selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 06:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 1633 posts ]  Go to page Previous 188 89 90 91 92109 Next
Author Message
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Mon May 01, 2017 23:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Janne Pettersson wrote:
Gavs skivan ut 1970 vill jag höra den versionen som musikerna, producenten och teknikerna gjorde och gav ut. Inte någon nytolkning av masterbanden. För mig blir det historieförfalskning. Det blir som om man tar en Picasso, fotar den och gör en affisch där himlen är ljusare och gladare för att den ska vara trevligare att titta på.
Skönt att vi inte alla tycker lika. Blir så tråkigt då.

Jag vill också höra så väl som möjligt vad som ursprungligen hamnade på masterbanden. Eftersom jag inte varit med själv vid något tillfälle då mina favoriter spelades in, kan jag bara gissa hur det lät i studion. Och då väljer jag helst den version som ger mig starkast upplevelse nu - original eller nypress spelar ingen roll. Jag är bara glad och tacksam för att det kommer nya versioner av fantastisk musik som ger mig ännu större kickar än jag kunnat få tidigare. Långt ifrån allt blir bra, men det finns guldkorn tycker jag.

BTW, är jag förvånad eller inte över att jag gillar Per Gessles nya?

mvh, mats

PS. Om jag inte misstar mig fullständigt har jag för mig att även de flesta av gamla tavlor renoveras regelbundet, för att vi ska kunna uppleva dem som de såg ut när de var nymålade. DS.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Mon May 01, 2017 23:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
haraldur wrote:
På tal om Morrison, så kom jag att tänka på ett par låtar som jag lyssnade totalt sönder för några år sedan:
http://youtu.be/NtqB6JSiHNg
Ja, det är en sjukt bra Morrison platta det också. Han har gjort mycket bra. Skön låtskatt.

Kul med Italdiscon sen! Och hantverket med den. Får mig att tänka på något jag läst om Kraftwerks musik i syntarnas barndom, på den tiden de bara var monofoniska. Vilket innebar att man bara kunde få fram en ton i taget ur synten. Så ville man bygga ackord och harmonier var det bara att lägga dit en pusselbit i taget.... Tål att tänka på när man lyssnar på det idag.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Tue May 02, 2017 11:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
matss wrote:
Bill50x wrote:
Ett bekymmer med originalmasters är just att de är gamla. Många inspelningar är 40-50 år gamla och har inte banden förvarats optimalt kan de mycket väl vara behäftade med felaktigheter. Vanliga fel är tex diskantfall, i vissa fall även sämre bas. Vanligt är också sk "print-thru" där man får eko av föregående varv på bandspolen. Ska det helt undvikas bör man spola om banden varje halvår men hur ofta sker det? Speciellt om själva omspolningen sliter på banden. Jag har läst om hur man i vissa fall, med extremt gamla band, har bakat dem i ugn för att hålla oxiden på plats och sedan har man haft en (1) avspelning på sig att göra en kopia, sedan är bandet förstört.
Visst kan det vara så. Och jag är också en skivsamlare som försökt hitta originalpressningar av alla mina favoritskivor genom åren, så nära ett eventuellt masterband jag tror att jag kan komma. Likväl kan jag bara konstatera att jag definitivt föredrar det jag hör från vissa av dessa ompressningar gjorda med kärlek och ambitionen att få ut så mycket information som möjligt från källan.

Här är några av mina absoluta favoriter, både musiken och hur de har fångat den på skivorna (alla gjorda mer eller mindre i nutid från ursprungsband med ett antal år på nacken):
- tidigare nämnda magiska Van Morrison Astral Weeks (Warner Bros. - Seven Arts Records ‎– R1 1768)
- Duke Ellington Masterpieces fullkomligt makalös inspelning från 1950! löjligt bra. (Analogue Productions ‎– APJ 4418, Columbia Masterworks ‎– ML 4418)
- Joni Mitchell Blue slår min tidiga amerikanska originalpress i studiokänsla och närvaro (Reprise Records ‎– 74842, Rhino Records (2) ‎– 74842 )
- Neil Young Live at the Massey Hall 1971 och Live at the Cellar Door 1970 där du transporteras direkt till mikrofonstativet på konserterna, trots att ursprungsinspelningarna passerat A/D/A omvandling i produktionsledet på sin väg till vinyl (Reprise Records ‎– 43328-1 / Reprise Records ‎– 535854-1, Reprise Records ‎– 9362-49434-6)
- Harry Belafonte at Carnegie Hall en annan konsert med fantastisk närvarokänsla, ursprungligen från 1957 omgjord 2014 (Analogue Productions ‎– APF-6006, RCA Victor ‎– LSO 6006)
- Ernest Ansermet The Royal Ballet Gala Performances en annan sjukt bra RCA Living Stereo utgåva från 1958 i allldeles ny press (Analogue Productions ‎– AAPC 6065, RCA Victor Red Seal ‎– LSC-6065)
- Getz / Gilberto Featuring Antonio Carlos Jobim betydligt vassare än mitt amerikanska original dessutom med höger och vänster kanal rättvända (Analogue Productions ‎– AP-8545, Universal Music Special Markets ‎– B0015625-01)
- The New Stan Getz Quartet Featuring Astrud Gilberto ‎Getz Au Go Go en annan Getzfavorit med en helt annan närvaro än mitt slitna origninal från 1964 (Original Recordings Group ‎– ORG 030)
- Dusty Springfield in Memphis klår alla andra varianter jag haft genom åren med hästlängder (Analogue Productions ‎– APP 8214-45)
- Ella and Louis i samspel man smälter av från 1956 och det känns som du lyssnar direkt på masterbandet när nålen träffar vinylen - OMG! (Analogue Productions ‎– AP-4003, Universal Music Special Markets ‎– B0015627-01)
- John Coltrane and Johnny Hartman två John i duett men bara en på sång och denna utgåva slår alla andra varianter jag har av denna absoluta personliga favorit (Original Recordings Group ‎– ORG 017, Impulse! ‎– A-40)
- Nina Simone Little Girl Blue mer knasbra jazz urspungligen från 1958 som funkar även i ny tappning (Analogue Productions ‎– AAPJ 083, Bethlehem Records ‎– BS-6028)
- Jag bländas också av de nyligen utgivna mono ompressningarna av Beatles katalog, men där har jag inga original att jämföra med utan får gå på vad jag upplever i lyssningen. Och jag har aldrig gillat Beatles mer än så här.

Ett axplock av vad jag tycker är sjukt bra nypressningar av gamla favoriter. Har varit en riktigt härlig genomlyssning att sammanställa denna lista, och det finns så mycket mer...

/mats

PS. ska villigt erkänna att jag hämtar mycket inspiration till botanisering bland nypressar från Michael Fremers Analog Planet. Har märkt att jag ofta delar uppfattning med det han skriver där och på andra ställen, både om musiken och produktionerna. DS.
Trevlig samlig plattor! Har nästan alla, men inte i dessa utgåvor. De tenderar att vara svindyra...
Slog dock nyligen till på The Oscar Peterson Trio's "We Get Requests", utgiven av Analogue Productions 2 x 45 RPM :D

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Tue May 02, 2017 22:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
haraldur wrote:
Sen så nämndes mastertejpar i något tidigare inlägg. Minns vi hade en het diskussion i kompisgänget för en massa år sedan. Var då inne i en ZYX records period. Tror jag har alla ZYX plattorna.
Ok, blir det inte jobbigt att snurra LP12'an baklänges? :wink:


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Tue May 02, 2017 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Spelar Bonamassa ikväll. Skitigt...rått...och väldigt bra gung. "tumme upp"


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Tue May 02, 2017 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Tendaberry wrote:
De tenderar att vara svindyra...
Slog dock nyligen till på The Oscar Peterson Trio's "We Get Requests", utgiven av Analogue Productions 2 x 45 RPM :D
Jag blundar och betalar... :o Det är så sjukt bra musik att det är värt tycker jag.

"We Get Requests" är också en fantastisk platta!

Dagens försenade "Record Store Day" fynd:
- Diana the Chic Organization Ltd. Mix
- Bernt Rosengren Stockholm Dues
- The Allen Toussaint Collection
- Bakgrundsmusik med Konrad Agnas, Johan Graden och Per Texas Johansson

Tack Pet Sounds. Nu väntar vi på Ted Gärdestad/Peter Nordahl.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Wed May 03, 2017 11:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
matss wrote:
Tendaberry wrote:
De tenderar att vara svindyra...
Slog dock nyligen till på The Oscar Peterson Trio's "We Get Requests", utgiven av Analogue Productions 2 x 45 RPM :D
Jag blundar och betalar... :o Det är så sjukt bra musik att det är värt tycker jag.
Tja, med aktuella priser skulle din lista kosta ca. SEK 10.000,- inkl. frakt. Puh! Det sjuka (eller det fina om man redan har plattan) är ju att de är dyra när de släpps och sen blir de ännu dyrare...

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Wed May 03, 2017 23:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Tendaberry wrote:
Tja, med aktuella priser skulle din lista kosta ca. SEK 10.000,- inkl. frakt. Puh! Det sjuka (eller det fina om man redan har plattan) är ju att de är dyra när de släpps och sen blir de ännu dyrare...
Men 10 papp är väl inget att oja sig över för att få musiken att låta bättre? Många betalar mångdubbelt för att uppgradera sin Linn-anläggning utan att knota...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Thu May 04, 2017 00:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Men 10 papp är väl inget att oja sig över för att få musiken att låta bättre? Många betalar mångdubbelt för att uppgradera sin Linn-anläggning utan att knota...
Precis så tänker jag. Tack för att du påminde mig om det :D.

Feist Pleasure är spännande. Father John Misty Pure Comedy och Aimee Mann Mental Illness snurrar också ofta i spellistan.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Thu May 04, 2017 10:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
matss wrote:
........
Kul med Italdiscon sen! Och hantverket med den. Får mig att tänka på något jag läst om Kraftwerks musik i syntarnas barndom, på den tiden de bara var monofoniska. Vilket innebar att man bara kunde få fram en ton i taget ur synten. Så ville man bygga ackord och harmonier var det bara att lägga dit en pusselbit i taget.... Tål att tänka på när man lyssnar på det idag.

/mats
Innan Kraftwerk så släppte Walter Carlos (sedermera Wendy) "Switched On Bach" gjord på Moog Modular med patchkablar. Oerhört imponerande arbete och var enormt häftigt när det begav sig även om det kanske inte står sig rent musikaliskt idag. Apropå modulsynthar så har jag sett en dokumentär på Netflix som heter "I Dream of Wires". Rekommenderas om den finns kvar där, underbara maskiner!


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Thu May 04, 2017 11:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Bill50x wrote:
Tendaberry wrote:
Tja, med aktuella priser skulle din lista kosta ca. SEK 10.000,- inkl. frakt. Puh! Det sjuka (eller det fina om man redan har plattan) är ju att de är dyra när de släpps och sen blir de ännu dyrare...
Men 10 papp är väl inget att oja sig över för att få musiken att låta bättre? Många betalar mångdubbelt för att uppgradera sin Linn-anläggning utan att knota...

/ B
Det är klart, med skillnaden är att vid en hifi-uppgradering låter ALLA plattor bättre...

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Thu May 04, 2017 22:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Tendaberry wrote:
Det är klart, med skillnaden är att vid en hifi-uppgradering låter ALLA plattor bättre...
Och skillnaden mellan olika utgåvor är inte sällan betydligt större än många av mina apparatuppgraderingar genom åren tycker jag, så det beror på hur man vill räkna :wink:.

Som till exempel dagens lyssning på Analog Productions nypress av Cowboy Junkies Trinity Sessions mot mitt amerikanska original - wow! Ska bli kul att jämföra hur original CD:n står sig mot dessa, när den förhoppningsvis snart dimper ner i brevlådan.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Thu May 04, 2017 23:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Tendaberry wrote:
Bill50x wrote:
Tendaberry wrote:
Tja, med aktuella priser skulle din lista kosta ca. SEK 10.000,- inkl. frakt. Puh! Det sjuka (eller det fina om man redan har plattan) är ju att de är dyra när de släpps och sen blir de ännu dyrare...
Men 10 papp är väl inget att oja sig över för att få musiken att låta bättre? Många betalar mångdubbelt för att uppgradera sin Linn-anläggning utan att knota...

/ B
Det är klart, med skillnaden är att vid en hifi-uppgradering låter ALLA plattor bättre...
Jo men det är billigare med 50 nya skivor än med Katalyst och Dynamik. Dessutom låter de bättre skivorna ännu bättre med nämnda uppdateringar!

Source first - hört talas om det? ;-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Fri May 05, 2017 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Agnes Obel - Citizen of glass
Feist - Pleasure


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Fri May 05, 2017 13:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Roland wrote:
Agnes Obel - Citizen of glass
Feist - Pleasure
Feist är en stor favorit, gillar i princip allt dom (hon?) släppt.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 1633 posts ]  Go to page Previous 188 89 90 91 92109 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited