selleri.de https://www.selleri.de/ |
|
Göran Rudling har vaknat! https://www.selleri.de/viewtopic.php?t=5663 |
Page 9 of 11 |
Author: | Bill50x [ Mon Jun 29, 2009 23:29 ] |
Post subject: | Re: Göran Rudling har vaknat! |
torig wrote: Kanske är det konstruktionsskillnaden (basreflex vibrerar mer än sluten låda??) eller att piP går mycket lägre ner i registret (Kan rullar väl av vid 70Hz och piP betydligt länge ner). piP går ner till under 30 Hz och låter oändligt bättre än Kan. / B |
Author: | Rutger [ Tue Jun 30, 2009 21:08 ] |
Post subject: | Re: Göran Rudling har vaknat! |
Det verkar som att signaturen "Svante" på Faktiskt.se just har förklarat varför spikes låter annorlunda än mjuka kuddar. Mycket tydligt. Han har troligen rätt dessutom. Jag föredrar likväl spikes. Tycker det är lättare att höra vad musikerna spelar med spikes. Och nu vet jag varför jag tycker det. Alla anläggningar försämrar ljudet. Att göra ljudet litet "larger than life" med hjälp av spikes gör att livestämningen återfås. |
Author: | HCL [ Tue Jun 30, 2009 21:17 ] |
Post subject: | Re: Göran Rudling har vaknat! |
Om det inte var ett så sjukdomssymptomatiskt debattklimat och lite färre nötknoppar på faktiskt skulle man orka läsa, men de enormt få matnyttigheterna fullkomligt dränks av rappakaljan. Jag har helt enkelt inte lust att ens skumma av för att för att ev. få nya infall. |
Author: | Rutger [ Tue Jun 30, 2009 21:23 ] |
Post subject: | Re: Göran Rudling har vaknat! |
Här är ( för mig ) det avgörande experimentet: http://www.tolvan.com/speldosa.mp4 |
Author: | Bill50x [ Wed Jul 01, 2009 10:05 ] |
Post subject: | Re: Göran Rudling har vaknat! |
Rutger wrote: Här är ( för mig ) det avgörande experimentet: Men, Rudling har två påpekanden i detta sammanhang. 1) Det är bättre att högtalaren står stadigt i frekvenserna kring musikens rytm, även om golvet sjunger med. 2) Det är bättre att högtalaren står stadigt i frekvenserna kring musikens rytm, även om det sker en färgning i det hörbara området. Att då hela tiden påvisa golvets koppling och färgningen i det hörbara området är att slå in öppna dörrar. Det är helt enkelt ett val vilka färgningar man accepterar. Att det för en Linnist är viktigare med musikens sväng än med att ljudet är så bra som möjligt är väl inget nytt? En långt viktigare fråga är, påverkas svänget (stämdhet, lätt att följa melodin) verkligen av om högtalaren står på spikar eller mjuka fötter? Eller är det "bara" en adderad dist som gör att man tror så? Man kan jämföra med att göra en digital bild lite skarpare. Den ser skarpare ut men är det någon som tror att fler detaljer kommer fram? Knappast, däremot kanske de detaljer som finns syns tydligare. / B |
Author: | Rutger [ Wed Jul 01, 2009 10:35 ] |
Post subject: | Re: Göran Rudling har vaknat! |
Bill50x wrote:
|
Author: | sportbilsentusiasten [ Wed Jul 01, 2009 10:55 ] |
Post subject: | Re: Göran Rudling har vaknat! |
BRA inlägg Bill ![]() |
Author: | Carl [ Wed Jul 01, 2009 11:59 ] |
Post subject: | Re: Göran Rudling har vaknat! |
Nån som provat SD-fot istället för julgrans-fot? Vem vet, kulorna kanske blir ofärgade. |
Author: | HCL [ Wed Jul 01, 2009 16:50 ] |
Post subject: | Re: Göran Rudling har vaknat! |
Rutger wrote: ... Detta med att högtalarna står mera stilla med spikes verkar inte troligt, efter man läst hela tråden. Rutger wrote: Men man vill ju ha kul då man lyssnar. Extra kryddning som gör det roligare är väl OK, tycker jag. Om musikerna upplevs mera samspelta med spikes så ska man väl ha kvar dom. Låter det bättre, så är det bättre. Tycker jag. |
Author: | jajo [ Wed Jul 01, 2009 17:30 ] |
Post subject: | Re: Göran Rudling har vaknat! |
Jag har en känsla att mycket hade varit enklare om Göran börjat med att förklara Tune Method. / Jacob |
Author: | Tendaberry [ Wed Jul 01, 2009 18:08 ] |
Post subject: | Re: Göran Rudling har vaknat! |
Bill50x wrote: KAN har jag lyssnat på i flera olika anläggningar. Med några få inspelningar låter dom OK, men oftast bara tunt, distat och hårt. Hur någon kan gilla dom högtalarna övergår mitt förstånd. B Gissar att om man spänner upp en LP12/Radikal/Urika, Klimax Kontrol och 4 Solos framför ett par Kan 2 låter det rätt hyfsat ![]() Björn |
Author: | Bill50x [ Wed Jul 01, 2009 18:35 ] |
Post subject: | Re: Göran Rudling har vaknat! |
Läs här om test av spikfötter som Ingenjören gjorde för 20 år sedan... http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight= / B |
Author: | Bill50x [ Wed Jul 01, 2009 21:18 ] |
Post subject: | Re: Göran Rudling har vaknat! |
Tendaberry wrote: ... Men ett outplånlig minne är när jag hörde dem med dåvarande topp LP12, Kairn och bi-ampade med 2 Klout ca. 1991. Speciellt kul var att dema Yello och kolla när hakan trillade ner på lyssnaren. Med Linn KAN har jag tex hört "When I dream" med Carol Kidd (Linnrecords) låta helt fantastiskt. Men jag har också hört Joy Divisions "Love will tear us apart" låta extremt bra med ett par Philips JetSet-högtalare som "bas" och ett par små hembyggen som toppar, biampade och delade vid ca 100 Hz. Men jag tror inte denna kombination generellt skulle låta bra, Klimax Solo eller inte... ![]() / B |
Author: | Lejonklou [ Fri Jul 03, 2009 03:32 ] |
Post subject: | Re: Göran Rudling har vaknat! |
Bill50x wrote: Läs här om test av spikfötter som Ingenjören gjorde för 20 år sedan.../ B Jag kom att tänka på att det finns en liknande situation inom elektronik, där den subsoniska delningen av många anses vara helt oväsentlig förutom när det gäller att blockera likspänning (DC). Min erfarenhet är att denna delning är väldigt viktig för ljudkvalitén, men jag kan inte teoretiskt förklara varför. Alltså: Om vi har en DC-kopplad förstärkare, som återger allt från noll Hz och uppåt (till en övre gränsfrekvens långt ovanför 20 kHz) och det inte finns någon DC-komponent i signalen eller instabilitet i förstärkaren, så kan det ändå låta väsentligt bättre om man istället filtrerar bort de allra lägsta frekvenserna (långt under hörbart område). Mäter man på detta så är resultaten i det närmaste identiska. Ingen subsonisk information kommer in, förstärkaren arbetar nästan exakt likadant och högtalarna återger i vilket fall ingenting där nere. Men den hörbara lågbasens karaktär förändras märkbart. Jag har flera gånger tagit upp detta med ingenjörer som är betydligt duktigare än mig på elektronik och de har inte kunnat ge någon förklaring. Annat än att en så pass låg subsonisk filtrering inte borde kunna påverka den hörbara basen. Om något borde den tillföra lite mer brus och annat dåligt - och jag kanske gillar när det låter lite sämre (ingenjören ler)? Det här kanske inte har något att göra med fötter under högtalare, men jag tycker det är intressant att det kan vara viktigt vad som händer i det subsoniska området. |
Author: | Bill50x [ Fri Jul 03, 2009 13:18 ] |
Post subject: | Re: Göran Rudling har vaknat! |
Lejonklou wrote: Jag har flera gånger tagit upp detta med ingenjörer som är betydligt duktigare än mig på elektronik och de har inte kunnat ge någon förklaring. Annat än att en så pass låg subsonisk filtrering inte borde kunna påverka den hörbara basen. Om något borde den tillföra lite mer brus och annat dåligt - och jag kanske gillar när det låter lite sämre (ingenjören ler)? Det är dock en vanlig åsikt, detta med att man gillar när det "låter sämre". För vad "man" egentligen menar är att man tycker det låter bättre trots att det "mäter sämre". Det räcker med några minuter på Faktiskt för att få detta i halsen. / B |
Page 9 of 11 | All times are UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |