selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 15:07

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 355 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1124 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 10:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mikael2 wrote:
Ljudmässigt är den säkert enormt bra men en sån här produkt står och faller med användargränssnittet. Blir spännande att se hur man bläddrar i biblioteket. Knappast med fjärren på bilden och displayen på enheten eller?
Nåja "står och faller" är väl att ta i!? Hela poängen med apparaten är ju att den har superprestanda. Fkt.-mässigt skulle det vara ok om den bara var ung. lika lättanvänd som en vanlig CD-spelare. Allt därutöver kan man med prestandaaspekten som grund betrakta som bonus även om det känns naturligt att den också är lättanvänd och kan hantera fler format (ev. via förkonvertering!?).

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 10:43 
Site Admin
Site Admin

Fast med en CD-spelare behöver du inte ställa lika stora krav på interfacet, eftersom omgivningen blir ditt "interface" - du ställer dig och väljer skiva i din CD-hylla, kan titta på omslag och bläddra osv osv, och väljer till slut en skiva som du stoppar i CD-spelaren. När allt istället ska ske helt och hållet via enheten blir det därför mycket viktigt att gränssnittet blir en bra ersättning för det fysiska skivbläddrandet.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Precis Ayn! Möjligheten att tex ha tillgång till texthäftet under lyssning är en sådan sak. När jag lyssnar på en ny skiva har jag ALLTID texthäftet framför mig. Att printa ut från nätet eller liknande känns inte riktigt helt ok för en spelare i DS prisnivå. En fjärrkontroll eller liknande där man kan bläddra bland playlists och även ha tillgång till låttexter, inspelningsinfo etc etc vore kanske det mest optimala. Ffa när musiken laddas ner, dvs inte rippas från en redan inköpt CD.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Drömmen vore att det var en två-vägsfjärr där man valde artist/låt mha en display på fjärren... :roll:

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 11:41 
Moderator
Moderator

Jag tycker det är lysande att inte behöva betala dyra Linn-pengar för en avancerad fjärr, hårddisklagring, CD-inläsning mm. Linn gör helt rätt som släpper denna avskalade produkt.

En anledning till att den inte har SP-DIF in skulle ju kunna vara att det gränssnittet har brister. Det är ju en pipe-line rakt in i DA-chipet i sin ursprungliga form. Ett villkor för att få bästa prestanda är kanske att Klimaxen tar full kontroll över hela kedjan i DA-omvandlingen.

Ni som använt Klimax DS. Hur är programvarorna som man använder för att styra den? Använder man programvara från Linn för att läsa in CD-skivor? Kan den programvaran i så fall läsa in SACD?

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 12:11 
Site Admin
Site Admin

dr Hollow wrote:
Drömmen vore att det var en två-vägsfjärr där man valde artist/låt mha en display på fjärren... :roll:
Där tycker jag att Sonos är inne på en bra idé. Jag har känt lite på fjärrkontrollerna till deras system och även om det kan behöva jobbas lite på känslan i den iPod-aktiga scrollmojängen så är det klart smidigt.

För min del hade jag nog önskat att något liknande skulle åtminstone finnas som alternativ att köpa med till DS:en. Visst går det att trycka in programvara på nån separat PDA, men det känns lite B:igt när man köpt en produkt för 140k.

Attachments:
File comment: Fjärrkontroll till Sonos
what_hero2.jpg
what_hero2.jpg [ 11.54 KiB | Viewed 1567 times ]

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 12:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

De som tycker att Klimax DS är för dyr hittar ett billigare alternativ här:
http://www.pixmania.co.uk/uk/uk/590110/ ... 00-gb.html
Frågan: är ettorna och nollorna som kommer ut ur den här billiga produkten sämre eller smutsigare eller i fel mängd jämfört med de som kommer in i DAC:en i en Klimax DS?

Last edited by Zombie on Fri Sep 14, 2007 12:28, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 12:27 
Site Admin
Site Admin

Zombie wrote:
Frågan: är ettorna och nollorna som kommer ut ur den här billiga produkten sämre eller smutsigare eller i fel mängd jämfört med de som kommer ut ur en Klimax DS?
Svar: Ja, mycket sannolikt.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 12:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Om det är sannolikt, var i överföringskedjan sker förvanskningen med den billiga produkten?

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 12:34 
Site Admin
Site Admin

Digitalutgången känns inte helt osannolik. Men visst, jag har inte lyssnat på produkten så jag spekulerar bara. Baserat på erfarenheter med t.ex. Squeezebox så blir det inte alltid som man tycker det borde bli dock.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 13:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Inte frö att jag är expert, men borde inte den rent digitala överföringen kunna CRC:as? Det är ju inte realtid...eller är t ex nätdelarna så kassa att de släpper in allt möjligt? Jag menar, kan man lita på att Excel räknar rätt?

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 13:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Fast med en CD-spelare behöver du inte ställa lika stora krav på interfacet, eftersom omgivningen blir ditt "interface" - du ställer dig och väljer skiva i din CD-hylla, kan titta på omslag och bläddra osv osv, och väljer till slut en skiva som du stoppar i CD-spelaren. När allt istället ska ske helt och hållet via enheten blir det därför mycket viktigt att gränssnittet blir en bra ersättning för det fysiska skivbläddrandet.
Jovisst, men man kan ju ha skivomslagen (utskivna eller inköpta) i pärmar. Visst inte så fräckt som det skulle kunna/borde bli, men i alla fall. Vad jag vill ha sagt var att det ändå är viktigare hur den presterar än att den har en uppsjö fräcka features.

BTW; Finns det någon handdator som inte har inbyggd högtalare eller summer? Man vill ju inte behöva ha en ev. handdator i ett annat rum och gå fram och tillbaka dit för att byta låt etc :roll:

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 13:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Skulle vara väldigt intressant och testa den produkten, till det priset kan man ju chansa!

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 13:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Zombie wrote:
Frågan: är ettorna och nollorna som kommer ut ur den här billiga produkten sämre eller smutsigare eller i fel mängd jämfört med de som kommer ut ur en Klimax DS?
Svar: Ja, mycket sannolikt.
Om man kunde buffra upp bitströmmen och därefter dra in den i en Klimax DS för D/A-omvandling så skulle det säkert funka finfint!? Lite meck krävs dock säkert och med en vettig PC-programvara och streaming direkt in i DS:en så känns det väl en aning överflödigt!?

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 13:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Angående skivomslag: varför inte ha funktionen att via Klimax visa en bild av skivomslaget m.m. på en bildskärm, TV:n kanske?
Lite kuriosa: läste på hififorum.nu att en del engelska ungdomar köper vinylsinglar, trots att de inte har skivspelare. De har sin musik lagrad digitalt, men behöver tydligen något konkret att visa...

Är det inte ännu smidigare att ha sin musik lagrad på nätet? Och samtdigt kunna beställa hem det man vi ha till en fest etc och spela upp via sin Klimax? Hyra ut är ju bättre än att sälja individuellt ägande ur säljarens/ägarens perspektiv, eller?

Post new topic  Reply to topic  [ 355 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1124 Next

All times are UTC+02:00