selleri.de
https://www.selleri.de/

Den ultimata sportbilen?
https://www.selleri.de/viewtopic.php?t=1068
Page 2 of 4

Author:  sportbilsentusiasten [ Fri Feb 04, 2005 16:51 ]
Post subject: 

EasyRider wrote:
När jag provkörde den med säljaren bredvid mig sa han - innan vi kom till en stor rondell - "håll farten nu (ca 60 kmh), och gasa på när du är inne i rondellen" (?????) Jag gjorde som han sa och..... Ja, jag har aldrig upplevt något liknande. Den låg som ett tuggummi på asfalten inget " tippande" eller krängande... Otroligt kul bil!
Bara det att om du hade haft en sportbil, hade du passerat rondellen i 70+ knyck :wink:

Låna en Boxster o testa i samma rondell :D Cooper S är i princip lika snabb när det svänger som Boxstern.
Audi TT är den värsta besvikelsen jag kört, är otroligt ovig på vägen.

Jag skulle kunna tänka mig en jagga kupe över en helg (XKR heter de tror jag), kompressor/aut - nice!
O det BARA för den bilen är den isärklass skönaste att lägga powerslides med.
men det är kul max 2-3 dagar... Blev mätt på det med Baracudan

Author:  Tjagge [ Fri Feb 04, 2005 23:28 ]
Post subject: 

Vad hade du för Baracuda?

GTO=Grand Turismo Omologato (stavas kanske så). Pontiac tyckte det var roligt att retas med italienarna och sno deras ärofyllda namn. Ett Ferrari namn på en muskelbil.

IROC Z, ingen aning. Z-28 var i alla fall en kod av något slag som talade om att kunden ville ha en racer camaro. Koden blev så synonymt sammankopplad med bilen så den fick heta så.

RS=Ralley Sport
SS=Super Sport
AAR=All American Racing
RT=Road Track

Author:  sportbilsentusiasten [ Sat Feb 05, 2005 00:17 ]
Post subject: 

En 65'a, helt orginal förutom avgassystemet. (273-motorn)

Author:  EasyRider [ Mon Feb 07, 2005 16:12 ]
Post subject: 

Tjagge wrote:
IROC Z, ingen aning. Z-28 var i alla fall en kod av något slag som talade om att kunden ville ha en racer camaro.
IROC = International Race of Champinships

Vet ni förresten vad Citroèns logga med två upp-och-nedvända V'n betyder?

Author:  EasyRider [ Mon Feb 07, 2005 16:16 ]
Post subject: 

sportbilsentusiasten wrote:
Låna en Boxster o testa i samma rondell :D Cooper S är i princip lika snabb när det svänger som Boxstern.
Audi TT är den värsta besvikelsen jag kört, är otroligt ovig på vägen.
Den upplevelsen blev väldigt speciell då det var första gången jag körde en USA-muskelbil - och 10 min innan parkerat min gamla Nissan Cherry på hans uppfart . :wink:

Men jag tror dig om Boxstern och de andra.... Skulle vara kul att få pröva nå'n gång.

Author:  hepcat [ Tue Feb 08, 2005 02:02 ]
Post subject: 

Om jag minns rätt så är Z28 paketet ett tillvalspaket bestående av starkaste motorn kraftigare bromsar (tror att det var ventilerade) kraftigare krängningshämmare hårdare stötdämpare grövre avgassystem och så lite dekor givetvis. har för mig att det var så i grova drag. Men en sak är nästan helt säkert det var fabrikskoden som användes vid sammansättningen av de bilarna.

Author:  EasyRider [ Tue Feb 08, 2005 10:44 ]
Post subject: 

hepcat wrote:
Om jag minns rätt så är Z28 paketet ett tillvalspaket ...
Ja, jag tror just det.
Och från början (alltså i början av 70-talet) var det inte så att man ville "svara" på Pontiac's enorma framgångar med sin GTO (som av många anses vara den första "riktiga" gatbilen - då näst intill oslagbar)?

Author:  sportbilsentusiasten [ Tue Feb 08, 2005 11:08 ]
Post subject: 

EasyRider wrote:
hepcat wrote:
Om jag minns rätt så är Z28 paketet ett tillvalspaket ...
Ja, jag tror just det.
Och från början (alltså i början av 70-talet) var det inte så att man ville "svara" på Pontiac's enorma framgångar med sin GTO (som av många anses vara den första "riktiga" gatbilen - då näst intill oslagbar)?
Va då första riktiga gatbilen... Korven då? Den var väl först.
O sen kom Mussen som ett svar fast egentligen den första billiga sportiga bilen. (Korven var m dyrare även då).
Sen fick plötsligt alla GRYMT bråttom att tillverka sk "pony" cars. (=häst)
Namnet "pony" -cars är att jämföra med Golf-klass.
Bilen som var först sätter namnet.

Men visst hade muskelbilarna en höjdpunkt runt 70! Innan avgasrening o oljekris satte stopp för det roliga :cry:

Author:  hepcat [ Tue Feb 08, 2005 11:45 ]
Post subject: 

sportbilsentusiasten wrote:
EasyRider wrote:
hepcat wrote:
Om jag minns rätt så är Z28 paketet ett tillvalspaket ...
Ja, jag tror just det.
Och från början (alltså i början av 70-talet) var det inte så att man ville "svara" på Pontiac's enorma framgångar med sin GTO (som av många anses vara den första "riktiga" gatbilen - då näst intill oslagbar)?
Va då första riktiga gatbilen... Korven då? Den var väl först.
O sen kom Mussen som ett svar fast egentligen den första billiga sportiga bilen. (Korven var m dyrare även då).
Sen fick plötsligt alla GRYMT bråttom att tillverka sk "pony" cars. (=häst)
Namnet "pony" -cars är att jämföra med Golf-klass.
Bilen som var först sätter namnet.

Men visst hade muskelbilarna en höjdpunkt runt 70! Innan avgasrening o oljekris satte stopp för det roliga :cry:
Första generationerna av korven kan väl knappast kalla sport bil det var ju först i modern tid 1963 (stingray) som korven började kunna kallas gatbil Chrysler 300A (1955) 300B (1956) osv var ju betydligt mer gatbil än Korven.

Author:  Tjagge [ Tue Feb 08, 2005 18:43 ]
Post subject: 

GTO brukar räknas som den första muskelbilen. En stor motor (läs V8) i en medium kaross. Corvetten hade sexor från början. Mustangen kom 65 eller hur var det, och GTO -64? Sen är inte alla muskelbilar pony cars. Mustangen var den första ponnybilen och dom framgångar Ford fick med den lockade övriga tillverkare att haka på. Chev släppte Camaron, Pontiac Firebird, Plymouth Cuda, Dodge Challenger. GTO, Charger, GTX, Roadrunner osv har en större kaross än de ovan nämda. Under slutet av 60-talet och början av 70-talet ansågs pony cars vara små bilar. Min Firebird väger 1,6 ton...

Author:  Tjagge [ Tue Feb 08, 2005 18:44 ]
Post subject: 

Det blev visst nån töntig gubbe i mitt inlägg. Jag skrev V8!

Author:  EasyRider [ Tue Feb 08, 2005 19:01 ]
Post subject: 

sportbilsentusiasten wrote:
Va då första riktiga gatbilen... Korven då? Den var väl först.
O sen kom Mussen
Håller inte med dig om Korven och Mussen! :?
De var ju inga "gatbilar" i den bemärkelsen...
Jo, okej då, möjligen Musse Fastback (den där som Steve McQueen kör i Bullitt-filmen) kommer inte ihåg vad den heter... Metallicgrön.... Och som skulle stjälas i "Gone in 60 Seconds"...
Men Vetten var ju mer en "glidare"... Var väl inte särskilt mycket "fjong" i dom?! :wink:

Author:  EasyRider [ Tue Feb 08, 2005 19:04 ]
Post subject: 

Tjagge wrote:
GTO brukar räknas som den första muskelbilen. En stor motor (läs V8) i en medium kaross. Corvetten hade sexor från början.....
Ja, precis!

:lol: GTO regerar!!

Author:  Tjagge [ Tue Feb 08, 2005 20:34 ]
Post subject: 

Inget snack om att Mustangen fanns i potenta versioner. 302 BOSS, 429 BOSS (en sorts halvhemi), Shelby GT 350 och 500, Mach 1 med 335hp-428 Super Cobra Jet, med flera.

Även Oldsmobile och Buick hade egna muskelbilar. 442 och GSX, båda med 455ci V8.

Author:  sportbilsentusiasten [ Tue Feb 08, 2005 20:55 ]
Post subject: 

Håller med, muskelbilarna var större än pony cars.
Men att Korven skulle ha tasking "fjong" vete tusan.. haha
(var visserligen inte med V8 i början men den var ju lätt o liten)
"Hellre liten o rapp än... " ni vet :wink:
När kom den med V8 ?

Sen tror jag vi få definiera gatbilar om nu inte korven & mussen platsar.
:lol: Muskelbilarna var ju tyngre o klumpigare...
Snabba rakt fram men sen?
Trodde vi snackade "sväng" på detta forumet, haha

Page 2 of 4 All times are UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/