selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 14:17

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 257 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1118 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 23, 2008 19:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Förresten, såg Linns första sida en bild på sneaky och ett par högtalare, är det de små komponenterna? snygg bild i alla fall.

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 23, 2008 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med om att det var dåligt att det inte gjordes någon jämförelse mellan några andra spelare förutom vinylen då så det är väldigt svårt att säga hur bra den är enligt Andy så är den bättre en Majik CD så då är det upp till om man tror på hans ord?
Jag lyssnade endast på den som source i kombination med Majik I och 3st c2100 aktivt på Majik 140 högtalare inte som standalone med komponent högtalarana som dom hade i ett annat rum och det lät inte dumt alls
Men vinylen regerande igen som vanligt :wink:

Dålig jämförelse på vinyl demon också kändes väl inte som någon större ide att jämföra en Pro-ject rpm4 för 4500 tror jag den gick lös på mot en LP12 Majik för 28.000

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 06:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hann bara lyssna på en låt själv. Men visst tusan lät det bra =) Men hade gärna haft en Ikemi majik cd som referens. En annan trevlig sak med sneakyn är att man kan ha den stående, monterad under hyllplan osv.
Det enda jag saknar är en display så man kan se vad man spelar för låt.
Har just sålt min Ikemi men blir det en sneaky?.. Väntar nog ett tag till kanske kommer det en Majik ds inom snar framtid.
Förövrigt tycker jag det var en mycket trevlig lyssningskväll ordnad av
Takt och Ton.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 07:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
För mig är de inbyggda slutstegen bortkastade om det inte finns några linjeingångar och en omkopplare.
Det kan man mycket väl tycka. Är glaset halvfullt eller halvtomt?
Bill50x wrote:
Produkten är lika märkligt begränsad som Klimax DS, världens bästa (?) och dyraste (?) DAC som inte ens har en ingång för en CD-spelare/transport.
Hade vi inte avhandlat detta färdigt? Det är väl klart att det hade varit trevligt om det gick koppla t.ex. en CD till DS:arna, men det är väl inte troligt att man skulle tycka att det var så imponerande om ljudet då var avsevärt sämre än när man kör DS som källa (med data från en NAS). Grejen är ju att man är i det närmaste tvungen att utvinna klockan från dataströmmen transporten levererar och det går inte att göra till närmelsevis lika bra som det går att generera en frisvängande klocksignal. Prestanda kommer m.a.o. till största delen sättas av kvalitetn på transporten och det var väl inte riktigt det man var ute efter!?

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 08:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med en RCU kopplat till Sneaky DS - Går det att få upp låtinfo etc då?

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 09:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lyssnade på Sneaky DS igår på Tonläget. Trevlig liten apparat. Inga jämförelser gjordes med andra källor.

Andy från Linn hävdade iallafall att den var klart bättre än Majik CD på vanligt "CD ripp" och givetvis ännu mycket bättre med 24 bit master. Tydligen kan man stänga av slutstegen så att de inte stör och enbart använda den som källa. Jag lyssnade bara på den via det inbyggna slutsteget och blev väl inte överdrivet imponerad av musiken, men givetvis är det en mycket prisvärd apparat. Efter att ha lyssnat på en Kell tolva är man ju också lite kräsen :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 09:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
För mig är de inbyggda slutstegen bortkastade om det inte finns några linjeingångar och en omkopplare.
Det kan man mycket väl tycka. Är glaset halvfullt eller halvtomt?
Bill50x wrote:
Produkten är lika märkligt begränsad som Klimax DS, världens bästa (?) och dyraste (?) DAC som inte ens har en ingång för en CD-spelare/transport.
Hade vi inte avhandlat detta färdigt? Det är väl klart att det hade varit trevligt om det gick koppla t.ex. en CD till DS:arna, men det är väl inte troligt att man skulle tycka att det var så imponerande om ljudet då var avsevärt sämre än när man kör DS som källa (med data från en NAS). Grejen är ju att man är i det närmaste tvungen att utvinna klockan från dataströmmen transporten levererar och det går inte att göra till närmelsevis lika bra som det går att generera en frisvängande klocksignal. Prestanda kommer m.a.o. till största delen sättas av kvalitetn på transporten och det var väl inte riktigt det man var ute efter!?
Om det är färdigavhandlat eller inte vet jag inte, men jag har inte ändrat åsikt i frågan. Jag är inte så tekniskt bevandrad men om en DS kan hantera en oklockad ström från en dator borde den väl rimligen kunna ta hand om en digital ström från en CD-spelare? Må vara att ljudet kanske inte når upp till DS ensam, men det finns ingen anledning till att det skulle bli sämre än att koppla CD-spelaren till försteget. Snarare tvärtom då man kan tänka sig att d/a-omvandlaren i DS´en är av yppersta kvalitet.

Det är en intressant utveckling som Linn, och andra, har hoppat på och det är väl kanske så att det ännu inte har stabiliserat sig hur produkterna bör vara bestyckade rent hanteringsmässigt osv. Det är ju egentligen en helt ny situation och jag gissar att inte ens utvecklingsavdelningarna riktigt vet vart det hela bär hän. Innan färdriktningen är etablerad kommer vi nog även fortsättningsvis få se apparater med ologiska tillkortakommanden eller med funktioner som ingen efterfrågar.

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 09:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
Nu är det väl inte att koppla en CD spelare som skulle vara mest intressant, då som du säger presterar redan DS bättre själv. Jag hade jätte gärna velat att min DS skulle klara ta emot 2-kanaligt PCM skulle vara perfekt för min HTPC speciellt eftersom jag endast har ett analogt 2-kanaligt försteg.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 13:52 
Moderator
Moderator

Bill50x wrote:
Det är en intressant utveckling som Linn, och andra, har hoppat på och det är väl kanske så att det ännu inte har stabiliserat sig hur produkterna bör vara bestyckade rent hanteringsmässigt osv. Det är ju egentligen en helt ny situation och jag gissar att inte ens utvecklingsavdelningarna riktigt vet vart det hela bär hän. Innan färdriktningen är etablerad kommer vi nog även fortsättningsvis få se apparater med ologiska tillkortakommanden eller med funktioner som ingen efterfrågar.
Det är nog definitivt så att lösningar för styrning av DS-produkter inte alls är färdigutvecklade. Detta är väl något som aldrig kommer bli helt färdigt. Men det känns spännande att man valt att göra källkoden till mjukvaran tillgänglig, startat forum mm.

Det som är väldigt intressant med lanseringen av DS-produkter, och som gör detta formatbyte olikt tidigare, är att det inte finns någon ägare till själva formatet! Ingen behöver betala licenspengar till hemelktroniksdrakar eller musikbranschen för att stämpla dit någon logga. Dessa branscher har heller inte kunnat bygga in egenvalda begränsningar i formatet eller teknologin.

:)

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 20:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Vad säger skottarna om dess prestanda
Är väl rätt ointressant vad dom som säljer produkten säger. Däremot låter det ju intressant om den kan prestera i klass med en standalone CD för nästan 3-dubbla beloppet.

Kul med DS-produkterna, inte själv hört nån av dom. Varit rätt less på Linn i och med alla svindyra produkter som lanserats. Först nu med Sneaky DS dom börjar komma i dom prisklasser jag är intresserad av.

Hoppas att utvecklingen går framåt och jag måste säga att en display hade inte skadat. Används ju flitigt här hemma på Squeezeboxen.

Det jag hoppas kommer i framtiden är en lätthanterlig NAS-lösning. Jag kör idag med USB-diskar till datorn och har ju märkt att FLAC tar plats. Nån vettig - strömsnål, tyst, billig och enkel lösning - hade varit travligt... :lol:

Sen att DS, SB etc utvecklas till mer kompletta mediacenter. Själv är jag inte så intresserad av surroundljud, men många andra är. Däremot hade det ju varit trevligt att skippa DVD-spelare och kommande bluray-spelare och köra allt genom en Sneaky DS Movie... eller en Squeezebox Cinematrix 8) Kanske presentera SBs i lite olika prisklasser med lite olika prestanda på DAC, strömförsörjning och annat som kan optimeras.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 21:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jepp, det är väl bara en tidsfråga innan Movie DS eller vad den kan
tänkas heta kommer.

Idag finns det bl a annat PopcornHour, Twix och Kaleidescape bland
mediaspelarna, och fler lär det bli... en gissning är att det kommer
TV-apparater med inbyggda spelare. Då har du allt samlat: display,
hårddisk, TV-tuners... koppla bara in burken i antenn- och/eller
nätverksuttaget.

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 22:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tjena!

Jag är just hemkommen från musical evening på Ljudkompaniet här i Uppsala. Den stora grejen skulle bli att demonstrera majik lp12, men jag skulle säga att den stora bomben blev Sneaky DS :)

Det kördes ett klassisk tune-dem test mellan majik CD och sneaky DS, och den senare var som många hört bättre än majik CD. Andy, från Linn, sa att skillnaden inte var så stor men jag och flertalet andra tyckte att majik CD inte alls hängde med. Speciellt jobbigt var det för killen som körde Majik CD hemma...

Sneaky är en riktigt rolig produkt som jag kommer bli stor!
Jag passade även på att höra ifall det gick att koppla ett slutsteg till den, och på så sätt ha ett färdigt system, och det gick finfint :) förutsatt att man har högtalarna dvs.

På någons begäran så kördes akurate DS mot sneaky DS, och där var det inget snack om saken vilken spelare som gick vinnande ur den striden ;)
Det spelades nothing else matters på akurate DS, och det var bland det bästa jag nånsin hört!

Jag är inget större LP-fan, så kanske inte är rätt person att bedömma detta, men jag upplevde skillnaden mellan Majik CD och Sneaky DS som större än skillnaden mellan Rega P3 och Majik LP12. Sug på den :P
En polare som är LP-fanatiker håller med mig på den här fronten, så jag kanske inte är alldeles ute och cyklar :)

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 25, 2008 08:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Andy, från Linn, sa att skillnaden inte var så stor men jag och flertalet andra tyckte att majik CD inte alls hängde med.
Nä det kan jag tänka mig för Linn har säkert några batchar med Majik CD att kränga iväg.
Kanske var det inte så klokt av dom att släppa sneaky just nu då Majik CD:s livscykel lär bli väldigt kort :!:

Vi får det hela tiden bekräftat att hårdisken är det optimala lagringsmediet för vår musik samling så det är nog bara att abdikera :D

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 25, 2008 08:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Får en svag känsla av att det kommer att ramla in ett par Majik CD i sälj delen här på forumet nu :D

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 25, 2008 09:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja det dröjde inte så länge :wink: :lol:

http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=4487

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

Post new topic  Reply to topic  [ 257 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1118 Next

All times are UTC+02:00