Stephan wrote:
Om man återkopplar till "stampa takten" - tråden.
Skall man tolka det som att
En Lingo 1 med borttaget nätfilter tillför ett rytmiskt driv (PRaT) i musiken som egentligen inte finns på inspelningen.
2) Att en Radikal är musikaliskt bättre än Lingo 1 (utan nätfilter) och att den även är bättre på att återge PRaT, när detta finns på inspelningen.
Så att gå från Radikal till Lingo 1, är ett musikaliskt nedköp, och man kommer på sikt lyssna mindre på sin musiksamling, jämfört med om man haft kvar Radikalen.
Jag säger inte att det är så här, utan försöker tolka informationen i denna tråd.
Generellt om man tillsätter ett nätfilter så kapar man trasienttoppar,det blir lite "Laidback" i återgivningen.
Nu uttalar jag mig allmänt vad som brukar hända,vissa parametrar kan upplevas förbättras men det jag skrev först gör att sammantaget upplever man/jag det inte positivt.
Har genom åren provat massor av modeller,enskilda nätfilter för CD-spelare,Försteg,Slutsteg mm.
Har även provat olika modeller av modell större Störskyddstrafos,en med vikt på 45 kg,en annan Peter Bremers 60 kg klump,han som fick världsrykte med sin Licence NR 1 Dac.
Sammantaget hos mig gick dom bort,vi var ganska många som här uppe "labbade" med detta i slutet av 90-talet.Bara hos en blev Peter Bremers (nu Steindl) störskyddstrafo kvar,men den killen kör inget Linn eller Naim system.
Sen har jag en kompis som kör Bladelius värsta prylar,de senaste Monoblocken mm han kör ngr strömrenare som jag glömt namnet på men de liger i prisspannet 60-80 000:-,han har 2.
Där om ngt spelar det "laidback".....men han är nöjd det är väl huvudsaken.
Hade Pekka71 och en annan kompis med mig dit för ngt år sen och vi var alla överens...utom ägaren självklart.
Det besöket lär Pekka71 ALDRIG glömma

.
Ang det andra du skrev,FEL....de har aldrig spelat så mkt skivor som sista tiden.
Detta kan Pekka71 och andra utveckla bättre än mig
Känns nästan som detta inlägg/svar passar bättre i "Stampa-tråden".