selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 16:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Jag trodde jag hade slängt sd kuddarna men jag hittade dem i en låda i kväll. Jag skänker dem till den som först PM:ar mig texten "jag gillar ett trött och bumligt sound".

VH, Carl

PS Köp Inner Voices av McCoy Tyner.
HEHE kaxigt :lol: :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 18:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag gick också på niten en gång i tiden så nu använder jag sd-kuddarna till att separera burndykablar från golvet, så nåt duger dom till.
Numer lyssnar jag innan jag köper så dylikt skulle aldrig skett idag.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 19:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

naimerik wrote:
Jag gick också på niten en gång i tiden så nu använder jag sd-kuddarna till att separera burndykablar från golvet, så nåt duger dom till.
Numer lyssnar jag innan jag köper så dylikt skulle aldrig skett idag.

/Erik
Du har naturligtvis rätt men såna här "smågrejer" kan vara svåra att testa utan att köpa och chansa.

Inte desto mindre pengar i sjön på skit.

VH,Carl

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 19:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Jag trodde jag hade slängt sd kuddarna men jag hittade dem i en låda i kväll. Jag skänker dem till den som först PM:ar mig texten "jag gillar ett trött och bumligt sound".
:D

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 20, 2005 00:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det här med spikar eller kuddar är en rätt gammal diskussion. Min åsikt är att det är helt ointressant att diskutera om högtalaren "står mera still" med den ena eller andra lösningen. Högtalaren rör sig faktiskt i båda fallen, men bevisligen på olika sätt. Att säga "mindre rörelse är bättre" är precis som att säga "mindre distorsion är bättre" om förstärkare. Men likväl låter många apparater med THD<0,000001% eländigt tråkigt. Det intressanta är inte hur mycket utan vilken typ av distorsion som apparaten påverkar signalen med.

Jag tycker det vore väldigt intressant om någon kunde koppla en accelerometer till baffeln på valfri högtalare, skicka in en testsignal i högtalaren och sedan göra en frekvensanalys på signalen från accelerometern. Det är säkerligen så att det kommer ut helt olika signaler vid spik- och kudd-stöd och det man bör titta på är vilka frekvenser som är starkast och hur de klingar ut i respektive fall.

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 20, 2005 00:58 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej Lejonklou!

Klarsynt! Jag håller med dig. Det är inte säkert att det låter bättre och mer involverande bara för att något mäter bra, eller för den delen står still. Färgningar och distortion, kanske även vibrationer, kan vara en del i det som skiljer en typ av hifiljud från ett annat, som ger det karaktär och, som ger det mervärde.

Alltså, jag är såld på Linn. Men att spikes får en högtalare att stå stilla är en myt. Som teknisk dissussion är det intressant. Men som jag påpekat tidigare, man kan tycka att det låter bättre med spikes och då har man ju uppnått målet med musikåtergivning.

Det där med att Linn skulle återge musiken precis som den är inspelad, alltså att signalen skulle gå opåverkad, ofärgad och bevarad genom hela systemet är också en myt. Men det spelar ingen roll, jag gillar musikåtergivningen i alla fall.

LTS har gjort de mätningar du pratar om. Ta kontakt med dem om du vill se resultaten.

Tack för era inlägg och kommentarer, och Carl, ett särskillt tack för SD-fötterna!

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 20, 2005 01:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sant. Baffelanalys känns också rent logiskt som att det även i sämsta fall (LTS-varianten a'la "kolla nuffrorna här, pryl X är alltså bättre") bör säga mer än golvanalys. Precis som golvet kan ju baffeln generera ljud vilket är dåligt, men det har ju dessutom "hålla fast elementet"-parametern utanpå det som påverkas. Förstår inte varför inte SD-fot-försäljningen centreras runt sånna mätningar faktiskt? (Ja jag tror säkert att SD-foten genererar mindre baffelvibrationer enligt "någon" mätmetod)

Post new topic  Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10

All times are UTC+02:00