henriklh wrote:
Nu har dom iaf kommit. Någon måste ju ha lyssnat på dom?
Jag har lyssnat en del på Komponent 110 på Ljudkompaniet i Uppsala.
Fick aldrig möjlighet att jämföra rakt av mot Ninka, men i rummet där Komponent stod uppställda har jag Ninka i relativt färskt minne.
Med Classik som källa och utan sub låter Komponent 110 väldigt tunt, snudd på tunnare än Katan men trots det låter det grymt bra! Det är nåt härligt friskt över ljudet som gör att man lätt fastnar och tiden går fort! Med sub till blir det bättre tryck och djupbasen hörs igen, men 120 (ufosubben) är inte nån sub som flyttar luft direkt, storknar ganska fort när man vrider på volymen...
Med Unidisk 2.1, Exotik och 5125 låter plötsligt Komponent 110 mycket större! Det blir mycket roligare att höja volymen och det finns lite bas i lägre regioner (men även här behövs sub!!). Trots ett mycket svårt rum svänger det grymt bra och det hörs att Komponent har mer gemensamt med Akurate och Artikulat än Ninka.
Kort sagt: en högtalare som ställer sig in och förför från första sekund, men jag vågar inte lova att den räcker för den som gillar att ösa. Ninka är fortfarande ohotad som "mest bang-for-the-buck" i Linns nuvarande sortiment.
/ jajo