selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:00

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 04, 2006 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det vore ju roligt. Hoppas att viskaren i ditt öra har rätt. Om man släpper billigare slutsteg, så borde det ju också dyka upp ett billigare försteg för att efterträda Kolektor/Wakonda. I den prisklassen ca 20-30 tkr för försteg och slutsteg är det ju lite på gränsen, ska man göra en integrerad (en super Magic) eller hålla isär dem som man gjort hittills.

Jag har lovat mig själv att ta det lugnt med uppgraderingarna tills min Karik/numerik säcker ihop och därefter ta ett helhetsgrepp. Nu börjar man ju nästan hoppas på att den ska börja hoppa lite....

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 04, 2006 12:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tack för tipsen. Det verkar vara mycket på gång och det är kanske bäst att avvakta ett tag. Movien är nog bra men kanske inte tillräckligt bra - måste lyssna och bilda mig en egen uppfattning. 52 och CDX är bra altnernativ vid pris/prestanda/synergi jämförelser till mitt system. Adikt tror jag också på men är Lingo 2 så mycket bättre än Lingo 1? Det andra alternativet just nu är att gå över till Unidisk SC och chakra alt 5125 alt 2250 samt ett par Katan (som sedan kan kompletteras med fler högtalare för hembio) men det är klart det blir betydligt dyrare. Färre lådor, snyggare och hembio är dock fördelen med det senare systemet. Sedan får vi se vad som är på gång från Linn - det verkar ju vara i närtid.

Roger

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 04, 2006 12:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Det har visktats i mitt öra om men ny ren cd-spelare med sjukt hög prestanda (typ bättre är 2.1) prissatt som en Ikemi. Nya slutsteg billigare än Chakra och ett nytt försteg i klass med Exotik men med MM - steg.
O när skulle allt detta släppas?
Att detta någon gång kommer verkar ju logistk.
Fast ett billigare försteg behövs för att fylla hålen från LK-lådorna.
O visst bör väl Linn släppa en billig Unidisk, men kanske avstår pga risken för buggar...

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 04, 2006 12:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Det har visktats i mitt öra om men ny ren cd-spelare med sjukt hög prestanda (typ bättre är 2.1) prissatt som en Ikemi.
En cd för runt 30 tusen som spelar bättre än en dvd för 65 lakan :shock:
Då kan åtminstone jag leva med en billig dvd för runt 2-5 tusen på sidan om... för det är ju musiklyssnandet som kommer i första hand!
Quote:
ett nytt försteg i klass med Exotik men med MM - steg.
Hmm med en Wakonda som snart bör bytas ut (kom precis på det :lol: ) och med tanke på att man kör MM i form av Adikt så blir man ju rysligt nyfiken på att veta mer om detta försteg :?:

Det här låter ju riktigt bra om Linn förstått att man måste satsa på mellan segmentet. Syftar då på vi mer dödliga som kanske inte kan lägga ut 60-100 tusen/apparat. Tror att Linn upptäckt att det är rätt många kunder som kanske har någon sorts smärtgräns vid 25-30 tusen.
Volymerna lär bli betydligt större här!

Hoppas på mer skvaller runt dessa produkter här framöver!
Kan det här röra sig om en lansering till våren möjligtvis? :?

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 04, 2006 16:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alltså man kan ju aldrig vara säker, det där MM - kortet till Exotik skulle ju också komma, säkert som amen i kyrkan... Men CD spelaren verkar iaf vara så gott som spikad vad jag begiper. Synd bara om det inte kommer någon på Genkis prisnivå.

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 07, 2006 21:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har idag äntligen lyssnat till CMDI och Katan. Jag var egentligen helt övertygad om att detta skulle bli tillräckligt bra trots att flera av er var tveksamma mht det system jag haft under lång tid. Dvs att Movien skulle bli en nedgradering jämfört med det jag har just nu.

Ni kan inte veta hur rätt ni hade. Jag lyssnade länge och det flyttades högtalare och gjordes allt möjligt men det släppte aldrig. Det spelade hyfsat rent och man kunde följa med enskilda instrument bra men det blev aldrig roligt. Kopplade till en 140 och det blev bättre lite mer pondus, lite lugnare och mindre ansträngt, bättre bas men fortfarande inte roligt.
Mitt nuvarande Naimsystem är mycket bättre på att förmedla musikens själ (slå mig inte) även om det finns parametrar som Movien klarar bättre.

Något förvirrad satt jag och tänkte på vad skall jag göra nu? Skippa allt eller? Jag bad dom koppla in SC/140/Katan (ej chakra som tidigare) för att se om mitt tidigare omdöme skulle stå sig. Det han gå en ton/nåja kanske några innan jag konstaterar att detta är bra, detta är roligt. Hur viktig källan är har ännu en gång visats. Detta vill jag ha men det blir dyrt så vi får se och om en 140 används behövs ju fler slutsteg för att kunna visa bio vilket var ett delsyfte. Någon Movie blir det dock inte.

/Roger

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 07, 2006 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Köp en beggad 5125 istället för Lk140. Inte m dyrare.
Ja, ditt nuvarande system kräver BRA saker om du ska ersätta det.
Sedan tycker jag du ska dema andra burkar innan du slår till. Ninka/Espek tex då dina Naimare är lite specialla o du kanke kommer att sakna dom om du inte lyssnar på flera alternativ innan du byter.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 08, 2006 11:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om jag vore som du skulle jag ta mig en titt på komponenterna i början på ditt system. CDI är ju en fin spelare (min favorit när den kom) men den har ju varit med rätt länge, så ett byte av den skulle leda till ett stort steg uppåt tror jag. Utan att ha jämfört kan jag tänka mig att källan kan vara anledningen till att du föredrar Linnsystemet över ditt eget Naim. CDI är ju trots allt ca 10-15 år gammal och SC är ju senaste generationen. Därför tror jag att SC är väldigt mycket bättre än en CDI och att en upgradering till en nyare cdspelare och ev senare ett nytt försteg skulle vara en lämplig väg att gå. Det fina med den vägen är ju också att du kan ta små steg tex först en ny cdspelaren, sedan en hicap till, sedan nytt försteg etc. Det kan ju vara trevligt för hushållsbudgeten.

Iom att du redan har en Hicap så känns det ju rimligt att i alla fall prova med tex en cd5x. Jag kan ha fel men jag tror att du kan koppla hicap:en till både nac72:an och en cdspelare samtidigt. Det lär ju bli ännu bättre om du senare köper en till varje men som ett första steg så är det ju inte alls dumt.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 08, 2006 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Det har visktats i mitt öra om men ny ren cd-spelare med sjukt hög prestanda (typ bättre är 2.1) prissatt som en Ikemi. Nya slutsteg billigare än Chakra och ett nytt försteg i klass med Exotik men med MM - steg.
Hmmmm hur pass trovärdig är denna viskare någon som jobbar hos Linn? Verkar osannolikt i mina öron med en ren CD-spelare med så bra prestanda och halva priset mot en 2.1:a. Fast jag skulle slå till direkt om den verkligen kom, kanske säkrast att vänta med att lägga beställning på en Unidisk SC. :)

Varför bygga ett helt nytt försteg i samma klass som Exotik men med MM-steg då det bara är att bygga ett kort till Exotik, verkar ologiskt

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 08, 2006 23:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:

Varför bygga ett helt nytt försteg i samma klass som Exotik men med MM-steg då det bara är att bygga ett kort till Exotik, verkar ologiskt
...exakt!

Vad jag TROR vi får se är någon typ av ersättare till Genki/Ikemi samt ett billigt försteg och ett billigt slutsteg, alt en billigare SC...? Kanske kommer det ersättare till Ninka/Espek/Katan med matchande center-högtalare...dvs en komponent-högtalar-serie med trälådor..?

Med lite tur kanske de har fått färdigt den häng-på-processor till Klimax Kontrol som det pratades om för några år sedan... och vad matar du en sådan kombo med...? ..en Linn Klimax/sondek/Blueray HD 12? :wink:

/M

/M

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 08, 2006 23:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Hmmmm hur pass trovärdig är denna viskare?
Vi får väl se ;)

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 08, 2006 23:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En CD med 2.1-prestanda för ~30k låter otroligt bra! Vi kan bara hoppas att fågeln viskar rätt uppgifter!

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 09, 2006 10:17 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag ochså hört talas om en ren CD. Källan är Linn Danmark

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 09, 2006 10:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Verkar osannolikt i mina öron med en ren CD-spelare med så bra prestanda och halva priset mot en 2.1:a.
Att man kan tillverka en ren cd spelare för halva priset av en DVD med motsvarande kvalite på CD återgivningen är nog ingen utopi.
Om man strippar bort allt som har med bild delen att göra på en sådan exklusiv maskin som ändå 2.1:an är så kan man nog bygga cd för halva priset. Att bara fokusera på cd återgivningen (inte heller något mp3, jpeg trams..) gör ju det så mycket enklare rent konstruktionsmässigt och byggmässigt :?

Se bara på Arcams DVD spelare som är bra för sin prisklass men motsvarar ungefär den Arcam CD som man får för halva priset när det gäller ren cd återgivning!

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 09, 2006 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Om man strippar bort allt som har med bild delen att göra på en sådan exklusiv maskin som ändå 2.1:an är så kan man nog bygga cd för halva priset.
Förmodligen! Men många av de komponenter som används i en 2.1a behövs även i en ren cd-spelare. Jag tror inte att man kan ta bort "hälften" ur en 2.1a och ha kvar det som behövs för att spela CD.

CD i 2.1-klass för 30k vore skitbra, men var priset slutar vet vi aldrig.

/ jajo

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00