selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Jun 04, 2024 10:39

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 20:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
monkeydevil wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Om-mixning från mastertape direkt till "skivtapen" ger inga problem om man bara gör det RÄTT.
Men att mellanlagra signalen.. DET förstör!Slår vad om att har mellanlagring.
Men det borde väl inte påverka negativt om man mellanlagrar högupplöst - säg 96khz 24 bitar. Mellanlagrar man i "cd-upplösning" däremot är man ju en nolla!
Formatet spelar ingen roll... det är inte data som förstörs, det är "tune dem".
Det är ju därför som en kopierad CD låter trist, tunen är liksom borta
Menar du verkligen att en bränd skiva låter annorlunda till orginalet? Hur kan det komma sig i såfall. Det är ju en digital kopia, ettor och nollor som kopieras.

ed


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 20:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Det är inga problem att skilja en bränd skiva från orginalet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 20:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5283
Location: Bromma-Stockholm
fredde wrote:
Det är inga problem att skilja en bränd skiva från orginalet.
Jag har själv inte lyssnat och jämfört speciellt seriöst, men tycker ändå att www.svalander.se har en ganska logisk förklaring till varför en bränd cd kan låta bättre än en pressad..... Men han kanske inte menar i avseende på tune dem?

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 20:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Bill50x wrote:
fredde wrote:
Det är inga problem att skilja en bränd skiva från orginalet.
Jag har själv inte lyssnat och jämfört speciellt seriöst, men tycker ändå att www.svalander.se har en ganska logisk förklaring till varför en bränd cd kan låta bättre än en pressad..... Men han kanske inte menar i avseende på tune dem?

/ B
Det är länge sedan jag jämförde senast, har varken cd-spelare eller brända skivor numer, men jag kan inte komma ihåg att jag någon gång hört en bränd skiva låta bättre, det om någonting är ologiskt. En kopia kan knappast bli bättre än orginalet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 20:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Kan inte hitta förklaringen på länken heller...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 21:05 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
En kopia kan bli bättre än originalet, hur konstigt det än låter. Förklaringen (den Svalander också ger har jag för mig) är att om du t.ex. har en CD som är mer eller mindre försedd med smårepor och dylikt (inte så grova att läsning blir omöjlig) vars innehåll du kopierar över till en ny CD i toppskick, så är antalet läsfel då sannolikt färre för den kopierade skivan än originalskivan när man spelar upp respektive i en CD-spelare.

Om det hade varit möjligt i en CD-spelare att läsa om data som inte lästs korrekt hade det varit en helt annan sak, då skulle det inte skilja alls mellan de två skivorna. Så är dock icke fallet, utan all data läses från skivan i 'realtid' och skickas vidare för behandling. Den data som inte blir korrekt läst får man försöka kompensera för mha korrigeringskretsar. Ju mindre de behöver jobba, desto bättre.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 21:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Ayn wrote:
En kopia kan bli bättre än originalet, hur konstigt det än låter. Förklaringen (den Svalander också ger har jag för mig) är att om du t.ex. har en CD som är mer eller mindre försedd med smårepor och dylikt (inte så grova att läsning blir omöjlig) vars innehåll du kopierar över till en ny CD i toppskick, så är antalet läsfel då sannolikt färre för den kopierade skivan än originalskivan när man spelar upp respektive i en CD-spelare.

Om det hade varit möjligt i en CD-spelare att läsa om data som inte lästs korrekt hade det varit en helt annan sak, då skulle det inte skilja alls mellan de två skivorna. Så är dock icke fallet, utan all data läses från skivan i 'realtid' och skickas vidare för behandling. Den data som inte blir korrekt läst får man försöka kompensera för mha korrigeringskretsar. Ju mindre de behöver jobba, desto bättre.
Jag tolkar din (svalanders) förklaring som att det oftast/alltid blir bättre på kopian än orginalet. Nu säger ju verkligheten något helt annat.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 21:18 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Då feltolkar du åtminstone mig. Jag skulle tro att de flesta av oss medlemmar här på forumet hanterar våra CDs med omsorg, vilket innebär att de är i stort sett fria från större repor och i och med det går det finfint att läsa från dem. Lägg till det att en pressad CD oftast har tydligare 'spår' än en bränd dito har, så är det inte så konstigt att det är vanligare att originalet låter bättre än kopian än tvärtom.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 21:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Ayn wrote:
Då feltolkar du åtminstone mig. Jag skulle tro att de flesta av oss medlemmar här på forumet hanterar våra CDs med omsorg, vilket innebär att de är i stort sett fria från större repor och i och med det går det finfint att läsa från dem. Lägg till det att en pressad CD oftast har tydligare 'spår' än en bränd dito har, så är det inte så konstigt att det är vanligare att originalet låter bättre än kopian än tvärtom.
Ok, då är jag med.


Top
   
 Post subject: ...
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
fredde wrote:
Det är inga problem att skilja en bränd skiva från orginalet.
Jag blir nyfiken om någon kunde ge förklaring hur det kan komma sig att en brändskiva kan låta tydligt sämre än dess orginal. Jag är naiv o tror på att digitalt blir kopior likadana.

ed


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 21:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Fattar inte varför vi ens diskuterar detta på ett LINNforum...trodde detta var basik.
Bränn en kopia från en CD o testa enl tune dem = sämre!!

Sen kan ni ta o fundera på varför USA pressade CD svänger bättre...

Om man jämför "1" "0" med en sk checksum har dock alla samma värde = samma information.
Bara det att de svänger olika.

Slutsats - mellanlagring på HD (tex i mastering) sumpar svänget.

EDIT:
En kul test ni kan göra är att tanka ned en låt på HD, kopiera mellan olika ställen ett par gånger o sedan bränna upp den på en CD. testa hur det svängde :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 21:35 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Jag tycker du hoppar till slutsatsen för snabbt, sportis.

Du verkar missa att skilja mellan lagring och uppspelning. Du kan mycket riktigt få ut precis samma information ur en kopia av en CD som från originalet, och i inläggen ovanför skrev jag lite om varför det ändå kan låta olika till antingen kopians eller originalets fördel.

Så länge du bara lagrar informationen så ÄR ettorna och nollorna just bara ettor och nollor. Det blir inte bättre eller sämre sväng bara för att ettorna och nollorna råkar ligga på en CD/tape/hårddisk istället för något annat. Det är vid UPPSPELNINGEN som det gör skillnad, då det är många kritiska parametrar som ska stämma för att informationen ska plockas ut och göras om till ljud på ett optimalt sätt - så att det svänger. 8)


Last edited by Ayn on Mon Feb 07, 2005 21:53, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Alltså... om jag kopierar en låt från CD till HD... och sen kopierar låten fram och tillbaka mellan olika HDs för att sedan bränna ut den på CD, anser jag inte blir någon som helst skillnad än om jag endast gör det en gång CD-->HD-->CDR

Det är i själva överföringen saker sker... och jag tror att den stora boven är bränning på CDR eller om man spelar upp den genom ett kasst ljudkort.

Att rippa en CD till HD och spela upp med riktigt bra utrustning är väl i stort samma sak som att använda en bra CD-spelare? Är det inte samma sak som sker? Läsaren läser från CD:n och sen sker väl ofta nån form av bearbetning för att sedan spotta ut en signal som läses av försteget.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 21:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Tur att man numer bara håller på med det enda riktiga sättet att avläsa musik... :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 08, 2005 02:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1661
Med risk för OT.
ed wrote:
Menar du verkligen att en bränd skiva låter annorlunda till orginalet?.
Självklart.
sportbilsentusiasten wrote:
Fattar inte varför vi ens diskuterar detta på ett LINNforum...trodde detta var basik.
Trodde jag med. :?
equi2 wrote:
Att rippa en CD till HD och spela upp med riktigt bra utrustning är väl i stort samma sak som att använda en bra CD-spelare?
Nej. Om ditt påstående skulle stämma i verkligheten skulle man kunna byta ut Sondek CD12 mot en enkel dator försett med ett ljudkort á 100:- som har "digital audio out" via TOSLINK. Koppla denna TOSLINK till Exotik och få en helt felfri , dvs 100% korrekt signal, till Exotik. Man kan inte resonera att 1 och 0 bara är siffrar som inte kan bli sämre så länge dessa hanteras digtalt.

Mer "tune dem" till folket. :D

Vi har diskuterat detta förut i "Hårddisk som transport?"
http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic.php?p=6464#6464


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited