selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 07:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1123 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Dec 17, 2014 22:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Akubarik på Tonläget (utan rumskorrigering) - sådär - inget ha-begär

Akubarik på Arken-mässan (utan rumskorrigering) - sådär(-) - inget ha-begär

Akudorik på Tonläget (med rumskorrigering - dessutom bättre med rumskorr än utan) - BRA - ville ha

Akubarik (på helghemlån, utan rumskorrigering) - nästan * skit-i-brallan-bra - vill-ha, vill-ha

*) "nästan" för att det saknades lite tyngd i den lägsta oktaven (för det behövs större konarea i vårt basslukande rum)


Last edited by HCL on Thu Dec 18, 2014 08:52, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Dec 17, 2014 23:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lupus wrote:
Verkligen kul att få höra någon som hört samma system låta så olika, jag undrar verkligen om installationen förklarar allt?
Hört många många likadana system låta olika genom åren.
Detta är helt normalt.
Installationen är HELT AVGÖRANDE för prestandan, vårda därför relationen med era handlare och be dem hjälpa till hemma :!:


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Thu Dec 18, 2014 00:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
HCL wrote:
Akubarik på Tonläget (utan rumskorrigering) - sådär - inget ha-begär

Akubarik på Arken-mässan (utan rumskorrigering) - sådär(-) - inget ha-begär

Akudorik på Tonläget (med rumskorrigering - dessutom bättre med rumskorr än utan) - BRA - ville ha
Liknande erfarenhet med några ändringar

Akubarik på Tonläget - dåligt utan rumskorrigering - sämre med
Akudorik på Tonläget - riktigt bra men sämre än hemma. Skapade dock hopp för Exakt, och visst habegär. LP12 lät sämre än den ska genom Exakt. (samma sak med LP12 genom Aktiva Exakt M140) Oroväckande!

Har aldrig gillat Akubarik och 350, analogt eller Exakt. Hört dessa hos flera handlare, samma överallt. Kan vara installationen men tveksam.
Men låt Linn pilla med Akudorik (och Exakt) lite till, så kan det bli en klassik höjdartalare från Linn. Hoppas jag! Snygga är de med :D Och om prestandan tweakas till en bit av Linn, riktigt prisvärda. Solklart bästa Exaktvalet så här långt. Och antagligen det bästa valet om man inte lägger ned massa tid på att justera in ett analogt system. Men det ska man ju...


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Thu Dec 18, 2014 11:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Väldigt spännande diskussion det här, känns som att det är väldigt stora regionala skillnader, där Stockholm och Göteborg verkar ha åtminstone delvis lyckade erfarenheter, medan Norrland är påtagligt avvaktande.

Jag har bara hört 350 och Akudorik, båda på HF. Den förstnämnda har aldrig imponerat på mig, men det gjorde den inte i analogt utförande heller. Exakt gjorde det bättre, i termer av att de spelade mycket snyggare. Men fortfarande ungefär lika tråkiga, så för min del är habegäret tämligen litet (vilket i sig är rätt irrelevant, eftersom de inte är gångbara av många andra anledningar).

Akudorik har jag bara hört i Exakt-form (kommer de att göras i analog version?). De var betydligt mer imponerande för min del, fortfarande rysligt snyggt och detaljerat, men nu var de också riktigt kul att lyssna på! Habegäret är fortfarande inte okontrollerbart, men åtminstone större.

HF själva hävdar bestämt att 350 SKA vara bättre än både Akudorik och Akubarik (vad skulle de annars säga?), men att de inte fått till det helt hundra i sitt rum, så kanske handlar det om att lyckas pricka in rätt rum för dem.

Hade varit riktigt kul att höra Keltik Exakt, men den demon passade alltför dåligt i schemat. Är också sugen på att höra Akubarik, som jag läst flera goda omdömen om, främst pre-Exakt. Verkar ju dock vara blandade åsikter om dem här. Av nuvarande Linn-högtalare känns de på papper mest lockande för mig, kanske främst för att de är snyggast i min mening (eller minst osnygga kanske är mer rätt uttryckt).

På det stora hela är jag försiktigt optimistisk när det gäller Exakt. Det är tydligt att det finns potential, även om det inte är succé per automatik. Det som bekymrar mig mest med hela grejen är att Linn hänfallit till att diskutera teknik på ett sätt som jag i historien verkligen uppskattat att de undvikit. Det finns tillräckligt mycket av sifferexercis och mumbojumbo i den här branschen redan, och i min mening ger det inte oss konsumenter något mervärde. Senast på HF hade satt upp en stor banner bredvid Akudorik, som inleddes med det kärnfulla (ungefär): "Exakt eliminates the magnitude and phase distortion inherent in traditional crossover design." Även om det tekniskt säkert är huvudsakligen korrekt så är det enligt mig inte ett bra sätt att marknadsföra.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Thu Dec 18, 2014 17:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
En röd tråd är att många verkar tycka om Akudorik exakt, jag själv vart imponerad av akudorik som direkt gav en mersmak, denna demo var i Luleå hos Anders Kantola (Digital intergör) så att säja att detta med exakt skulle vara vara eller ikke vara är regionsbundet tror jag inte utan har mer med produkter att göra

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Thu Dec 18, 2014 19:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Barry från Linn bekräftade att passiv version av Akudorik kommer. Gissningsvis gör dom inte om själva högtalaren utan det blir passiva filter i stativet. Rimligen går dessa stativ sedan att uppgradera med Exakt-moduler och slutsteg. Smart, man kan börja med passiva Akudorik och sedan uppgradera till Exakt utan komplicerad ombyggnad som i fallet Akubarik. Passiva Akudorik borde väl inte bli dyrare än 212+stativ, drygt 60K. Prisskillnaden idag mellan kompletta Akudorik och Dorik-stativ kan man räkna ut är 43250:-

Man kan väl säga att jag började den längre delen av tråden på sid 2. Tycker det har blivit en bra och intressant tråd. Vill tacka alla som har skrivit här.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Fri Dec 19, 2014 01:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
sportbilsentusiasten wrote:
Akudorik på Tonläget - riktigt bra men sämre än hemma.
Vilken del i denna Akudorik installation på Tonläget var den svaga punkten som gjorde att det lät sämre?

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Fri Dec 19, 2014 08:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
siffernisse wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Akudorik på Tonläget - riktigt bra men sämre än hemma.
Vilken del i denna Akudorik installation på Tonläget var den svaga punkten som gjorde att det lät sämre?
Får jag gissa på en av de viktigaste orsakerna. Man körde på en AEDSM. Systemet lyfter rejält med KEDSM. Nätverksinstallationen är säkert inte lika optimerad på Tonläget som hos Sportis. Annat rum...


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Fri Dec 19, 2014 11:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
HCL wrote:
siffernisse wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Akudorik på Tonläget - riktigt bra men sämre än hemma.
Vilken del i denna Akudorik installation på Tonläget var den svaga punkten som gjorde att det lät sämre?
Får jag gissa på en av de viktigaste orsakerna. Man körde på en AEDSM. Systemet lyfter rejält med KEDSM. Nätverksinstallationen är säkert inte lika optimerad på Tonläget som hos Sportis. Annat rum...
Så är det!
Men andra system har varit klart bättre hos Tonläget, än vad något Exaktsystem varit. Även analoga Linnsystem, men särskilt med Lejonklous elektronik med Klångedang.
Och genom dessa analoga system brillierar LP12.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Fri Dec 19, 2014 20:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
HCL wrote:
siffernisse wrote:
Vilken del i denna Akudorik installation på Tonläget var den svaga punkten som gjorde att det lät sämre?
Får jag gissa på en av de viktigaste orsakerna. Man körde på en AEDSM. Systemet lyfter rejält med KEDSM. Nätverksinstallationen är säkert inte lika optimerad på Tonläget som hos Sportis. Annat rum...
Så är det!
Men andra system har varit klart bättre hos Tonläget, än vad något Exaktsystem varit. Även analoga Linnsystem, men särskilt med Lejonklous elektronik med Klångedang.
Och genom dessa analoga system brillierar LP12.
Vilket analogt Linn-system skulle det vara? Det enda jag kan komma ihåg, som varit riktigt bra, var modern topp-12:a med Kandid (när den var ganska ny). Tror det var KK/1/D, Akurate 2200 och 242 mkII. Klångedang i närheten av Exakt??? Inte ens jämfört med taskigt installerade Akubarik kunde Klångedan mäta sig enligt min mening (senaste mässan, Klångedang, KK och Lejonklou Mono). Samma källa (EKDSM). Akubarik hade då i princip bara ställts dit, medan Klångedang-systemet installerades mer på vanligt vis.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Fri Dec 19, 2014 21:46 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Apr 25, 2014 21:49
Posts: 73
Jag förstår inte hur vissa tycker att tidigar Linn system är bättre än Exakt.
Nått måste vara general fel i installationen.

Visst är det lite mer jobb att installera exakt med optimisation
Men det är ju ingen hjärnkirurg.

Dessutom tycker jag att exakt är klart bättre än tidigar system utan optimisation.

Kan däremot förstå om man bara låter optimisation bestämma
Nivåerna att det låter skit, man måste ju installera nivåerna enligt Linn anvisningar
Efter tune dem.

Alla rum är ju olika så att tro att det blir bra med automatiken är inte troligt.
Det framgår ju tydligt i installationsanvisnimgarna att man måste jobba med nivåerna.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Fri Dec 19, 2014 22:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Lindbergh wrote:
Jag förstår inte hur vissa tycker att tidigar Linn system är bättre än Exakt.
Nått måste vara general fel i installationen.
Ja, nåt måste vara fel. För mig finns det något konstigt och musikaliskt dåligt i de Exaktsystem jag hört.
Eller är det så att vi lyssnar på så väsensskilda sätt?
Jag är glad att vi inte har någon pajkastningdebatt utan kan beskriva våra olika upplevelser.

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Fri Dec 19, 2014 22:48 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Apr 25, 2014 21:49
Posts: 73
Går det att njuta av musik på olika sätt :D

Musik skall beröra svårare är det inte, tyvärr krånglar vi till det ibland

En bra anläggning tycker jag skall göra att man vill spela mer o mer
Och bli nyfiken på vad musikerna vill förmedla


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Dec 20, 2014 13:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Erik wrote:
Lindbergh wrote:
Jag förstår inte hur vissa tycker att tidigar Linn system är bättre än Exakt.
Nått måste vara general fel i installationen.
Eller är det så att vi lyssnar på så väsensskilda sätt?

/Erik
Kan ju också vara så att några människor gillar att klaga på allt nytt som kommit efter "glansdagarna". Så därför går man t.e.x. från vedertagna stringenta utvärderingsprocedurer till mer godtycklig "lyssnar och väntar på att ryckas med metoden" vilket aldrig kommer att ske då det är en känslomässigt kontrollerad reaktion. Vilket är en medveten handling för att behålla sin ståndpunkt.

/mvh

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Last edited by siffernisse on Sat Dec 20, 2014 21:22, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Dec 20, 2014 14:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Apr 25, 2014 21:49
Posts: 73
Kan hålla med om att i bland låter det negativt till nya produkter utan att det verkar som vissa nte gjort en grundlig utvärdering.

Men det är ju samtidigt bra att man inte tror att allt nytt
Behöver vara bättre.
Om alla tycker lika o ingen törs vara kritisk kommer utvecklingen till det bättre att stanna av


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1123 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited