selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:13

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 29, 2005 09:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Och köra Komponent passivt då, istället för Katan aktivt?
Passivt med Kairn/Klout eller 5103/2250.
Komponent är intressanta redan på låg volym och det är viktigt för mig där jag bor nu. Musik från Katan med volymen på under 30 av 60 är ointressant, man måste upp på grannosämjanivå för att det ska vara roligt och då blir det inte roligt så många gånger om dagen. Beror kanske mest på Kolektor/LK100 iofs? När det börjar dra ihop sig till köp tänkte jag mig en lång session i affären för att reda ut vad som egentligen ger mest skoj för pengarna.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 29, 2005 09:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tror du inte en aktivering av dina Katan skulle råda bot på volymproblemet?

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 29, 2005 11:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Tror du inte en aktivering av dina Katan skulle råda bot på volymproblemet?
Är det så? Har aldrig hört aktivt.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 29, 2005 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det brukar vara så. Aktivt gör det roligare att kräma eftersom anläggningen inte låter ansträngd av'ett, men det förbättrar även lågnivå-lyssning rejält, blir inte mummel-bludder bara för man lirar lågt!

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 29, 2005 11:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det vore fint om det blev mindre mummel-bludder på låg volym.
Jag tror min lokala handlare ska få bulla upp med aktiva Katan vs passiva Komponent så att jag kan göra en klok affär.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 30, 2005 10:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tjena...dags o börja skriva lite på detta forum. Är ju aldrig inloggad men läser hela tiden. Nåja...till ämnet...

Komponent! Var igår med sambon o lyssnade in dessa ordentligt på T&T och visst spelade det ok. Lite småtråkigt och perfekt sådär men säkert ett ljud man kan växa med...ville intala mig det för vi hade liksom tänkt beställa ett par. Nåja, ville i alla fall höra lite annat och strosade runt ett tag innan vi tog plats framför "Akuratgolvarna". Helt plötsligt föll nu allting på plats, samma låtar som gav en gäspning med Komponent skapade gåshud...

Har lyssnat rätt ofta på Akurat utan att egentligen bli sådär superimpad men nu med Chakra så vart det ett sjukt flyt. Att jag nu är helt såld på dessa dyrgripar (banklån...hmmm) hör ju inte hit utan det var ju komponent det gällde. Jag misstänker att det ger ett bättre flyt i mindre rum. Känns som att de inte räcker till att fylla lite större rum med musik...sedan var det ju det där fysiska som man så ofta vill ha oxå. För egen del så går komponent bort...fast de var ju stiliga o spelar snyggt.

/ Anders

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 30, 2005 10:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

andkan wrote:
Tjena...dags o börja skriva lite på detta forum. Är ju aldrig inloggad men läser hela tiden. Nåja...till ämnet...

Komponent! Var igår med sambon o lyssnade in dessa ordentligt på T&T och visst spelade det ok. Lite småtråkigt och perfekt sådär men säkert ett ljud man kan växa med...ville intala mig det för vi hade liksom tänkt beställa ett par. Nåja, ville i alla fall höra lite annat och strosade runt ett tag innan vi tog plats framför "Akuratgolvarna". Helt plötsligt föll nu allting på plats, samma låtar som gav en gäspning med Komponent skapade gåshud...

Har lyssnat rätt ofta på Akurat utan att egentligen bli sådär superimpad men nu med Chakra så vart det ett sjukt flyt. Att jag nu är helt såld på dessa dyrgripar (banklån...hmmm) hör ju inte hit utan det var ju komponent det gällde. Jag misstänker att det ger ett bättre flyt i mindre rum. Känns som att de inte räcker till att fylla lite större rum med musik...sedan var det ju det där fysiska som man så ofta vill ha oxå. För egen del så går komponent bort...fast de var ju stiliga o spelar snyggt.

/ Anders
Jobbig grej! Man får nog passa sig lite med att lyssna på dyrare grejjer när man väl har bestämt sig för något billigare... Så man får leva i uppfattningen att det håller. Det man inte känner till kan man inte heller sakna.

Håller med om att Komponent är lite trista men att Akurate är grymma. Har bara hört golvarna, men det verkar som att många anser att stativarna är bättre. Och billigare...

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 01, 2005 09:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Snackade med HF igår, tydligen var det första paret som skickades runt (och som nu står i Uppsala?) betydligt bättre än det "pre-production"-par som dom har inne just nu. Man kan kugnt säga att entusiasmen hade falnat ganska mycket... Frågan var snarare huruvida dom var lika bra som Ninka än som Espek :(

Last edited by henriklh on Thu Sep 01, 2005 14:41, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 01, 2005 09:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Snackade med HF igår, tydligen var det första paret som skickades runt (och som nu står i Uppsala?). Betydligt bättre än det "pre-production"-par som dom har inne just nu. Man kan kugnt säga att entusiasmen hade falnat ganska mycket... Frågan var snarare huruvida dom var lika bra som Ninka än som Espek :(
Vad intressant! Kanske inte så konstigt att folk har haft så spretiga intryck av Komponent då... Men man börjar ju undra varför de blev sämre lagom till produktionsstarten. Blev de första "för bra" kanske i förhållande till priset?

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 01, 2005 10:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Detta kan bara inte stämma!
Att de sänker kvaliteen på produktions-exemplaren i förhållande till visningsex
Nånting måste gått helt galet någonstans.
Man skulle snarare förvänta sig att de var bättre!

Men att de medvetet skulle försämra dem för att passa in bland de andra burkarna tvivlar jag starkt på

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 01, 2005 14:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Detta kan bara inte stämma!
Att de sänker kvaliteen på produktions-exemplaren i förhållande till visningsex
Vad jag förstod så har Linn inte börjat leverera riktiga produktions-exemplar än, det rör sig alltså om olika varianter av pre-produktion.

Dom sa dessutom att dom helt enkelt kräver sub. Och i och med det så kostar dom ju snarare 27' än 17'...

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 01, 2005 15:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OK!
Så det har ej kommit någon högtalare för försäljning ännu, jag missuppfattade nog lite då!
Fast det verkar konstigt att det skiljer så mycket mellan olika förserie-burkar ändå tycker jag.
Vi får väl anta att serie burkarna blir minst lika bra som de bästa förserieburkarna :wink:

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 11, 2005 16:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Snackade med HF igår, tydligen var det första paret som skickades runt (och som nu står i Uppsala?) betydligt bättre än det "pre-production"-par som dom har inne just nu. Man kan kugnt säga att entusiasmen hade falnat ganska mycket... Frågan var snarare huruvida dom var lika bra som Ninka än som Espek :(
Tragsikt.
Är det någon som hört mer i denna fråga?
Man kan ju hoppas att de riktiga exen är lika bra som demoexen
Eller någon som demat dom mot Ninka, Katan, Espek

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 16, 2005 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
henriklh wrote:
Tragsikt.
Är det någon som hört mer i denna fråga?
Man kan ju hoppas att de riktiga exen är lika bra som demoexen
Eller någon som demat dom mot Ninka, Katan, Espek
Nu har dom iaf kommit. Någon måste ju ha lyssnat på dom?

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 17, 2005 08:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Nu har dom iaf kommit. Någon måste ju ha lyssnat på dom?
Jag har lyssnat en del på Komponent 110 på Ljudkompaniet i Uppsala.

Fick aldrig möjlighet att jämföra rakt av mot Ninka, men i rummet där Komponent stod uppställda har jag Ninka i relativt färskt minne.

Med Classik som källa och utan sub låter Komponent 110 väldigt tunt, snudd på tunnare än Katan men trots det låter det grymt bra! Det är nåt härligt friskt över ljudet som gör att man lätt fastnar och tiden går fort! Med sub till blir det bättre tryck och djupbasen hörs igen, men 120 (ufosubben) är inte nån sub som flyttar luft direkt, storknar ganska fort när man vrider på volymen...

Med Unidisk 2.1, Exotik och 5125 låter plötsligt Komponent 110 mycket större! Det blir mycket roligare att höja volymen och det finns lite bas i lägre regioner (men även här behövs sub!!). Trots ett mycket svårt rum svänger det grymt bra och det hörs att Komponent har mer gemensamt med Akurate och Artikulat än Ninka.

Kort sagt: en högtalare som ställer sig in och förför från första sekund, men jag vågar inte lova att den räcker för den som gillar att ösa. Ninka är fortfarande ohotad som "mest bang-for-the-buck" i Linns nuvarande sortiment.

/ jajo

Post new topic  Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00