg. Men borde man istället börja på ny LP12:a? Det känns bara som att vägen blir så lång då :(

ed
Min är från 1988, cirkus från när det kom. Har nu tidig EkosII och Lingo2. Visst låter den jättebra. Skillnaden mellan gammal och ny Lingo var betydlig. Inte behöver du nytt verk för att gå vidare. Jag tycker en stor del av tjusningen är att man har samma verk hela tiden. Allt annat kommer och går hemma men LP12-verket består, tar emot att byta nu när jag har haft det så länge.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 15, 2006 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Precis som Jan säger är det en del detaljer som skiljer, men vilka av dem som bidrar till att de senaste årens LP12:or låter extra bra är inte så lätt att veta. Att Linn inte släpper någon information om detta är väl i linje med deras nyare policy: Berätta endast stora förändringar och ta bort möjligheten att kolla ålder genom ett knasigt serienummersystem.

De flesta av de små förändringar jag har noterat de senaste åren sitter i innerchassiet och följer därför med en cirkus-uppgradering. Sen sägs ju motorn ha blivit lite bättre, men om det stämmer i praktiken vet jag inte.
Så en ny motor samt en ny Cirkus gör att det som är bättre med ett helt nytt verk är marginella skillnader? Den där hörnskruven/förankringen som kom på 80-talet är väl en grej, men annars är det små justeringar som limning och skruvar som är lite bättre med det nya verket, om jag fattat det hela rätt?

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 15, 2006 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Enligt de uppgifter jag fått (från buktik) så sitter det en bättre motor på de LP12:or som producerats efter Lingons inträdande i produktfloran än på de äldre typ slutet av -80 talet och tidigare.
Ja... det är ju så att det i grunden alltid har varit samma motor till LP12:an. Fabriken som gör motorerna har dock bytt ägare flera gånger och därmed har motorerna bytt namn - detta gör att en del tror att motorn har bytts ut. Det senaste ägarbytet innebar tydligen vissa små ändringar av motorerna, men om/hur det i praktiken påverkade ljudet har jag som sagt inte tagit reda på.

En annan sak är att Linn har moddat motorerna på olika sätt. Några år efter Lingon kom (alltså rätt länge sen) så gjordes den sista förändringen av denna mod. Det handlar om motoraxelns lager. Det är nog den förändringen du syftar på, Sondek. Detta är officiellt den sista versionen av motorn, i verkligheten dock inte den sista förändringen av motorn.

Ed: Köpte du Cirkus förra sommaren skulle jag vara lugn. Byt sedan motor när du byter till Lingo, som jewa föreslog. Då är ju nästan allt av senaste snitt.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 15, 2006 17:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur stor ljudskillnad gör hörnskruven/förankringen?

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 15, 2006 19:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
Hur stor ljudskillnad gör hörnskruven/förankringen?
Ganska stor det är väl en av de större ljudmässiga förändringar på plinten och topp platta gjorda tillsammans med corner braces (enbart plint).
men skillnaden äre inte lika stor som valhalla till lingo eller lingo till lingo2 utan mer som lingo1 till lingo1 i stor låda.

Ny plint ny cirkus och ny motor så har man ju bytt ut hela tolvan. :D bortsett från motorstyrning och topp platta.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 15, 2006 20:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
skillnaden äre inte lika stor som valhalla till lingo eller lingo till lingo2 utan mer som lingo1 till lingo1 i stor låda.
Festlig jämförelse med tanke på att antagligen ytterst få har hört den skillnaden. Hur många Lingo1 i stor låda gjordes, egentligen? Tjugofem? ;)

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 15, 2006 21:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant diskussion det här om det - som en del tycker - enormt stora ljudmässiga skillnader som finns på ett nytt verk visavi ett några år äldre verk. Hur många av er som driver denna tesen, har lyssnat på ett gammalt verk med cirkus/lingo (alt lingo 2)/ekos 2/arkiva och jmf detsamma med ett nytt verk med d:o bestyckning?

Att driva tesen att allt som är nytt alltid bättre, är enkelt. Men frågan i sammanhanget, som man måste ställa sig, är hur stor ljudmässig skillnad är det i relation till det pris man får betala för "nyheten". Att handlarna tycker det och i många stycken driver denna "tes", är naturligt. De får sälja mer produkter. Men hur många av oss "ljudkonsumenter" har någonsin fått möjlighet att göra en rättvis jämförelse mellan "gammalt och nytt" (jmf LP12-konfigurationen i exemplet ovan)? Personligen tror jag det är ett fåtal. Och glöm inte de efterföljande stegen vid en jämförelse (samma försteg/slutsteg/högtalare/kablar/rum).

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 15, 2006 22:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
... enormt stora ljudmässiga skillnader som finns på ett nytt verk visavi ett några år äldre verk
Jag har inte gjort några jämförelser mellan nya verk och dem som är några år äldre. Däremot har jag jämfört nya LP12:or (-04:or och -05:or) mot dem från början och mitten av 90-talet (som enligt Linn har senaste spec). Jag har justerat dem själv och jämfört på samma anläggning och med samma Lingo.

Skillnaden är i vissa fall som mellan en Ekos 2 och en Akito 2.

Förresten känner jag inte till några handlare som drivit denna tes. De verkar snarare ha grundinställningen att en LP12 är en LP12, oavsett ålder. Att Linn inte informerar om vad man egentligen har förbättrat gör att handlaren får svårt att ge tydliga råd till kunder som undrar om de ska uppgradera (och i så fall vad) eller köpa en helt ny.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 15, 2006 23:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Förutsätter, när du jämförde verken, att de hade samma bestyckning, dvs att det inte enbart var strömförsörjningen som var densamma.

Håller med din synpunkt vad det gäller handlarna. Jag spetsade till det medvetet. För det jag egentligen vill peka på är att många uppgraderar sitt system (i detta fall LP12an) efter det att handlarna informerat om en nyhet och då många gånger "bara" för att det kommit en nyhet UTAN man själv gör en helt rättvis jämförelse genom att LYSSNA sig till om uppgraderingen är så ljudmässigt stor som många tror.

Jag tycker att man allt som oftast inte gör en rättvis jämförelse, dvs ska man jämföra ett verk så SKA tonarm/pickup/RIAA/stärkeri/högtalare/kablar, etc vara desamma på och kopplade till de båda drivverken. det är först då man kan göra en rättvis jämförelse.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 16, 2006 01:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Förutsätter, när du jämförde verken, att de hade samma bestyckning
Nej, de har sällan haft exakt samma bestyckning. Jag har jämfört när jag fått tillfälle till det. Det går ändå att dra slutsatser, anser jag: När en ny LP12 med enklare arm/pickup är bättre än en äldre med finare arm/pickup, då får man en uppfattning om hur mycket bättre det nyare verket är.

De senaste årens LP12:or är helt enkelt piggare.

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00