selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 07:41

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 28, 2005 19:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Living in the Past i Lund tvättar också. Tror det är en V.P.I. han har. Minns inte hur mycket det kostar per skiva, men det var inte så dyrt.

Jag tvättar bara skivor är om de är riktigt fula, och i de fallen har det varit en förbättring. Om det är bättre i det generella fallet vet jag inte. Riktigt dammiga plattor kan man ju testa att dammsuga (givet ett för ändamålet vettigt munstycke). Tvätt sparar jag för de fallen det ser ut som om någon hällt saft över plattan (fast det är rätt sällan man köper de exemplaren, det får vara något speciellt i så fall).

Antistatbehandling är jag dock skeptisk till. Det hade varit intressant att testa, men spontant känns det inte rätt att lägga någon sorts beläggning på skivan (eller vad den där vätskan nu gör). Jag vet dessutom att flera Linnhandlare har hävdat att det är en försämring, men jag har inte själv testat.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 29, 2005 13:23 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Mar 07, 2005 01:08
Posts: 89
Jag testade med några "gamla goa" och någon helt ny. Jag tror att man absolut inte ska ha någon behandling av något slag... har man en bra spelare så hör man verkligen hur det bubblar och har sig, men det gäller väl den där klassiska permostat-behandlingen.

Lite rädd är jag att när jag senare har ett bättre system kommer att höra artefakter pga tvätten men än så länge känns det bra - skivorna är rena och fina i bra innerfodral som inte är statiskt.

Min reaktion var väl inte direkt att jag blev av med knaster utan att det kom fram en hel del mer från inspelningarna.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 29, 2005 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Tycker att denna tråd passar bättre under teknik.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 29, 2005 14:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
jewa wrote:
Jag testade med några "gamla goa" och någon helt ny. Jag tror att man absolut inte ska ha någon behandling av något slag... har man en bra spelare så hör man verkligen hur det bubblar och har sig, men det gäller väl den där klassiska permostat-behandlingen.

Lite rädd är jag att när jag senare har ett bättre system kommer att höra artefakter pga tvätten men än så länge känns det bra - skivorna är rena och fina i bra innerfodral som inte är statiskt.

Min reaktion var väl inte direkt att jag blev av med knaster utan att det kom fram en hel del mer från inspelningarna.
Permastat är en hemsk behandling av skivorna säkert även andra som ger en yta på skivorna men rengöring har inte jag några invändningar mot snarare tvärt om.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 07, 2005 11:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Kate fick en "fultvätt" i helgen med relativt gott resultat. Förhoppningsvis inte för mycket gotländsk kalk i spåren. :?

Är fortfarande lite fundersam vad gäller diverse skivtvättar. Blir lite skeptisk när man skall applicera diverse "detergents", men det är kanske inte bättre bara för att det står Yes eller liknande på flaskan! Vad gäller damm etc har jag tidigare resonerat att pickupen utför den bästa rengöringen.

Har i nuläget inga fler kladdiga skivor som "The kick inside", men jag skall ner till skåne i jul, så då blir det kanske en teskörning av Living in the past's maskin.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 07, 2005 14:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Pediatrik wrote:
jag skall ner till skåne i jul, så då blir det kanske en teskörning av Living in the past's maskin.
Ett klargörande: Han har vad jag vet inte alltid maskinen i butiken utan jag har fått lämna in skivorna för tvätt och sedan hämtat dem någon dag senare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 02, 2006 20:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Har gått och blivit riktigt sugen på en skivtvätt, men de kostar ju en del. Det är banne mig CD:ns stora fördel, att den inte knastrar och knäpper. Ibland gör det ju inget, men ibland kan det vara riktigt irriterande.

Det värsta är när man köper en tvättad skiva. Alltså avsvabbad med kranvaten och isopropanol eller Yes eller liknande. Kranvatten lämnar ju kalkrester i spåren, och gemensamt för mina samtliga skivor som är "tvättade" är att de ser helt nya ut, men de låter för jävligt! Som att lägga ett par baconremsor på 12:an...

Går det att återställa en värdelös "tvättning" genom att använda justea tvättvätskor och apparater? Någon som testat att ge sig på det?

Kollade runt lite, och kronjuvelen bland skivtvättar verkar ju vara Loricraft, som t.ex. Svalander höjer över skyarna, och här är en annan lyrisk recension som hävdar att 18.000 på skivtvätt är en bättre uppgradering än en tonarm för samma pengar....
LORICRAFT:
Image

En annan tvätt, som är mycket billigare är den från Zenn. Det fiffiga med den är att ingenting annat än vätskan har kontakt med skivan. Sedan avlägsnas vätskan och smutsen med centrifugalkraft. Frågan är bara om all smuts försvinner? Borde kanske gå att fixa själv med en borr?! Då sparar man $550.
ZENN:
Image

Ett tredje alternativ är budgetvarianten KAB EV-1, som licesierats från Nitty Gritty, men iatället för att det är en inbyggd dammsugare så kopplar man på sin egen! Kostar bara $159, och är i praktiken en Nitty Gritty. Det enda jag har emot den här tekniken är att det verkar vara en liten trasa som svabbar skivan samtidigt som det dammsugs. Känns inte helt klockrent om den blir fuktig och smutsig efter ett tag... Här är en recension.
KAB EV-1:
Image


Så, det vore kul att höra om någon har erfarenhet av någon av dessa maskiner.... Är det värt 18' för en Loricraft? Och angående skivtvätt i allmänhet, går det att få bort kalkavlagringarna från skivor tvättade med kranvatten?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 02, 2006 21:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
monkeydevil wrote:
Och angående skivtvätt i allmänhet, går det att få bort kalkavlagringarna från skivor tvättade med kranvatten?
Tänk på hur du får bort kalk från kastruller, badkar o WC...

Svar, det är skitsvårt!!!

Jag är överlag skeptisk mot all sorts av skivtvätt.
Min erfarenhet är också att där en skivborste varit framme o härjat på en vinyl låter det inte lika bra efteråt. Trycka ned skiten i spåret är lätt men få bort det??

Även tryckluft borde ha sina risker (trycka ned skiten)

För 18k, vad är bättre som skivtvätt än att köpa en Akiva/Arkiv som får gräva upp dammet :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 02, 2006 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Jag är överlag skeptisk mot all sorts av skivtvätt.
Min erfarenhet är också att där en skivborste varit framme o härjat på en vinyl låter det inte lika bra efteråt. Trycka ned skiten i spåret är lätt men få bort det??
Jag är också skeptisk som grundinställning, när det handlar om att slänga på och gnugga in någon sorts vätska och sedan "svabba bort" skiten = gnugga in det... Det är banne mig en av de tio sämsta idéerna någonsin :? Men just därför verkar de här apparaterna intressanta, då man laborerar kring att först lösa upp skiten och sedan antingen suga bort vätskan och skiten eller slunga bort den med centrifugalkraft. Väck med eländet! En inte helt oäven tanke.
sportbilsentusiasten wrote:
monkeydevil wrote:
Och angående skivtvätt i allmänhet, går det att få bort kalkavlagringarna från skivor tvättade med kranvatten?
Tänk på hur du får bort kalk från kastruller, badkar o WC...

Svar, det är skitsvårt!!!
Förmodligen och tyvär så har du nog rätt... Det är ett tecken på att en skivdealer är oseriös om han tvättar plattor med kranvaten. De ser rena och supersnygga ut = lättsålda, men spelar SKIT, vilket han iinte bryr sig om, oavsett hur svår plattan är. Jäkla bilhandlartricks! Plus att det är lite kulturmord :evil:
sportbilsentusiasten wrote:
För 18k, vad är bättre som skivtvätt än att köpa en Akiva/Arkiv som får gräva upp dammet :wink:
Du har en poäng, men tänk OM det funkar tillfredställande... Vilket lyft att fräscha upp sina plattor och bara få lyssna till musiken och inget annat!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 02, 2006 23:06 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Om en begagnad platta man fått (Dylan) är sååå risig att man varken vill lägga den på spelaren eller spela, eftersom det låter som att spela en grusväg, kan man då göra något som alternativ till att slänga skivan? Diska med vatten och diskmedel? Hur sen få bort det? Självtork? Borrmaskin? :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 03, 2006 00:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
per wrote:
Om en begagnad platta man fått (Dylan) är sååå risig att man varken vill lägga den på spelaren eller spela, eftersom det låter som att spela en grusväg, kan man då göra något som alternativ till att slänga skivan? Diska med vatten och diskmedel? Hur sen få bort det? Självtork? Borrmaskin? :?
Alltså, kranvatten är värsta tänkbara... Kalket i vattnet lägger sig som en jäkla knasterhinna över hela plattan. Det blir tio gånger värre än det var innan. Jag har såååå många plattor jag köpt som sett bra ut, men som visat sig vara tvättade och därför är ospelbara. Du kan ju alltid köpa destillerat vatten på apoteket och sedan svabba blandat med isopropanol aeller Yes, men då trycker man ner ju ner skiten i spåren. Eventuellt borrmaskin - har inte testat själv, men varför inte? Då borde ju eländet åka AV skivan. :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 04, 2006 16:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Det är verkligen ett dilemma det här med tvättning av skivor.
Är faktiskt lite skeptisk mot dessa skivtvättar.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 04, 2006 19:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Stones wrote:
Det är verkligen ett dilemma det här med tvättning av skivor.
Är faktiskt lite skeptisk mot dessa skivtvättar.
Det behöver du inte vara. Men du är två saker du måste tänka på:

1) Rengöringsvätska. De tvättar som använder vacuum för att suga upp vätskan använder oftast ren alkohol. Sådan kan vara lite knepig att få tag på i Sverige. Ofta denatueras spriten (tillsats av aceton) för att bli odrickbar. Men aceton är inte så bra för skivorna, inte ens i 5% mängd. Oftast klarar sig skivorna, men plastdetaljerna i suganordningen ger upp efter ett tag...

2) Mekanisk åverkan. På något sätt ska suganordningen ligga an mot skivan. Jag har sett sådana anordningar som faktiskt repat skivan och ställt till med mer oljud än som tvätten fick bort!

Rätt utfört låter dock en tvättad skiva bättre än en skitig. Ibland funderar jag på att bygga en egen tvätt istället för skräpet från VPI jag hade en gång i tiden och som hamnade i samma container som en Cyrus-tuner....

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 05, 2006 19:37 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Ingen som trots allt har ett grovrengöringstips? Om en platta är så dammig så man knappt vill ha den i närheten av skivspelaren?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat May 06, 2006 03:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Dammsug plattan. :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited