selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 05:16

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 30, 2005 15:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det här med märkes entusiaster hittar man lätt i andra branscher som bilar, kläder, kaffe... ja vad som helst!

Hur lätt vore det inte att få i gång en tråd under övrigt genom att skriva "Volvo är överlägsen Saab" :wink:
Även om de två bilarna på papprett och i tester får nästan lika bra medelbetyg så kommer de att skys som pesten av respektive märkesfanatiker!

Vi får nog leva med att inte alla dyrkar Linn och även om Fidelty förmodligen inte heller dyrkar Linn så har dom givit positiva utlåtanden om de produkter de testat! LP-12:an som testats nu är ju egentligen dagens instegsalternativ trots att den kostar dryga 40 tusen i detta utförande. Recensenten är som sagt lyrisk över dess egenskaper när han monterat på sina egna pickup alternativ i stället för Adikt!

Där tror jag kanske att just LP-12:an har en liten fördel av att den kan kombineras med diverse alternativ av tonarmar, pickuper och strömförsörjningar som inte tillverkats av Linn :? Ger kunden lite större frihet än när han exempelvis köper en CD. Det är nog en av anledningarna till att LP-12:an är så populär även i icke Linn anläggningar!

Skivspelarverket är trots sin relativt enkla konstruktion och trots att den inte väger ett ton som vissa Clear Audio, SME oljeriggar förmodligen det mest optimala man kan snurra sin vinyl på! De ytterst fina toleranserna är en anledning plus alla dessa år den testats och moddats sedan 1972!

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 30, 2005 15:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Eller så är det helt enkelt det att dom har börjat göra dyrare grejer...

Om en Hifi - tidning jämför olika produkter så tar dom alltid ett gäng i ungefär samma prisklass
Även i samma prisklass har ju Linn produkter ratats så prisargumentet faller.
Undantaget är LP12 som alltid fått fina betyg...

Men visst hade de sålt mer grejjer i NA om de hade sett maffigare ut!
Tänk va skönt att de nu ser diskreta ut!
Fy tusan att ha en skivback-stor 100kg klump med kylflänsar (eller flera om man kör aktivt) :cry:

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 30, 2005 22:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har nu läst del 2 av LP-12 testet där man häktat på en Ekos arm.
Recensenten var ju som jag nämnde tidigare lyrisk över LP-12.an i det första testet och menade på att det var först med en MC-puppa på Akito 2B armen som det verkligen började lira på allvar. Det rörde sig då om en Benz pickup som väl kostar så där en 3 ggr vad Adikten gör.

Recensenten chockades åter över den stora förändringen som uppstår vid steget från Akiton till Ekos av senaste snitt. Vi LP-12 ägare är självklart inte förvånade :wink:

Benz pickupen lät naturligtvis ännu bättre nu.. mer luftigt o.s.v.
Det som dock förvånar recensenten nu är att Adikten plötsligt låter riktigt bra (trots att det är en billigare puppa :roll: ) och att den dessutom krossar den dyrare pickupen i basområdet. Det driv och den baskvalite som Adikten plockar fram finns inte hos den dyrare Benz pickupen :lol:

Ja vad skall man säja om det?
Talar väl en hel del om Adiktens kvaliteer...
En tre tusen kronors pickup (MM) som till och med duger på en arm för nästan 30 lök :shock:
Anders på Tonläget anser ju också att den kombon fungerar!

Så hur får man frugan att förstå att en tonarm för 27 tusen är en klok investering... :?
Några tips :?:

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 30, 2005 22:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Så hur får man frugan att förstå att en tonarm för 27 tusen är en klok investering... :?
Några tips :?:
Ta med henne på en demo, funkar garanterat. För hon gillar väl musik :D

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 30, 2005 22:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo fast hennes fokus ligger lite mer åt köksrenoveringshållet just nu...
En liten annan prio här i livet och en tonarm som kostar som en lite bättre charterresa går nog tyvärr inte hem :cry:

Nä man får nog köra det vanliga smygsparandet och tala om att den nya armen minssan inte var dyr. Ett par tusen bara.. :lol:

Eller så byter jag bara arm och säjer inget.
Undrar om hon märker något? dom är ju svarta båda två :D

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 30, 2005 22:25 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

MM är för småbarn, män med skägg väljer MC.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 30, 2005 22:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hehehe!

Spar man in på rakhyvlar och rakskum så har man kanske råd med en MC.
Jo MC är naturligtvis bäst men Adikten har impat på mången MC fanatiker!
Men visst... en Klyde skulle sitta bra :!:

Men ser man ut så där måste man nästan åka Harley och det är ju rätt dyrt de med :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 30, 2005 22:37 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

[quote="Sondek"]Men ser man ut så där måste man nästan åka Harley och det är ju rätt dyrt de med :wink:[/quote]
Män kör HD, pojkar kör japanskt

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 30, 2005 23:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Jo MC är naturligtvis bäst men Adikten har impat på mången MC fanatiker!
Har ägt en hel del puppor...o vet man hur en MC puppa (trojka/arkiv typ) låter så vill man inte ha en Adikt.
Otrolig skillnad, faktiskt....

Efter att hört en topp12'a av senaste spec (fast med Adikt) hos Anders -ville jag bara sätta på Uni 1.1.
Antar att det inte hade inträffat on det suttit en Akiva eller nåt :wink:
ok, svänger bra men det låter raspigt med MM.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 01, 2005 00:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Efter att hört en topp12'a av senaste spec (fast med Adikt) hos Anders -ville jag bara sätta på Uni 1.1.
Antar att det inte hade inträffat on det suttit en Akiva eller nåt :wink:
ok, svänger bra men det låter raspigt med MM.
Låter som att det var nåt fel på skivan eller på pickupen. :?

Visst är det stor skillnad mellan en Adikt och en Arkiv B, men när jag demade en ny Klyde mot en Adikt med cirka 200 speltimmar var det solklart att Adikt var mest prisvärd! Helt solklart.

Jag tror att krutet sitter i Ekos. Jag kommer att satsa på Akito 2B->Ekos och behålla Adikt.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 01, 2005 01:53 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej henrik... Vill gärna bemöta ditt påstående... De flesta här vet att överlag så får man vad man betalar för... Lite bättre "ljud" upplevelse kostar i regel det dubbla. klart att det finns några undantag men i stort håller den regeln långt. Då spelar det ingen roll om märket är naim linn eller andra typ krell. Amerikanska krell har alltid varit biffiga skapelser som allt annat som kommer från USA om man får generalisera. Att de är tunga beror naturligvis på ett kraftfullt chassi och massiv nätdel men det säger naturligtvis inget om att just detta ljud skulle få din fot att stampa gladare i takt. Varför döma ut andra när man kan gotta sig åt det ideal som tilltalar en själv. Sammafattningsvis kan man gott säga att smaken är som ..... Idag kommer ny teknik som möjliggör att de flesta produkter kommer att bli lättare när det gäller nätdelen. Fortfarande gäller bra isolering av olika störningar innon skalet och detta kostar liksom kvalite av komponenter = lite bättre ljud med allt vad det innebär dubbla priset.
M.v.h. Torkel

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 01, 2005 04:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:

Visa mig ett reportage som sågar en dyr produkt och säger att en för halva priset är mycket bättre så ska jag vara tyst sen.

/Henrik
Håller i princip med dig. Det är ju inte ofta man hittar en tidning(hi-fi, bil eller liknande) som har en rak åsikt. De slingrar sig gärna och vill inte ta ställning. (kanske blir svårt att få gratisprylar annars)
När jag läste ditt inlägg kom jag faktiskt på en artikel som jag läste i Hi-fi och musik för 1 år sedan. De testade högtalare i lägre prisklass (tror det var 5 tusen) till min förvåning vann ett par Infiniti Primus 250. Dessa kostade 3 tusen. En av de första gånger jag sett detta. Jag tyckte det lät spännande och försökte lyssna på ett par men hittade dem aldrig.
Det kanske var undantaget som bekräftade regeln.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 01, 2005 08:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredrik S wrote:
En av de första gånger jag sett detta.
Det händer faktiskt oftast på billigare produkter. Är det bara jag som tänkt på hur sällan de jämför DYRA produkter i HIFIpressen :wink:
Slutat läsa dessa tidningar för flera år sedan, men tittar ibland snabbt i pressbyrån. Samma stuk nu som då.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 01, 2005 08:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Jag kommer att satsa på Akito 2B->Ekos och behålla Adikt.
Det gör du rätt i.
Adikt är bra o prisvärd men jämfört med en superpuppa så bara ÄR det "raspigt". Därmed inte sagt att Adikt låter raspigt...men när man hör hur det ska låta så upplevs en MM puppa som ganska hård o vass.

Skulle jag lägga så mycket pengar på en 12'a så är sista steget upp till en MC ett måste.
Kanske inte prisvärt men efter ha slitit ut en Trojka o Arkiv så finns det ingen annat alternativ :D

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 01, 2005 11:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sumpen wrote:
Män kör HD, pojkar kör japanskt
Män låter som de har kvar puttersmällan sen 5årsåldern?
Inte troligt... ;)

Jag som tycker så bra om min AT-OC9 mk3 på Ittok LVII!

Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00