selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 08:14

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next
Author Message
PostPosted: Sat Jun 16, 2012 16:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Aleann wrote:
Exotic finns ju med och utan DA och med och utan Dynamik också om jag inte har helt fel. Exotic utan dynamik är förmodligen sämre än Majik med D, osv.
Så kan det nog vara. Men jag har för mig att majik kontroll inte kan fås med dynamik. rätta mig om jag har fel.

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Sun Jun 17, 2012 15:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Linn uppgraderar ej Majik försteget med dynamik. Om det går att göra ändå vet jag inte. Den är hur som helst sämre än en Exotic även utan dynamik. En Exotic med dynamik och med eller utan DA ligger närmare en Akurate Kontrol i prestanda åtminstone första versionen av AK. Jag tycker att en Exotic/D +DA är prisvärd idag. Hur den är jämfört med en Kikkin vet jag dock inte, troligen rätt lika. Om du inte behöver flera ingångar så är det nog bättre att spara en slant och gå på en begagnad Klimax Kontrol eftersom du redan börjat din Klimax resa. Eller gör som jag nöj dig med mindre......


Top
   
PostPosted: Sun Jun 17, 2012 15:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Roger wrote:
Om du inte behöver flera ingångar så är det nog bättre att spara en slant och gå på en begagnad Klimax Kontrol eftersom du redan börjat din Klimax resa. Eller gör som jag nöj dig med mindre......
Eller avvakta Lejonklous kommande försteg... ;-)

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Thu Sep 27, 2012 11:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Linncredible wrote:
Roger wrote:
Om du inte behöver flera ingångar så är det nog bättre att spara en slant och gå på en begagnad Klimax Kontrol eftersom du redan börjat din Klimax resa. Eller gör som jag nöj dig med mindre......
Eller avvakta Lejonklous kommande försteg... ;-)

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
Jag vill ha lite fler ingångar i försteget. Kollar på 5103, då det passar budgeten bäst för tillfället. Den här tråden handlade ju om mina funderingar kring ett nytt system, så jag tänkte uppdatera lite. Idag ser det ut så här:

Klimax renew ds
Lejonklou kikkin 2.2
LK140
Katan

Jag kör nu biwire i väntan på ett nytt slutsteg för aktivering. Har införskaffat ett till par silver ic. Nu är systemet väldigt bra, men jag skulle vilja ha ett försteg med fler ingångar. Har en bytesannons för renew mot adsm. Jag har lånat hem en adsm och tyckte verkligen om den. Ds-delen är inte riktigt i nivå med renew:n, men då jag funderar på att integrera tv och annat så kan det vara en tänkbar lösning.

Men jag har svårt att släppa renew:n och egentligen är musiken det viktigaste. Så jag siktar förmodligen på att aktivera min katan med ett 5125. Sen blir det väl ett nytt försteg. Inga svåra val längre, bara roliga, för nu spelar det bra här hemma.

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Thu Sep 27, 2012 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Bengt wrote:
Jag vill ha lite fler ingångar i försteget. Kollar på 5103, då det passar budgeten bäst för tillfället.
5103 låter bra men är pest att hantera. Krånglande gummiknappar, ändlösa menyer. För att inte tala om fläkten som väsnas. Jag skulle absolut spara ihop en slant extra och köpa något bättre.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Sep 27, 2012 12:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Bill50x wrote:
Bengt wrote:
Jag vill ha lite fler ingångar i försteget. Kollar på 5103, då det passar budgeten bäst för tillfället.
5103 låter bra men är pest att hantera. Krånglande gummiknappar, ändlösa menyer. För att inte tala om fläkten som väsnas. Jag skulle absolut spara ihop en slant extra och köpa något bättre.

/ B
Nästa steg är väl 10k upp. Men men..

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Thu Sep 27, 2012 13:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Bengt wrote:
Bill50x wrote:
Bengt wrote:
Jag vill ha lite fler ingångar i försteget. Kollar på 5103, då det passar budgeten bäst för tillfället.
5103 låter bra men är pest att hantera. Krånglande gummiknappar, ändlösa menyer. För att inte tala om fläkten som väsnas. Jag skulle absolut spara ihop en slant extra och köpa något bättre.
Nästa steg är väl 10k upp. Men men..
Jag kan ju bara berätta om hur jag känner det. Det är ju inte alls säkert att din upplevelse (av 5103) skulle vara lika negativ som min. Men jag hade Kairn och 5103 hemma samtidigt och hörde ganska snabbt att 5103 var bättre musik/ljudmässigt på alla punkter. Men jag valde ändå att köpa Kairn eftersom den fungerade mycket bättre rent praktiskt. Det handlade om samma pengar så det var ingen ekonomifråga. Och begagnat-priset säger en hel del, 5103 kostade väl typ 3 ggr mer än Kairn som ny.

En dyrare apparat får plånboken att kvida, men det sker bara en gång. Att hantera en 5103 varje dag är en ständig plåga.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Sep 27, 2012 14:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Ja man får testa och se vad som könns bäst. Men om man 99 av 100 ggr lyssnar på musik, hur svår kan 5103 vara att hantera efter att man ställt in den? Är det fler moment än att slå igång den och välja källa?

Jag skulle gärna välja en kairn om den är bra (har aldrig testat), då den är ljusår ifrån när det gäller design. Renew-kairn-lk140... Hm, då kanske man rent av skulle kunna ha lådorna framme.

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Thu Sep 27, 2012 14:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Bengt wrote:
Ja man får testa och se vad som könns bäst. Men om man 99 av 100 ggr lyssnar på musik, hur svår kan 5103 vara att hantera efter att man ställt in den? Är det fler moment än att slå igång den och välja källa?

Jag skulle gärna välja en Kairn om den är bra (har aldrig testat), då den är ljusår ifrån när det gäller design. Renew-kairn-lk140... Hm, då kanske man rent av skulle kunna ha lådorna framme.
Som sagt, detta är ett mycket personligt ställningstagande. Jag gillar ju LK-designen så det var en tung post i mitt ställningstagande. Rent generellt så var Kairn mer pang-på, lite råare, gick inte lika djupt (upplevelsemässigt) som 5103. Men skillnaderna år inte så stora (återigen, enligt min åsikt) så de uppväger hanteringen med den trista fjärrisen, gummiknapparna, den väsnande fläkten, den phula "icke-LK-lådan".

Som alltid, lyssna själv. Ingen annan kan avgöra detta för dig.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Sep 27, 2012 14:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
5103 är inte svår att hantera på något sätt och är ett mycket bra försteg! Särskilt till de pengar man ibland kan hitta det till. Se till bara att hitta ett så sen version som möjligt med blå display.

Programmeringen av den är inte heller jättesvår.

Design & gummiknappar eller ej... så känns 5103 och fjärrkontrollen av metall oerhört gedigna. Sedan kan var och en ha sin egen uppfattning om design och övrig känsla handhavandemässigt.

Har själv kört LK1, Wakonda, Kairn, 5103, Kisto och numer Klimax Kontrol.

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
PostPosted: Thu Sep 27, 2012 16:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Har man lyckats få nas, pc, switch, ipad, iphone, ds, router och modem att samverka i någorlunda harmoni bör det inte vara en omöjlighet att få igång ett försteg.

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Thu Sep 27, 2012 16:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
haha jaadu.. Kisto var lite intressant att sätta upp första gången, fick klia mig i skallen en stund innan jag fattade hur det hängde ihop :) Ringde Mats på T&T i slutändan också för att få till det helt 100% :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sat Sep 29, 2012 07:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Aleann wrote:
haha jaadu.. Kisto var lite intressant att sätta upp första gången, fick klia mig i skallen en stund innan jag fattade hur det hängde ihop :) Ringde Mats på T&T i slutändan också för att få till det helt 100% :)
Hehe, ibland är det lite krångel, men lite kul är det ändå när man väl får till det.

Hur funkar kisto i övrigt för dig? Den är man ju lite sugen på, men den tar ju upp halva vardagsrummet. Verkar gå för löjligt låga summor. Går det att hantera den via kinsky (volym alltså)?

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Sat Sep 29, 2012 08:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Faktiskt är ju Unidisk SC också ett riktigt kompetent försteg med bra begagnatpriser idag. Att den har inbyggd CD/DVD går också att leva med ;)


Top
   
PostPosted: Sat Sep 29, 2012 12:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Bengt wrote:
Aleann wrote:
haha jaadu.. Kisto var lite intressant att sätta upp första gången, fick klia mig i skallen en stund innan jag fattade hur det hängde ihop :) Ringde Mats på T&T i slutändan också för att få till det helt 100% :)
Hehe, ibland är det lite krångel, men lite kul är det ändå när man väl får till det.

Hur funkar kisto i övrigt för dig? Den är man ju lite sugen på, men den tar ju upp halva vardagsrummet. Verkar gå för löjligt låga summor. Går det att hantera den via kinsky (volym alltså)?
Funkar kanon för mig, inga problem via kinsky heller :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited