selleri.de https://www.selleri.de/ |
|
Priser Linn https://www.selleri.de/viewtopic.php?t=1458 |
Page 2 of 2 |
Author: | sportbilsentusiasten [ Sun Aug 21, 2005 10:50 ] |
Post subject: | |
Ayn wrote: Skulle Linn vara för dyra skulle många köpa annat. Det är viktigt att skilja mellan dyrt och mycket pengar. Linn-produkter kostar mycket pengar ur en 'lekmans' perspektiv. Dyrt vill jag påstå att det INTE är dock, man får det man betalar för. De i mitten o speciellt Classik serien/SC är fantastiskt prisvärda tex. Under de 25 år jag har varit Linnist har de gått från "bra pris" o överlägsna till "mycket pengar" o överlägsna, om ni fattar... |
Author: | Lejonklou [ Sun Aug 21, 2005 12:54 ] |
Post subject: | |
sportbilsentusiasten wrote: Dock tycker jag att Linn ligger lite högt i pris - framför allt på instegsprodukterna o värstingarna Sedan har vi värstingmodellerna, Klimaxserien till exempel. Jag håller med om att de är för dyra. Tanken är kanske att de ska bära en större del av utvecklingsavdelningens kostnader? Jag har personligen alltid varit mest intresserad av riktigt prisvärda och överkomligt prissatta produkter. Såna som ger mest glädje per krona och som de allra flesta kan spara ihop till om de bara är tillräckligt intresserade. Lite svårt att förklara vad jag menar... men LP12 var länge en sån där produkt som förändrade folks liv. CD12 var snuskigt bra den med, men prislappen... Även om jag hade haft de pengarna så kändes det, ja, alldeles för mycket. Priset gjorde den visserligen berömd och hyllad (vem vågar kritisera en så dyr CD-spelare?), men samtidigt ouppnåelig och därmed ointressant. Bara min egen högst personliga åsikt. |
Author: | per [ Sun Aug 21, 2005 13:45 ] |
Post subject: | |
Jag tror att en av Linns framgångsfaktorer är att de gör snuskigt dyra värstingprodukter som har en smal kundgrupp. Givetvis är mycket av kostnaden för dessa produkter till stor del utvecklingskostand, men lärdomarna i detta arbete kommer nog alla Linn-kunder till gagn. |
Author: | Ayn [ Sun Aug 21, 2005 13:53 ] |
Post subject: | |
Jag tycker också att det vore fint med vettigare instegsmodeller. I sortimentet som är på väg ut har det funnits, men bland nyare produkter verkar det saknas helt - synd. Samtidigt skulle jag inte vilja att de kom med instegsprodukter som inte är bra nog att göra Linn rättvisa. Jag har själv lite svårt för Kan IV t.ex., de är billiga nog att vara vettiga högtalare i instegsklassen men jag tycker inte de låter särskilt kul. Nu SKA de ju inte låta så bra som dyrare saker, men de borde åtminstone låta bra nog för att man ska bli sugen på mer, vilket åtminstone inte jag blir när jag hör dem... |
Author: | Lejonklou [ Sun Aug 21, 2005 16:03 ] |
Post subject: | |
per wrote: Jag tror att en av Linns framgångsfaktorer är att de gör snuskigt dyra värstingprodukter som har en smal kundgrupp |
Author: | Bill50x [ Mon Aug 22, 2005 00:43 ] |
Post subject: | |
Priser, målgrupper och överlevnad är svårt. Jämför med Porsche. I slutet av 70-talet när det gick som bäst, breddade man modellsortimentet och vände sig till fler målgrupper. Dels den billigare 924 som jag tror baserades på ett Audi-chassi, dels 928 med frontmotor, automatlåda och diverse andra bekvämligheter. 928 var ganska häftig med många hästkrafter, breda däck osv. Men vad hände? Jo, Porsche höll på och tappa sin profil och sin image. Vem betalar halv mille för en "riktig" Porsche när en nyrik snorunge kan köpa en 924 för 100.000? Helt plötsligt var Porsche-emblemet inte lika mycket värt och sämre blev det när dom började kallas för "Börs-moppar" under det glada 80-talet.... Jag tror att Linn funderar i samma banor och inte vill "besudla" sitt varumärke med för billiga instegsmodeller trots att man definitivt skulle klara av att göra sådana. Man skulle mycket väl kunna designa en cd-spelare och sedan producera den billigt i tex Kina. Men hur skulle Linns image utvecklas om marknaden översvämmades av billiga produkter med deras namn på? Linn har ett bra rykte, kan man köpa en bra (inte bäst, men bra) cd-spelare för 3-4 tusen (eller billigare) tror jag att många skulle slå till. Frågan är hur många som skulle fortsätta handla Linn cd-spelare för 15 - 100 tusen? För handen på hjärtat, de dramatiska skillnader som ni märker med någon liten mjukvaruuppdatering av Unidisk - den skillnaden kan 99% av hifi-marknaden inte ens detektera.... / B |
Author: | sportbilsentusiasten [ Mon Aug 22, 2005 01:37 ] |
Post subject: | |
Bill50x wrote: Men vad hände? Jo, Porsche höll på och tappa sin profil och sin image. Vem betalar halv mille för en "riktig" Porsche när en nyrik snorunge kan köpa en 924 för 100.000? Helt plötsligt var Porsche-emblemet inte lika mycket värt och sämre blev det när dom började kallas för "Börs-moppar" under det glada 80-talet.... Porsche's misstag var att göra billigare o ganska mediokra bilar (924) samt svindyr o inte tillräckligt bra bilar (928) Bra o billig är dock ALDRIG fel ![]() Bäst o dyr (men inte dyrast) är heller inte fel. Båda dessa kan kallas "prisvärda"... Men notera att bäst och dyrast sällan är gångbart! (flera bilexempel dyker upp..) Sedan är bilar mycket mer förknippade med image (som ALLA ser) än HIFI som i princip inga andra än användarna ser... Tror däremot att prestanda är mer förknippat med HIFI än bilar. |
Author: | Stephan [ Mon Aug 22, 2005 08:48 ] |
Post subject: | |
Hejsan! Vill gärna lägga in lite kommentare! 1) Stel fast prissättning, detta tycker jag är bra! Det hade känts väldigt konstigt om man skulle behöva hålla på och pruta för att få rätt pris varja gång man skall köpa nåt, eller veta att handlaren säljer samma grejjor till andra personer till ett lägre pris! Jag håller på att renovera hemma och i byggbranchen så råder denna ruttna policy 2) Porsche 924 är en väldigt missförstådd bil den har ett chassi utvecklat av Porsche åt VAG, det är betydligt bätttre och mer välbalanserat än de flesta andra bilmodeller, bilen har motorn fram och växellådan bak som tex nya Corvetter, eller Ferrari Maranello, balansen är mycket bra och det har byggt tävlingsbilar med många hundra hästkrafter på detta chassi! Tex 924 GTR/GTS, 968 turbo S. Dessutom är det en perfekt familjebil med stort bagageutrymme, baksäte, perfekt vinterbil, galvad kaross mm. Jag har haft 2st 924 1st 944 1st 968 och kör nu den bästa modellen en Speedgelb 924S! ![]() 911 är ett riktigt mesigt Kubelwagen-derivat från 30-talet mvh Steffe |
Author: | ulfbnilsson [ Mon Aug 22, 2005 18:42 ] |
Post subject: | |
Jag tycker nog att vissa av Linns produkter ligger lite väl högt i pris, även om de erbjuder bra prestanda för pengarna. Den stora förändringen jämfört med för 10 år sedan tycker jag dock att andrahandsvärdet är, vilket har väl så stor inverkan på kostnaden. "På den gamla goda tiden" stod sig värdet på Linns produkter fantastiskt väl. Jag hade tex en LP12, ett par Kabers med 280 Spark och efter ett bra tag fick jag ändå tillbaka en ganska stor del av pengarna när jag sålde dem. Nu verkar de följa samma beg pris utveckling som många andra märken. Jag är dock inte säker på att detta bara är Linns fel, utan främst pga att utvecklingen går väldigt fort nu, främst inom elektronik. |
Author: | Bill50x [ Mon Aug 22, 2005 23:28 ] |
Post subject: | |
Stephan wrote: 911 är ett riktigt mesigt Kubelwagen-derivat från 30-talet ![]() ![]() |
Author: | Bill50x [ Mon Aug 22, 2005 23:32 ] |
Post subject: | |
ulfbnilsson wrote: Jag tycker nog att vissa av Linns produkter ligger lite väl högt i pris, även om de erbjuder bra prestanda för pengarna. / B |
Author: | sportbilsentusiasten [ Wed Aug 24, 2005 01:20 ] |
Post subject: | |
Stephan wrote: Porsche 924 är en väldigt missförstådd bil den har ett chassi utvecklat av Porsche åt VAG, det är betydligt bätttre och mer välbalanserat än de flesta andra bilmodeller, bilen har motorn fram och växellådan bak som tex nya Corvetter, eller Ferrari Maranello, balansen är mycket bra och det har byggt tävlingsbilar med många hundra hästkrafter på detta chassi! ![]() O visst var 924 rätt långsam för att vara en Porsche. Bra (tom utmärkt) bil räcker inte långt, en bra Porsche har ribban KLART högre... 968 är en skitfin sportbil men som sagt... en 11'a är det ju inte ![]() Vilket visas av att den lades ned medan 911'modellerna är hetare än någonsin. Så för att återgå till Linn... charm o "det lilla speciella" smäller högre än könlös prestanda. |
Author: | Stephan [ Wed Aug 24, 2005 07:40 ] |
Post subject: | |
...Fast 911 har ju lagts ner för länge sedan. Dagens "911" är ju bara en Lifestyle-produkt för gubbar som vill förverkliga sina barndomsdrömmar. En ny 911 väger mer än min Volvo 940 kombi. ![]() Det vore som Linn skulle kalla Akurate för Isobarik och påstå att det är samma högtalare fast lite förfinad genom åren... Samtidigt kämpar Porsche hårt på att förhindra Boxstern från att bli snabbare än 911:an av marknadspolitiska orsaker. Jag minns när Porsche släppte Boxstern, det viktigaste för dem verkade vara att få bekräftat att detta var en "riktig Porsche" inte att det var en grymt bra sportbil. Nä, tacka vet jag Opel Speedster, där snackar vi en riktig racer utan en massa gubbkomfort och kompromisser, som en Linn-stereo nästan! ![]() Hoppas alla ser humorn i detta inlägg!! mvh Steffe |
Author: | sportbilsentusiasten [ Wed Aug 24, 2005 08:57 ] |
Post subject: | |
Stephan wrote:
Jämförelsen Porsche vs. Speedstern är klockren. Precis som nyare Porsche med tiden blivit tunga o svindyra har även Linn bytt målgrupp. Nästan som att Linn närmar sig B&O ideer; en "lifestyle" produkt (=yta o design) ![]() fyi, Keltik är en billigare byggd Isobarik, o samma sak gäller Akurate. ok - de nyare låter bättre men de äldre högtalarkabinetten VAR mer påkostade. Isobarikprincipen (två element innanför varandra) är dyr att tillverka. Får intrycket att Linn numera ser mycket på att minimera tillverkningskostnaden, de nya AV-lådorna är KLART smäckiga jämfört med LK-lådorna. |
Page 2 of 2 | All times are UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |