selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 17:51

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 13, 2005 23:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Upptäckte en webradio idag som jag tycker funkar bra. Man får streamad musik som liknar den man tycker om. Kanske inte det bästa alternativet om man vill upptäcka nya stilar men bra om man vill upptäcka ny musik som ligger nära den man gillar idag

http://www.last.fm/
Är det någon annan som prövat den?

Hur funkar det för er?

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 13, 2005 23:44 
Site Admin
Site Admin

Finns där under användarnamnet "patriki". Har bara kört det som en kul grej hittills, knappt testat webradion utan bara skickat vilka låtar jag spelat för att kolla vad mina 'grannar' lyssnar på för nåt...

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 14, 2005 01:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

"equinoxus" så hittar ni mig...

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 26, 2005 21:50 
Ny Medlem
Ny Medlem

Det beror på vad du gillar för typ av musik men mycket värdefull information brukar finnas på de skivor man köper om man ägnar konvoluten litet tid. Artister som samplar eller remixar måste/brukar ange sina källor. Ett avsnitt man inte skall glömma är "thanks to" - delen där artisten tackar allt och alla, men också kan ange andra artister som hjälpt till! Vill du veta mer kan jag ge dig direktlänkar till ett par bra musikbolags direktförsäljning. (Jag menar inte SONY eller de stora drakarna) Men som sagt det beror litet på vilken smak du haver!

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 03, 2006 00:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett intressant ställe för att hitta lite intressant musik är på http://www.dagensskiva.com/, dock kanske det inte faller alla på läppen men täcker nog den stora massan.

För den lite mer progressiva delen är ju Missing Piece ett intressant ställe för tips.

Dock skulle det kanske vara trevligt med en kategori här på forumet uppdelad på stil med tips för alla vara ett alternativ. Det finns så himla mycket bra musik men tyvärr så finns det även en himla massa trist musik oxå. :?
[/url]

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 12:22 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag håller med dagensskiva.com är inte så pjåkig och ett forum för olika genrer skulle nog inte vara så dumt. Jag är allätare och klarar väl eg. det mesta förutom country! (Även om det finns godbitar där oxå) För den som gillar house/nujazz/electronica finns www.soulseduction.com. Bra site som är intuitiv och lätt att använda. Funktionen för provlyssning är mycket bra tycker jag. För den som gillar välproducerad musik och är Jazzfantast kan jag varmt rekomenera det tyska skivbolaget ECM. Produktionen på dessa skivor liknar ingenting annat. (www.ecmrecords.com)

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 21:59 
Site Admin
Site Admin

Jag är inte säker på att det skulle vara en bra idé att dela upp tipsen i genrer här på forumet. Om vi hade livligare trafik på Musik-delen kanske, men som det är nu är det inte så fasligt många trådar att titta igenom ändå.

Sen är det inte alltid så lätt att sortera in musik i en viss genre...

Men jag kanske är i minoritet? Om det är många som tycker vi ska dela upp i genrer kan det ju bli aktuellt.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 22:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Jag är inte säker på att det skulle vara en bra idé att dela upp tipsen i genrer här på forumet. Om vi hade livligare trafik på Musik-delen kanske, men som det är nu är det inte så fasligt många trådar att titta igenom ändå.

Sen är det inte alltid så lätt att sortera in musik i en viss genre...

Men jag kanske är i minoritet? Om det är många som tycker vi ska dela upp i genrer kan det ju bli aktuellt.
Jag tycker det är bra som det är. Det behövs ingen uppdelning i gengres sedan finns det ju som sagt artister som tvärsar igenom flera gengres.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 22:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja varför inte, vi får väl se till att fylla dom med intressant material :wink: Man kanske skulle ta och skriva sin egen lilla recention samband med ny inköp av nån trevlig platta som man vill dela med sig.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 22:56 
Site Admin
Site Admin

Stones wrote:
Ja varför inte, vi får väl se till att fylla dom med intressant material :wink: Man kanske skulle ta och skriva sin egen lilla recention samband med ny inköp av nån trevlig platta som man vill dela med sig.
Det är alltid välkommet oavsett strukturen på forumet! :)

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 07, 2006 01:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Det är alltid välkommet oavsett strukturen på forumet! :)
Trevligt

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 09, 2006 11:44 
Ny Medlem
Ny Medlem

Pediatrik wrote:
Blev slutligen nyligen tipsad om siten www.pandora.com. Man knappar in namnet på en artist/låt och vips så sätter siten ihop en "radiokanal" som spelar liknande musik. Har bara testkört den och det hela innebär provlyssning via dator, vilket jag har lite svårt för, men själva idéen är ju lysande om den funkar.
Har själv använt Pandora ett par dagar och är väldigt positiv. Har hittat ett par artister som jag aldrig hört talas om. Enligt uppgift är mindre än 10 % av musiken frän "major labels". Kul artikel: http://www.fastcompany.com/magazine/101/pandora.html

Lyssnar själv mycket på klassisk musik och har hittat många guldkorn på skivan med smakprov som följer med varje nummer av brittiska tidningen Gramophone.

PostPosted: Sun Nov 26, 2006 02:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det finns en mycket bra och snygg svensk site som marknadsför all sorts 'kvalitetsmusik' som jazz, klassisk musik och mer,
http://www.iclassics.se
Här finns mycket att upptäcka, eller få information om t.ex Diana Krall eller von Otter. Alla skivor skivor, DVDs, länkar till skivbolag osv.

Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00