Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
Men grabbar...
Om du hade sett hela förloppet istället för stillbilder så hade du sett att jag vid varje i- och urkoppling av en kontakt höll med den andra handen i chassiet. Dessutom satt jag helt stilla på golvet vid all intern hantering. Riskfritt, anser jag.
Det är alltid potentialskillnader som är den stora faran och normalt är det alltså ok om chassi och du själv har samma potential. Är ni båda på +500 volt sker ingen urladdning åt något håll. Men, dagens mer avancerade kretskort med flera komponentlager och jordlager kan ha känsliga komponenter sittande mellan jordplanen. Får de av någon anledning olika potential kan man leva farligt.
Vad som är riktigt lurigt är att det mycket sällan är vid själva urladdningstillfället som en komponent ger upp. Oftast blir den "bara" skadad och ger upp vid ett senare tillfälle. Detta senare tillfälle kan variera från några timmar till månader. Det kan dyka upp lika gärna efter normal drift, vid överspänning (som komponenten normalt ska tåla) eller faktiskt bara av att ligga på en lagerhylla.
Sitter man med en apparat i knät, håller i chassit, så har man i teorin samma potential. Men tänk dig att du bär en fleece-tröja eller något annat av syntetmaterial. Detta material (som ju är isolerande) ändrar inte uppladdning så lätt. Friktionen mot din kropp laddar upp materialet och den blir mer eller mindre bestående under lång tid. Influensen från tröjan (eller byxorna) kan ladda upp de delar av ett kretskort/komponenter som inte har kontakt med jord/chassit. Och vips har du en potentialskillnad!
Farorna ska inte överdrivas, oftast händer ingenting. Men eftersom man oftast inte får någon kvittens just när skadan sker (elektronik är känsligare för så svaga urladdningar att vi människor inte ens märker dom) utan apparaten fungerar som vanligt ett tag till, så gäller det att skydda sig med både hängslen och livrem.
Inte meningen att hacka på någon, jag har sett mycket värre bilder än så här

Men med tanke på vad Linn-elektronik och liknande kostar ville jag bara göra ett litet påpekande
/ B