selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Thu Jan 20, 2005 20:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för länken! Jag kanske hade fel angående vad som är viktigast... I vilket fall ska man ha i åtanke att en aktiv drivning med ett dåligt aktivt filter presterar klart sämre än passiv drivning! Kanske inte så konstigt om man tänker i hierarki-banor; att sabba tidigt i kedjan är värre än att sabba i slutet. Det gäller att ha koll på lågnivåelektroniken, helt klart.

/Fredrik

Last edited by Lejonklou on Thu Jan 20, 2005 21:49, edited 2 times in total.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 20, 2005 20:45 
Site Admin
Site Admin

Haakan wrote:
hehe uppföljningsfrågan på detta blir då....har linn lagt ner nog med tid på sina passiva högtalare? lr är det bara så att dom med vilja gjort dom lite sämre? eftersom många andra märken låter MYCKET bra utan aktiv delning eller "boost" i dom lägre regionerna

märk väl att jag bara spekulerar nu
Det är inget fel i att spekulera, även om jag tror att du har fel. ;) Nog för att man inte ska tro att Linn är änglar, de är trots allt ett vinstdrivande företag, men att de passiva filtren skulle gjorts dåliga med flit tror jag inte på. Har läst lite folk som kollat lite och kommit fram till att Keilidh t.ex. visserligen har lite tveksamma passiva filter, men exempelvis Ninkas och Espeks passiva filter är bra.
Quote:
alltså jag tycker att linns passiva burkar låter hemskt....tyvärr...enda som e fullregister är ju typ komri...det e som att dom designat lådorna för att vara opimala till aktivt bruk å då blir ju det passiva lidande (pga eqn i botten)
Fast innebär det att du tycker att det är hemskt om det inte går ner till 20Hz? Jag är kär i mina Ninka, de går bara ner till 50Hz men jösses vad de lirar musik. Jag blir glad när jag lyssnar på musik hemma. Det är ett bra betyg för min del. :) Aktivt vågar jag inte ens tänka på hur det kommer låta. Det attraktiva då är faktiskt inte de där extra 12 Hz:en som höjs upp ovanför -3db-nivån, utan snarare den enorma kontroll det blir.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 20, 2005 20:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Jag är kär i mina Ninka, de går bara ner till 50Hz men jösses vad de lirar musik. Jag
Håller med, beror nog på vad man har runt ikring också! Jag har Exotik +5125, då låter Ninka passiva makalöst.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 20, 2005 21:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

smaken e som baken :wink: jag har ju lyssnat på både ninka å katan...ninka i t&ts lilla rum...där lät dom inte alls speciellt bra...inte så värst detaljrika samt inget tryck i bröstet alls :/

edit: ikemi,kollektor,lk140 va elektroniken

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 20, 2005 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan, dunka på med ett kraftigare slutsteg så för du höra! :wink:

Har aldrig gillat espek med med en Klimax twin framför så lirade det på duktigt.
Passiva Kaber... njae... men aktivt YES!

Linns burkar verkar "lyfta" reält med rätt signal.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 20, 2005 21:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
ninka i t&ts lilla rum...där lät dom inte alls speciellt bra...
Jag blir inte förvånad. Men jag undrar lite smått vad du lyssnar efter egentligen... Tryck i bröstet? Detaljrika? Skulle du kunna prova att koppla bort alla ljudbegrepp och all analys av hur det låter som din vänstra hjärnhalva är upptagen med (vilket kan vara svårt när man är insatt) och istället ta med dig en enda skiva med en riktigt sorglig låt, en sån som verkligen går rakt in i hjärtat på dig? Sen lyssnar du inte på den utan bara sätter dig ner och känner efter... Berör det här mig? Vad handlar den om? Varför är den så sorglig? Om ljuden pockar på vänstra hjärnhalvan så kan du sätta dig utanför rummet, det kan ibland vara lättare.

Jag har demat för folk som har haft en massa åsikter om ljud och hifi och annat och plötsligt så får de en sån här upplevelse. Då säger de ofta "vilken sanslöst bra låt!". De har blivit berörda. Varför då? säger jag. Jamen han spelar ju så... otroligt bra! Lyssna igen, säger jag och gör en förändring av systemet (exempelvis byter CD-spelare). DÅ fattar de det som jag tycker är "grejen" med bra hifi! Han spelar ju inte lika bra längre! Fast samtidigt låter det ju ungefär likadant... Märkligt!

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 20, 2005 21:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo men...Fredrik. Man vill ju BÅDE ha sväng och tryck/detaljer!
Jag får en kick av HIFI välljud också :D
En myt att man får välja... men det kostar :(

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 20, 2005 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredrik du uttrycker dig som att jag inte lyssnar på musiken även fast det gör jag...jag har lyssnat på många bra anläggningar...å utan trycket i botten samt detaljer så tycker jag att man inte kommer i närheten av en live show...

bara för att du trivs med ett sådant ljud behöver inte jag göra det...

ps: många riktigt bra linn anläggningar också...tycker inte att talarna kommer upp i nivå med elektoniken som jag däremot tycker är väldigt bra

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 20, 2005 23:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
bara för att du trivs med ett sådant ljud behöver inte jag göra det...
Sådant ljud? Som engagerar? Jo, det trivs jag med. Nämnde jag nån annan aspekt av ljudet? Jag har inget emot alla hifiaspekter också - jag går igång på sånt också, Sportis. Prioriteringen är dock klar: hellre har jag Jimi Hendrix med en leksaksgitarr i vardagsrummet än en medioker musiker med en Fender Stratocaster.

Jag skrev inlägget för att jag aldrig i något av dina (Haakans) inlägg har läst nåt om hur musiken upplevs. Det är alltid bara beskrivningar av ljud. Därför misstänker jag att du analyserar istället för att känna efter. Man kan göra både och, men är man analytiskt lagd och kan/har hört en massa så är det inte så lätt, analysen tar väldigt lätt över. Då kan man försöka med en renodlad "känna efter-metod" för att se om man upptäcker en annan aspekt; att anläggningen faktiskt påverkar musikens förmåga att kommunicera.

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 20, 2005 23:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
fredrik du uttrycker dig som att jag inte lyssnar på musiken även fast det gör jag...jag har lyssnat på många bra anläggningar...å utan trycket i botten samt detaljer så tycker jag att man inte kommer i närheten av en live show...
Med tanke på dina tidigare kommentarer om att musiken bara var en "bonus" så, är det ju faktiskt rätt lätt att tolka det hela som att du egentligen inte _lyssnar_ på musik. Som du skriver ovan så är det "detaljer" och "trycket i botten" som verkar viktigare. Det är ljud, inte musik.

Ang. aktivt, ser inga fördelar säger du? Direktkoppling till högtalarelementet då? Finns det ingen fördel i det?
Hursomhelst, aktivt gör en jäkla skillnad, på alla plan.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 20, 2005 23:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan, de senaste Linn burkarna är faktiskt RIKTIGT bra.
Har du hört Akurate?
Jag har endast hört passiva men det räckte. :) fy tusan.

Sedan kan du komma o lyssna på keltik om du vill, lovar dig att det räcker...
Aktiva katan/sub är säkert i din smak med.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 21, 2005 00:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Haakan, de senaste Linn burkarna är faktiskt RIKTIGT bra.
Har du hört Akurate?
Jag har endast hört passiva men det räckte. :) fy tusan.

Sedan kan du komma o lyssna på keltik om du vill, lovar dig att det räcker...
Aktiva katan/sub är säkert i din smak med.
one word: fullregister :wink:

archangel...tilltala mig inte ok, lejonclou....musiken lyssnar jag på...orkar inte analysera sådant på ett forum... däremot är det tekniska roligt att prata om

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 21, 2005 00:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tycker att de flesta Linn hgt låter mycket bra, vissa låter mycket bättre med aktiv drift - tex Espek och Ninka.

Dessutom - låter det bättre så är det bättre.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 21, 2005 01:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är faktiskt mer eller mindre sant. Linns högtalare designas faktiskt för att köras aktivt. Att man för att kunna fördela uppgraderingskostnader över tiden har möjlighet att köra dom passivt är ett sekundärt kriteria och alltså inte det tilltänkta användningssättet för en Linn-högtalare. Kanske inte alltid återspeglas så jättetydligt av handlare, men det är iaf vad den nordiska Linn-support-snubben (Alan nånting) påstår.

Antar att man av detta kan dra slutsatsen att innan man hört Linns högtalare aktivt så vet man noll och ingenting om deras prestanda.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 21, 2005 01:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Man får med andra ord skämmas för att man inte har aktiva Ninka! :D :oops:

Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00