selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 05:19

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 12:15 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ingen aning, och jag vet inte om det är så relevant heller. Snarare tror jag att det är och kommer vara färre giganter, mycket på grund av att det idag finns många fler sätt att kolla upp musik än de traditionella kanalerna. Det ger en mindre fokusering på enskilda artister. Och som sagt, ser man dessutom till vilka artister skivbolagen lägger allt krut på så är det ju inte direkt där de stora talangerna finns tyvärr... :roll:

Jag tycker det är kul att det inte centreras kring ett fåtal giganter! Det känns som mer nyanserat att bra musik kommer från alla möjliga håll på något sätt. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 16:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
När det gäller musik från olika tider, finns det nog bra musik från alla år. Många bra band har hängt med länge, det som varierat är trender som lyft fram lite olika typer av musik.

80-talet hade väl sina perioder, men parallellt med den musiken spelade ju även en hel del bra band (dock i skuggan av det som var "inne" för stunden).

Görs bra musik i dagarna också, även om det som ligger på topplistorna är skit. Fast dom har jag då inte intresserat mig av på länge, endast för att söka "komik" :P ..och gråta lite över hur dumma köparna idag tycks vara.

Intressant att INGEN av de stora kommersiella musikkanalerna på TV spelar alternativ och bra musik, för att visa nåt annat än just det som är "inne".


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 17:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Men har MTV slutat med sina alternativa kvällar? Jag kikar så sällan på den kanalen för jag blir bara så frustrerad... :evil:

Kommer ihåg att det fanns en del bra ändå...

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 18:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Kommer kanske inte som någon överraskning att jag har mest skivor från 70-talet. Varför? Jag tycker att det som gjordes då är överlägset bäst. Det görs bra musik nu också men inte i samma utsträckning. Ny musik för mig är 90-tal och framåt. Det går att se en förändring i musiken mellan 70 och 80. Vidare en förändring mellan 80 och 90, 70-talet kom lite tillbaka. Men mellan 90 och 2000 kan jag inte urskilja någon förändring. Mycket på grund av att vi befinner oss mitt uppe i 00-talet just nu. Om tio år går det nog att analysera övergången bättre.

Populärmusik har alltid varit skräp i mina öron. Under åren då grungevågen gick som högst var jag i fas med innemusiken men det kommer nog aldrig att hända igen.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 19:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
jonteman wrote:
Kikade lita fram och tillbaka här och det verkar som de flesta nästan uteslutande köper musik fråm "gamla" artister. Själv har jag en sådan tendens ibland. Kan det vara så att Linnister har lite högre medelålder och hänger kvar i det förflutna? :wink: Eller är det så att det gjordes bättre musik "förr"...
För mig är det enkelt, man köper gamla plattor för man vet vad det är samt att det är billigare (så man kan köpa fler plattor).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 21:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Det finns massor av bra musik att lyssna på idag.

För mig är senare delen av 80-talet och början av 90 ett förlorat musikalistkt kapitel av mitt liv. Men det beror nog mer på mig än på musikutvecklingen :-)

Men hur många av synthbanden från 80-talet har överlevt? Försvinnande lite skulle jag vilja säga. Kolla in rocken, och annan musik, istället....

Vad är bra idag? Kolla in dom här artisterna/banden; Ed Harcourt, Damien Rice, Heather Nova, Electric Six, Electrelane, Lacrimosa, Within Temptation, Franz Ferdinand, Iodine Jupiter, Madrugada, Muse, Nicolai Dunger, Songs Ohia, Sum41, Green Day etc etc. Det finns hur mycket som helst.

Men för länge länge sedan fanns det inte lika många band. Man hade tid att lyssna mer på var och en och dessutom hade många av oss inte hunnit skaffa fru/villa/barn/volvo som stal vår tid. Idag ska man avgöra på några minuter i en flimrande mTV-utsändning huruvida nåt nytt är lyssningsvärt... Klart man lutar sig tillbaka med en gammal Who-platta och ojar sig över hur mycket bättre det var förr... :-D

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 21:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bättre förr?
En del skulle nog säga att efter Bach/Mozart tog det slut med bra musik :wink:
Nog finns det bra musik nu med men var finns de med superklass?
Vilka kommer att bli odödliga som tex Sinatra/Nat King Cole...
Vilka kommer att bli superband som ABBA, Beatles, Stones, o andra.


Verkar idag mer gå på en snygg kropp än talang :x Förr var det mer talang som gar utslag, nu är det promotion-pengar.
En ny tråd kanske för detta intressanta ämne.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 21:49 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Att säga nu vilka som kommer anses vara morgondagens klassiker är givetvis mer eller mindre omöjligt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bättre förr?
En del skulle nog säga att efter Bach/Mozart tog det slut med bra musik :wink:
Nog finns det bra musik nu med men var finns de med superklass?
Vilka kommer att bli odödliga som tex Sinatra/Nat King Cole...
Vilka kommer att bli superband som ABBA, Beatles, Stones, o andra.
Det är alltid lättare att lämna rätt svar när man sitter med facit i hand....

Varje era har sina ikoner, oavsett om det handlar om musik eller något annat. Det är lätt att göra sig lustig över tex IT-erans start med alla charlataner och lycksökare. Man säger, "titta vad som finns kvar idag" - och ja, det är inte så många. Det är inte så många bolag som bedriver järnvägar heller.... Bygger fyrar.... Har alternativ till vattenkraft.... osv. Varje paradigmskifte har sina överlevare. Det gäller musiken åxå....

Men det som "vi gamla" kan leva på är just att vi har varit med ett tag och kan se hur mycket bra musik som kommit ur varje period....

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 17, 2005 09:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Det finns ju faktiskt förvånande många 80-tals synthband kvar.

Depeche Mode
Fad Gadget
Front 242
Kraftwerk
Erasure
JMJ
Portion Control
Sista mannen på jorden
New Order
Pet Shop Boys
Skinny Puppy
Twice a man
Etc

Många har ju utvecklats vidare medan andra är kvar i det analoga blippandet. OCH det "krävdes" ju då på 80-talet nästan bara att ett band hade en synth med för att klassas som synthband... 8)

F-n, det var roligare då :wink:

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 17, 2005 10:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
...och det där med superband...
Får nästan säga att Kraftwerk hamnar i ett sådant fack. Alla känner igen dom men kanske inte så många äger en skiva.
Jag köpte förra veckan deras "Mench machine" och "Computerwelt" på CD även om jag har en del vinyl med dom. Fasen, det håller än :D

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 17, 2005 10:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 05, 2004 16:45
Posts: 170
Man Machine är en grym skiva, men det känns som att jag är ensam i min bekantskapskrets som tycker det :(


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 17, 2005 10:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Fredric wrote:
Man Machine är en grym skiva, men det känns som att jag är ensam i min bekantskapskrets som tycker det :(
Antar att du är den enda i din bekantskapskrets som har Linn :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 17, 2005 10:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 05, 2004 16:45
Posts: 170
Det också!!! :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited