selleri.de
https://www.selleri.de/

Bra MTBcykel för stan/landsväg?
https://www.selleri.de/viewtopic.php?t=1537
Page 2 of 2

Author:  sportbilsentusiasten [ Wed Sep 21, 2005 10:58 ]
Post subject: 

Yepp - Helt rätt med lägre ram, ett skäl att jag började titta på MTB's.

Efter alla svar o efter samtal med cykelhandlare ska jag försöka satsa på en crossover = en vanlig lansvägscykel som är lite robustare o med mellanbreda däck.
Fast framgaffel spar pengar o vikt.

Vad tycker ni om dessa? Några exempel...
http://www.konaworld.com/2k6/preview/dr_dew_2k6.htm

http://www.scottusa.com/product.php?UID=7535

Fast jag måste medge att jag är grymt sugen på denna. Kolla vikten :shock: På med bredare hjul så...
Enda problemet är att det blir bökigt med bredare hjul om man ska ta bort hjulen o stoppa in cykeln i bilen när man ska ut.
Kan man enkelt sära på griparmarna på frambromsen?
Onekligen är skivbroms enklare!
Vore tacksam för feedback av er cykelexperter på den punkten.

http://www.cycles-lapierre.fr/webfiles/Produits/896.htm

Author:  thomash [ Wed Sep 21, 2005 11:57 ]
Post subject: 

Att ta bort ett frahjul eller ett bakhjul på en cykel har aldrig varit ett bekymmer... fort och smärtfritt även om det inte är skivbroms.

Enligt min handlare så finns det ingen anledning att köpa en cross-over cykel... Räser eller MTB gäller, jag håller med.

Köp den cykel som är bäst i tune-dem....
/Thomas

Author:  sportbilsentusiasten [ Wed Sep 21, 2005 12:33 ]
Post subject: 

thomash wrote:
Enligt min handlare så finns det ingen anledning att köpa en cross-over cykel... Räser eller MTB gäller, jag håller med.
Så du tycker inte jag ska välja en hybrid?
En räser med bredare däck är väl vad man menar med cross-over/hybrid?
Nu blev jag konfunderad...
thomash wrote:

Köp den cykel som är bäst i tune-dem....
/Thomas
Givetvis, den som svänger bäst blir det, har samma kriterier på bilar med :wink:

Author:  thomash [ Wed Sep 21, 2005 12:56 ]
Post subject: 

Problemet med en hybrid i min värld är att när hornen växer och cykeln ska plågas i skogen, då håller den inte. För mitt bekymmer är att man missar så mycket med en hybrid när ingen härlig gegg och gyttjebrottning erbjuds.

Om man ska följa mitt råd så ska man köpa en hardtailcykel och 2 uppsättningar hjul. En uppsättning för finåkning till jobbet och affären, en annan med de jävligaste terrängdäck som man kan uppbringa och sen bara välja vid behov.

Dock kan jag förstå hybid tanken. Jag var inne på den fram till dess att jag insåg bristerna.

Vidare håller jag helt klart med om att det är bra om framgaffeln går att låsa så den inte fjädrar i snäva högfarssvängar när man följer den tunna vita linjen... Då gör det ont.

Men provcykla, provcykla, provcykla... och ut i skogen!
/Thomas

Author:  bauta [ Wed Sep 21, 2005 12:59 ]
Post subject: 

En räser med bredare däck är en form av hybrid, ja, men generellt brukar de också ha en stabilare ram etc. Det som blev populärt i sverige förra året var sk cyclocross. En heavy-duty racer som det tävlas med mkt tex i Belgien. Skulle jag köpa en pendlarhoj idag och delvis har grusväg men mest asfalt så skulle jag absolut kolla på en cyclocross (nu kanske man bara förvirrar dig ännu mer med fler alte ;^))
Kolla tex på http://www.cykloteket.se/ cannondale har en cyklocross men jag tror de har ännu fler.

Author:  sportbilsentusiasten [ Wed Sep 21, 2005 13:22 ]
Post subject: 

thomash wrote:
Problemet med en hybrid i min värld är att när hornen växer och cykeln ska plågas i skogen, då håller den inte. För mitt bekymmer är att man missar så mycket med en hybrid när ingen härlig gegg och gyttjebrottning erbjuds.
Ska inte ut i skogen o köra så det är inga problem.
Den ska bara klara trottoarkanter o annat "hårt/vasst" i stan samt fixa grusvägar med gropar.
Annars gäller asfalt.
Mao en oöm LÄTT cykel.
Den första länken visar en MTB som är skitlätt 10.6kg. Blir en sådan om ingen hybrid är roligare att köra.
Ska iså fall be dom sätta på ett smalare däck typ 32 alt 37mm som passar bättre på vägar.

Author:  thomash [ Wed Sep 21, 2005 15:54 ]
Post subject: 

Skoooooooogen :twisted:

Provcykla många så känner du när det stämmer.

/Thomas

Author:  Lejonklou [ Thu Sep 22, 2005 01:10 ]
Post subject: 

sportbilsentusiasten wrote:
den som svänger bäst blir det, har samma kriterier på bilar med :wink:
Med de kriterierna så är det ingenting - nej INGENTING - som slår mitt förslag. Vinner en tune dem test hur lätt som helst.

/Fredrik

Author:  sportbilsentusiasten [ Thu Sep 22, 2005 13:04 ]
Post subject: 

Fredrik, precis som med HIFI är det inte lätt att köpa "icke franskt" här. :(
Har ringt o besökt en antal handlare och visst de har andra märken... men få på lager :?
Så jag valde mellan de båda Lapierrecyklarna. Där kunde man även testa hela sortimentet om man ville.
Bäst svängde den vanliga lansdvägscykeln, mycket tightare o precisare samt med grymt klipp i steget.
Att den är klart billigare är en bonus.

MTB'en var allmänt trög svarade segare på insignaler.
Framfjädring är ok rakt fram, super över trottoarkanter men kass i kurvor. Ingen precision alls, man känner inte hur hjulen greppar. Obehagligt minst sagt.
Även med låst fjädring är det rätt dåligt då gaffeln flexar lite okontrollerat. En vanlig gaffel flexar i längsled, INTE i andra riktningar.
Går fetbort!!
Trots allt är det ju roligast när det svänger :D

Nu ska de bara montera bredare däck, så man kan bränna grusvägar.
Tack för all hjälp!

Author:  Lejonklou [ Fri Sep 23, 2005 23:03 ]
Post subject: 

Skaffa en fransk stereo också så blir allt enklare.

Author:  don Tomaso [ Fri Sep 23, 2005 23:10 ]
Post subject: 

Lejonklou wrote:
Skaffa en fransk stereo också så blir allt enklare.
:D
Ja Jan du kan donera din nuvarande till mig

Author:  sportbilsentusiasten [ Sat Sep 24, 2005 22:08 ]
Post subject: 

don Tomaso wrote:
Lejonklou wrote:
Skaffa en fransk stereo också så blir allt enklare.
:D
Ja Jan du kan donera din nuvarande till mig
Kan tänka mig att byta mot en nyare 911 om du har en?
När det gäller cyklar kan man kompromissa men INTE när det gäller viktiga saker som HIFI o bilar :wink:

Kuriosa är att mina första HIGH END högtalare var Cabasse, franska aktiva i samma storleksklass som Keltik. Tre inbyggda slutsteg som matade diskant/mellan/bas.
Ja, frassarna var över 25år före linn :D

Som sagt... otroligt praktiskt att bara ha en signalkabel från försteget :wink:

Author:  don Tomaso [ Sat Sep 24, 2005 22:20 ]
Post subject: 

hmmm en nyare 911 eller en äldre 911 Carerrera skulle jag inte säga nej till

Page 2 of 2 All times are UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/